AutoRai

De Renault Mégane Hatchback en Coupé: plezier en verleiding

(11/17/2008)
De nieuwe Renault Mégane Hatchback en Coupé die in september 2008 zijn onthuld vormen het startsein van de vernieuwing van het aanbod van Renault in het C-segment. De Hatchback staat vanaf 8 december in de showroom; begin februari 2009 volgt de Coupé. Beide Méganes staan voor bijzondere rijcapaciteiten, comfort, ergonomie en een topklasse aankleding.

De nieuwe Méganes vormen een fraaie combinatie van sportiviteit en passie voor autoâs. De auto staat synoniem voor rijplezier, passie, veiligheid, die power uitstraalt en sportief rijdt; iets wat zijn design al verraadt.

Beide Méganes zijn robuust gebouwd. Op de kwaliteit van de materialen is duidelijk niet bespaard. De autoâs profiteren van alle vooruitgang die is geboekt op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid bij het hele gamma van Renault.

De modellen hebben een instrumentenpaneel met analoge en digitale weergave waarbij gebruik van verschillende kleuren het aflezen vergemakkelijkt. Bovendien zijn er meerdere opties uit het hogere segment mogelijk, zoals de handsfree Renault Card voor het starten en op afstand vergrendelen van de auto en het navigatiesysteem Carminat Bluetooth(TM) DVD.

De Hatchback en de Coupé sturen nauwkeurig en veilig en bieden daarmee een voorbeeldig rijgedrag en rijprestaties. Het sportieve karakter van de Coupé komt ook tot uiting door de afstelling van het sportonderstel.

Bovendien heeft Renault opnieuw aandacht besteed aan de beperking van het gewicht van de autoâs: na de nieuwe Laguna, die gemiddeld vijftien kg lichter is dan zijn voorganger, is de Mégane Hatchback gemiddeld acht kg lichter dan de Mégane II (met dezelfde motor en uitrusting) ondanks dat hij groter is.

De dCi en TCe motoren zijn pittig en milieuvriendelijker. Vanwege het terugdringen van de CO2 âuitstoot en de voortdurend onder druk staande brandstofprijzen is de nieuwe Mégane leverbaar met een grondig vernieuwd gamma benzine- en dieselmotoren die zowel krachtig als milieuvriendelijk zijn.

De dCi-motoren met 85 en met 105 pk uit de vorige generatie stonden al bekend om hun hoge vermogen en hun rijcomfort. Zij worden nu vervangen door een dCi met 90 pk en één met 110 pk met roetfilter. Deze twee motoren stoten minder dan 120g CO2/km uit. Het aanbod wordt nog eens uitgebreid met de nieuwe dCi 130 pk met een uitstoot van 135g CO2/km en volgend jaar door krachtige dCi 160 en dCi 150 motoren.

In Nederland zijn de nieuwe Méganes ook leverbaar met twee benzinemotoren: de vertrouwde 1.6 16v en 2.0 16v, bekend vanwege hun soepele loop. Daarnaast zijn er twee nieuwe motoren: de TCe 130 en TCe 180 (Turbo Control efficiency). Deze turbobenzinemotoren zijn een product van de expertise van Renault op het gebied van downsizing. Ze zijn zuinig en hebben een bijzonder gunstige kilometerkostprijs. Ze beschikken over veel power vanaf de laagste toerentallen.

Veiligheid is een prioriteit voor Renault. Voor de nieuwe Méganes is het systeem met dubbele zijdelingse crashsensoren en de thorax/bekken airbags met twee volumes van de Laguna III overgenomen die de gevolgen van een zijdelingse aanrijding beperken.

De nieuwe Méganes zijn bijzonder milieuvriendelijk. Ze zijn voor 95% gemaakt van onderdelen die aan het einde van de levensduur van de auto recyclebaar zijn. Renault produceert de modellen uitsluitend in de fabriek in Palencia (Spanje) die ISO 14001 gecertificeerd is.