Wassenaar heeft nieuw college
VVD, CDA, PvdA, D66 en GroenLinks presenteren Puntenplan tot maart
2010
De gemeente Wassenaar heeft een nieuw college. VVD, CDA, PvdA, D66
en GroenLinks hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over
het beleid van de gemeente Wassenaar tot de
gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010. Gezamenlijk hebben zij
besloten om voor deze relatief korte periode geen gedetailleerd,
uitgewerkt coalitieakkoord op te stellen. Zij presenteren een
beknopt puntenplan voor een aantal belangrijke beleidsterreinen.
Daarbij benadrukken de fracties, dat dit niet wil zeggen dat niet
genoemde beleidsterreinen van minder groot belang zijn.
De gemeenteraad van Wassenaar verwierp op 7 oktober jongstleden
het ISP Valkenburg, het plan voor de ontwikkeling van voormalig
vliegkamp Valkenburg. Alle wethouders stelden vervolgens hun
portefeuilles beschikbaar. Een poging tot herstel van de bestaande
coalitie mislukte.
De verdeling van wethouders in het nieuwe college is als volgt:
Verkeer, beheer openbare ruimte en volkshuisvesting: Nico
Alkemade, CDA; welzijn en onderwijs: Pim van de Locht namens PvdA,
D66 en Groen Links; financiën en economie: Marc van Dijk, VVD;
ruimtelijke ordening en cultuur: Henk de Greef, VVD.
De nieuwe wethouders Marc van Dijk en Henk de Greef vertrekken ten
gevolge van hun benoeming uit de gemeenteraad van Wassenaar. Jan
Pieter Becker en
Afke Schaart treden in hun plaats toe tot de VVD fractie.
De nieuwe wethouders en de nieuwe raadsleden worden geïnstalleerd
op maandag 1 december aanstaande.
De coalitiepartners zetten zich in voor de volgende
uitgangspunten:
- het herstellen van het vertrouwen van de inwoners van Wassenaar
en de regionale partners in de lokale politiek van Wassenaar;
- respect voor de gemaakte afspraken en een goede onderlinge
communicatie;
- een focus die gericht is op de toekomst;
- coalitie- en collegeverhoudingen die zichtbaar gekenmerkt worden
door eenheid, openheid en collegialiteit;
- maximale betrokkenheid van inwoners bij de menings- en
besluitvorming. mogelijkheden voor inspraak, dialoog, interactieve
beleidsvorming en instrumenten als het burgerinitiatief worden
actief onder de aandacht gebracht en optimaal benut.
Puntenplan - programmatische uitgangspunten
1. Wassenaar in de regio. Wassenaar moet zo snel mogelijk weer
deelnemen aan de onderhandelingen die betrekking hebben op de
ontwikkeling van de locatie van voormalig Vliegkamp Valkenburg en
ontwikkelingen die daarmee samenhangen, zoals de tracékeuze van de
Rijnlandroute en de financiering van de groene buffer. De partijen
zullen zich maximaal inspannen om de belangen van Wassenaar te
behartigen en zullen hun regionale, provinciale en landelijke
netwerken intensief hiervoor in te zetten. De inzet van
Wassenaarse ambassadeurs als wegbereiders wordt onderzocht.
Er wordt niet getornd aan de zelfstandigheid van Wassenaar. De
mogelijkheden voor nauwere samenwerking met buurgemeenten worden
onderzocht en uitgewerkt.
2. Financiën en Organisatie. Wassenaar is een financieel gezonde
gemeente en dat moeten we zo houden. Het uitgangspunt is dat een
lastverzwaring voor de inwoners van Wassenaar alleen aan de orde
kan zijn als er geen duurzame alternatieven mogelijk zijn.
De ambtelijke organisatie staat ten dienste van de Wassenaarse
inwoners en moet servicegericht en klantvriendelijk zijn. De
reorganisatie moet zo snel mogelijk worden afgerond en de
personeelsformatie moet zo snel mogelijk worden ingevuld volgens
het Nieuw Wassenaars Model, zodat er rust ontstaat in de
organisatie en medewerkers zich kunnen richten op hun kerntaak.
Service en klantvriendelijkheid zijn daarbij de uitgangspunten.
Voor het inschakelen van externen wordt beleid ontwikkeld en wordt
een vast bedrag opgenomen in de begroting.
3. Economische Zaken. Ondernemers zijn belangrijke dragers van de
lokale samenleving en verdienen een goed klimaat om optimaal te
functioneren. De mogelijkheden voor kleinschalige
bedrijfsactiviteiten aan huis worden door versoepelde regelgeving
verruimd. De gemeente bewaakt het evenwicht tussen het
ondernemingsklimaat en de leefbaarheid van Wassenaar.
4. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Het geld dat de
gemeente ontvangt voor de WMO, zal alleen daar aan besteed worden.
De coalitie streeft naar meer creativiteit om die gelden breder te
besteden en om een ruim aanbod van voorzieningen aan te bieden. De
wachttijden voor de indicatie moeten korter worden. Daarbij komt
de indicatie van 75-plussers te vervallen.
5. Jeugd / scholen. Gelukkig gaat het goed met de meeste
Wassenaarse jongeren. Zij moeten volop ruimte krijgen voor hun
ontwikkeling. Om er voor te zorgen dat er minder jongeren
ontsporen, is er meer aandacht nodig voor de bestrijding van de
schadelijke gevolgen van alcohol, drugs en SOAs. Specifieke acties
zijn nodig tegen de handel in drugs op en rond scholen.
De gemeente zet zich in om meer jongeren te betrekken bij het
beleid, bijvoorbeeld via de Jeugdraad. Ook de invoering van de
maatschappelijke stage biedt daarvoor kansen. De coördinator Jeugd
en Gezin moet het kind centraal stellen.
6. Vrijwilligersbeleid. Vrijwilligers zijn het cement van de
samenleving en verdienen volop erkenning. Er komt een databank
voor vrijwilligerswerk, waardoor het aanbod beter kan worden
afgestemd op de vraag. Ook wordt de mogelijkheid voor een centraal
ondersteuningsbureau vrijwilligerswerk onderzocht en worden
activiteiten ontwikkeld om jongeren meer te betrekken bij het
vrijwilligerswerk.
7. Veiligheid. Iedereen in Wassenaar moet zich veilig kunnen
voelen. Dit vereist een integraal veiligheidsbeleid met een goede
samenwerking tussen de gemeente, de politie en andere
hulpdiensten. De bestrijding van drugscriminaliteit krijgt daarbij
specifieke aandacht. De gemeente zet zich er voor in dat de
aanrijdtijden van de ambulances korter worden. De kosten van de
brandweer worden beter inzichtelijk gemaakt, met erkenning van de
grote inzet van de vrijwilligers. De belangen van de Wassenaarse
Reddingsbrigade verdienen meer aandacht.
8. Kunst, cultuur en sport. Er komt op korte termijn een
beleidsnota over het kunst- en cultuurbeleid, waarin ook wordt
ingegaan op amateurkunst en kunsteducatie. De uitvoering van de
plannen voor de sport(verenigingen) wordt voortvarend ter hand
genomen.
9. Ruimtelijke ordening en monumenten. De kwaliteit van de
openbare ruimte is een speerpunt. De openbare ruimte in Centrum
Noord wordt zo snel mogelijk verbeterd. Wanneer zaken op basis van
sociale en/of maatschappelijke argumenten wenselijk zijn, dan
prevaleren deze boven ruimtelijke ordeningsargumenten.
Bestemmingsplannen worden op tijd geactualiseerd. Monumentale en
karakteristieke gebouwen worden beschermd. Ook is er ruimte voor
de ontwikkeling van nieuwe monumenten.
10. Verkeer en vervoer. Om het sluipverkeer tegen te gaan worden
met name aan de noordgrens van Wassenaar drastische maatregelen
getroffen. Het verkeersbeleid is gericht op het vergroten van de
veiligheid; de preventie van verkeersongevallen met lichamelijk
letstel staat centraal. De routes naar en de situatie rond de
scholen krijgen hierbij specifieke aandacht. Het verkeersplan
wordt in overleg met de buurtverenigingen geactualiseerd en
uitgevoerd.
11. Energie en duurzaamheid. Er wordt een actieplan uitgewerkt om
concreet gestalte te geven aan het besluit dat Wassenaar een zgn.
Millenniumgemeente is. De gemeente zet zich in om het
energieverbruik door en in de gemeente terug te dringen.
Gemeente Wassenaar
Johan de Wittstraat 45
Postbus 499
2240 AL Wassenaar
T: 070-5122222
E: gemeente@wassenaar.nl
Gemeente Wassenaar