Gemeente Wassenaar

Wassenaar heeft nieuw college
VVD, CDA, PvdA, D66 en GroenLinks presenteren Puntenplan tot maart 2010
De gemeente Wassenaar heeft een nieuw college. VVD, CDA, PvdA, D66 en GroenLinks hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over het beleid van de gemeente Wassenaar tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010. Gezamenlijk hebben zij besloten om voor deze relatief korte periode geen gedetailleerd, uitgewerkt coalitieakkoord op te stellen. Zij presenteren een beknopt puntenplan voor een aantal belangrijke beleidsterreinen. Daarbij benadrukken de fracties, dat dit niet wil zeggen dat niet genoemde beleidsterreinen van minder groot belang zijn. De gemeenteraad van Wassenaar verwierp op 7 oktober jongstleden het ISP Valkenburg, het plan voor de ontwikkeling van voormalig vliegkamp Valkenburg. Alle wethouders stelden vervolgens hun portefeuilles beschikbaar. Een poging tot herstel van de bestaande coalitie mislukte.
De verdeling van wethouders in het nieuwe college is als volgt: Verkeer, beheer openbare ruimte en volkshuisvesting: Nico Alkemade, CDA; welzijn en onderwijs: Pim van de Locht namens PvdA, D66 en Groen Links; financiën en economie: Marc van Dijk, VVD; ruimtelijke ordening en cultuur: Henk de Greef, VVD. De nieuwe wethouders Marc van Dijk en Henk de Greef vertrekken ten gevolge van hun benoeming uit de gemeenteraad van Wassenaar. Jan Pieter Becker en
Afke Schaart treden in hun plaats toe tot de VVD fractie. De nieuwe wethouders en de nieuwe raadsleden worden geïnstalleerd op maandag 1 december aanstaande.

De coalitiepartners zetten zich in voor de volgende uitgangspunten:

- het herstellen van het vertrouwen van de inwoners van Wassenaar en de regionale partners in de lokale politiek van Wassenaar;
- respect voor de gemaakte afspraken en een goede onderlinge communicatie;

- een focus die gericht is op de toekomst;
- coalitie- en collegeverhoudingen die zichtbaar gekenmerkt worden door eenheid, openheid en collegialiteit;

- maximale betrokkenheid van inwoners bij de menings- en besluitvorming. mogelijkheden voor inspraak, dialoog, interactieve beleidsvorming en instrumenten als het burgerinitiatief worden actief onder de aandacht gebracht en optimaal benut.

Puntenplan - programmatische uitgangspunten
1. Wassenaar in de regio. Wassenaar moet zo snel mogelijk weer deelnemen aan de onderhandelingen die betrekking hebben op de ontwikkeling van de locatie van voormalig Vliegkamp Valkenburg en ontwikkelingen die daarmee samenhangen, zoals de tracékeuze van de Rijnlandroute en de financiering van de groene buffer. De partijen zullen zich maximaal inspannen om de belangen van Wassenaar te behartigen en zullen hun regionale, provinciale en landelijke netwerken intensief hiervoor in te zetten. De inzet van Wassenaarse ambassadeurs als wegbereiders wordt onderzocht. Er wordt niet getornd aan de zelfstandigheid van Wassenaar. De mogelijkheden voor nauwere samenwerking met buurgemeenten worden onderzocht en uitgewerkt.

2. Financiën en Organisatie. Wassenaar is een financieel gezonde gemeente en dat moeten we zo houden. Het uitgangspunt is dat een lastverzwaring voor de inwoners van Wassenaar alleen aan de orde kan zijn als er geen duurzame alternatieven mogelijk zijn. De ambtelijke organisatie staat ten dienste van de Wassenaarse inwoners en moet servicegericht en klantvriendelijk zijn. De reorganisatie moet zo snel mogelijk worden afgerond en de personeelsformatie moet zo snel mogelijk worden ingevuld volgens het Nieuw Wassenaars Model, zodat er rust ontstaat in de organisatie en medewerkers zich kunnen richten op hun kerntaak. Service en klantvriendelijkheid zijn daarbij de uitgangspunten. Voor het inschakelen van externen wordt beleid ontwikkeld en wordt een vast bedrag opgenomen in de begroting.

3. Economische Zaken. Ondernemers zijn belangrijke dragers van de lokale samenleving en verdienen een goed klimaat om optimaal te functioneren. De mogelijkheden voor kleinschalige bedrijfsactiviteiten aan huis worden door versoepelde regelgeving verruimd. De gemeente bewaakt het evenwicht tussen het ondernemingsklimaat en de leefbaarheid van Wassenaar.
4. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Het geld dat de gemeente ontvangt voor de WMO, zal alleen daar aan besteed worden. De coalitie streeft naar meer creativiteit om die gelden breder te besteden en om een ruim aanbod van voorzieningen aan te bieden. De wachttijden voor de indicatie moeten korter worden. Daarbij komt de indicatie van 75-plussers te vervallen.

5. Jeugd / scholen. Gelukkig gaat het goed met de meeste Wassenaarse jongeren. Zij moeten volop ruimte krijgen voor hun ontwikkeling. Om er voor te zorgen dat er minder jongeren ontsporen, is er meer aandacht nodig voor de bestrijding van de schadelijke gevolgen van alcohol, drugs en SOAs. Specifieke acties zijn nodig tegen de handel in drugs op en rond scholen. De gemeente zet zich in om meer jongeren te betrekken bij het beleid, bijvoorbeeld via de Jeugdraad. Ook de invoering van de maatschappelijke stage biedt daarvoor kansen. De coördinator Jeugd en Gezin moet het kind centraal stellen.

6. Vrijwilligersbeleid. Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving en verdienen volop erkenning. Er komt een databank voor vrijwilligerswerk, waardoor het aanbod beter kan worden afgestemd op de vraag. Ook wordt de mogelijkheid voor een centraal ondersteuningsbureau vrijwilligerswerk onderzocht en worden activiteiten ontwikkeld om jongeren meer te betrekken bij het vrijwilligerswerk.

7. Veiligheid. Iedereen in Wassenaar moet zich veilig kunnen voelen. Dit vereist een integraal veiligheidsbeleid met een goede samenwerking tussen de gemeente, de politie en andere hulpdiensten. De bestrijding van drugscriminaliteit krijgt daarbij specifieke aandacht. De gemeente zet zich er voor in dat de aanrijdtijden van de ambulances korter worden. De kosten van de brandweer worden beter inzichtelijk gemaakt, met erkenning van de grote inzet van de vrijwilligers. De belangen van de Wassenaarse Reddingsbrigade verdienen meer aandacht.

8. Kunst, cultuur en sport. Er komt op korte termijn een beleidsnota over het kunst- en cultuurbeleid, waarin ook wordt ingegaan op amateurkunst en kunsteducatie. De uitvoering van de plannen voor de sport(verenigingen) wordt voortvarend ter hand genomen.

9. Ruimtelijke ordening en monumenten. De kwaliteit van de openbare ruimte is een speerpunt. De openbare ruimte in Centrum Noord wordt zo snel mogelijk verbeterd. Wanneer zaken op basis van sociale en/of maatschappelijke argumenten wenselijk zijn, dan prevaleren deze boven ruimtelijke ordeningsargumenten. Bestemmingsplannen worden op tijd geactualiseerd. Monumentale en karakteristieke gebouwen worden beschermd. Ook is er ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe monumenten.

10. Verkeer en vervoer. Om het sluipverkeer tegen te gaan worden met name aan de noordgrens van Wassenaar drastische maatregelen getroffen. Het verkeersbeleid is gericht op het vergroten van de veiligheid; de preventie van verkeersongevallen met lichamelijk letstel staat centraal. De routes naar en de situatie rond de scholen krijgen hierbij specifieke aandacht. Het verkeersplan wordt in overleg met de buurtverenigingen geactualiseerd en uitgevoerd.

11. Energie en duurzaamheid. Er wordt een actieplan uitgewerkt om concreet gestalte te geven aan het besluit dat Wassenaar een zgn. Millenniumgemeente is. De gemeente zet zich in om het energieverbruik door en in de gemeente terug te dringen.

Gemeente Wassenaar
Johan de Wittstraat 45
Postbus 499
2240 AL Wassenaar

T: 070-5122222
E: gemeente@wassenaar.nl