Chevrolet heerst in straten van Macau met dubbele overwinning
(11/17/2008)
Alain Menu en Rob Huff hebben vandaag in de straten van Macau voor
Chevrolet met twee klinkende overwinningen op een waardige manier
afscheid genomen van vier seizoen Chevrolet Nubira in het WTCC. Menu
domineerde de eerste race van start tot finish, terwijl Huff in Race 2
vanaf een vierde positie uit de problemen wist te blijven en in de
laatste paar bochten naar de overwinning stuurde.
Daarmee verzekerde hij zich tevens van een derde plaats in de
eindstand van het WK Toerwagens voor rijders, de hoogste klassering
ooit voor een Chevrolet-coureur. Nicola Larini kende een minder
succesvol weekend, maar Max Orido benutte zijn kennis van het circuit
om in Race 2 als zevende te finishen, nadat hij in de eerste race
vanaf de laatste plek van start ging. Daarmee werd Orido de eerste
Japanse coureur ooit in het WTCC die punten heeft gescoord.
Gedurende de afgelopen vier seizoenen behaalde de Chevrolet Nubira 14
overwinningen, 37 podiumfinishes en in totaal 652 punten voor het
constructeurskampioenschap. Van deze 14 zeges waren er twee
trippeloverwinningen waarbij Chevrolet het complete podium bezette.
Acht pole positions en negen snelste ronden voltooien de
indrukwekkende staat van dienst van de Chevrolet Nubira in het FIA
WTCC. Naast het WTCC won de Nubira tevens de Europese FIA Touring Car
Cup 2008, het Duitse Toerwagen Kampioenschap 2006 en het Deense
Toerwagen Kampioenschap 2008 bij de teams. Naast de reguliere
Chevrolet-coureurs Alain Menu, Rob Huff en Nicola Larini namen tevens
Rickard Rydell, Max Orido, Michael Nykjaer, Vincent Radermecker,
Michael Outzen, Henrik Lundgaard, Maria De Villota, Tomas Schie,
Rainer Bastuck, Harry Vaulkhard en Matt Allison plaats achter het
stuur van de Nubira.
Nu de Nubira zijn actieve carrière definitief beëindigd heeft, zal
het team van RML haar aandacht vestigen op de verdere ontwikkeling van
de Chevrolet Cruze voor het WTCC-seizoen 2009 dat begin maart in
Brazilië van start gaat. Na tests op de MIRA-testbaan en op de
circuits van Guadix in Spanje en Estoril in Portugal zal de Cruze
verder worden getest op diverse omlopen in Zuid Europa.
Rob Huff (5^e/1^e): âIk ben zeer blij met deze overwinning, maar ik
had ook veel geluk. In gedachten had ik met een vierde plek al
genoegen genomen, toen iedereen vóór me er ineens af vloog. Ik kwam
een bocht uit en zag Thompson plotseling in de muur staan. Kort daarna
zag ik Gabriele (Tarquini) ineens airborne worden nadat hij over een
wiel reed dat Farfus net verloren had. Gelukkig kwam ik er heelhuids
tussendoor en bereikte ik als eerste de finish, mede dankzij Duncan,
mijn engineer, die me over de radio waarschuwde voor alle olie op de
baan. Deze tweede overwinning van de dag is een perfect afscheid van
de Chevrolet Nubira, die de afgelopen vier jaren een fantastische auto
voor ons is geweest.â
Alain Menu (1^e/DNF): âIk had in de eerste race niet echt een goede
start en zag Andy (Priaulx) naast me komen. Maar ik slaagde er bij het
insturen van Lisboa in de leiding vast te houden en ging er tijdens de
eerste twee ronden vandoor. De luchtslang naar mijn helm liet los,
maar daar had ik niet veel last van, ondanks dat de slang door de
cockpit fladderde. Gedurende de tweede helft van de race was mijn
voorsprong groot genoeg om het rustiger aan te kunnen doen tot aan de
streep. In Race 2 reed ik mijn eigen race op een zesde plek, maar door
de olie die Gabriele (Tarquini) op de baan had gelegd vloog ik in de
muur. En dat was dat. Met drie zeges is dit niet mijn beste seizoen
geweest, maar met dit weekend een pole position en een overwinning en
het vooruitzicht om volgend seizoen met de nieuwe Cruze te racen, ziet
de toekomst er rooskleurig uit.â
Nicola Larini (9^e/DNF): âIk had een goede start in Race 1 en kon op
het lange rechte stuk een paar plaatsen goedmaken. Maar kort daarna
raakte ik in de problemen toen de stuurbekrachtiging het begaf. De
laatste paar ronden waren daardoor erg zwaar omdat de bekrachtiging
het soms wel en dan weer niet deed. En op een circuit als dit heb je
stuurbekrachtiging echt nodig! In de tweede race had ik onbedoeld een
valse start. Ik was bezig met de handrem en de koppeling, maar toen
verloor ik alle remdruk en moest ik wel gaan. Jammer, want een fractie
van een seconde later sprong het licht op groen. Dat resulteerde in
een drive-through penalty, maar omdat ik kort daarna problemen kreeg
met bij terugschakelen heb ik de auto stil gezet.â
Max Orido (16^e/7^e): âIk ging de eerste race als laatste van start
omdat mijn kwalificatietijden me ontnomen waren omdat ik verzuimd had
te stoppen voor de technische keuring in die sessie. Maar ik slaagde
erin mezelf vanaf de laatste plaats op te werken naar plek 16,
waardoor ik toch tevreden ben over Race 1. In Race 2 startte ik vanaf
die plek en ik had niet durven dromen om in de punten te eindigen.
Maar één voor één vielen de jongens vóór me uit, waardoor ik
uiteindelijk zevende werd. Ik ben er erg trots op dat ik de eerste
Japanse coureur ooit ben die punten heeft gescoord in het WTCC, en
tevens op het feit dat ik voor Chevrolet punten heb kunnen scoren voor
het constructeurskampioenschap. Hoewel mijn Chevrolet-avontuur slechts
drie races duurde, zal deze ervaring me altijd bijblijven.â
AutoRai