Moderne ouders geen tijd meer voor knutselen

17/11/2008 10:47

Edet

Edet stimuleert de creativiteit van kinderen met knutselwebsite en -wedstrijd

Zeist, maandag 17 november 2008 - Volgens meer dan negentig procent van de ouders is knutselen goed voor de ontwikkeling van het kind. Toch is het voor ouders niet altijd even makkelijk tijd te vinden om hun kids te stimuleren de knutselspullen op te pakken. Dit blijkt uit onderzoek van Edet onder 578 ouders. Met de introductie van onder andere knutselvriendje Ilmar, boekjes met knutseltips en een website wil Edet drukke ouders helpen om het knutselen thuis makkelijk te maken. Daarnaast daagt Edet samen met kinderzender JETIX basisscholen in het hele land uit om hun creativiteit te gebruiken in het programma 'De Gouden WC Rol', dat vanaf 17 november bij de kinderzender te zien zal zijn.

Knutselen is de favoriete binnenactiviteit van kinderen. Dat is mooi, aangezien dit volgens negen van de tien ouders goed is voor de ontwikkeling. Drukke ouders hebben echter na het ophalen van de kinderen vaak andere dingen aan het hoofd, zoals het huishouden en koken. Dan is het soms handiger om kinderen televisie te laten kijken of te laten gamen, in plaats van creatief bezig te zijn. Driekwart van de kinderen knutselt het meest met zijn of haar moeder. Slechts een kwart van de kinderen knutselt met zijn of haar vader en hiermee eindigen de mannen zelfs op de zesde plaats. Ouders geven in het onderzoek van Edet dan ook aan dat tijdgebrek de belangrijkste reden is om kinderen niet te laten knutselen.

Ilmar

De grootste inspiratiebron voor de knutselwerken vinden de ouders op het internet, meer dan tweederde haalt hier zijn knutseltips vandaan. Voor deze ouders en alle knutselgrage kinderen lanceert Edet de website ilmar.tv met ideeën, spelletjes en een wedstrijd rond knutselen. Op deze website reikt Ilmar, een enthousiaste knutselaar, steeds nieuwe tips en ideeën aan. Ook verzamelt en beloont hij de mooiste creaties van kinderen die met hem meeknutselen. Met de website wil Edet ouders en kinderen thuis helpen met het uitproberen van uitdagende knutsels. "Wie is er niet opgegroeid met knutselen met wc-rollen? Dat is toch veel leuker dan kant-en-klaar speelgoed?", aldus Krista Bank, Brand Manager bij Edet.

De Gouden WC Rol

Naast de introductie van het karaktertje Ilmar organiseert Edet, in samenwerking met kinderzender JETIX, dit jaar voor het eerst 'De Gouden WC Rol Wedstrijd'. In deze nationale knutselwedstrijd strijden scholen uit het hele land om 'De Gouden WC Rol Trofee', de prijs voor de mooiste en origineelste knutselwereld gemaakt van wc-rolletjes. "We hebben de meest fantastische inzendingen gekregen van scholen uit 't hele land, van een olifant tot een complete onderwaterwereld, " aldus Krista. Van 17 november tot en met 22 november 2008 kunnen kinderen dagelijks kijken naar 'De Gouden WC Rol' bij JETIX. Een speciaal knutselprogramma waarin presentator Léon zes genomineerde scholen bezoekt en hun wc-rolcreaties beoordeelt. Vervolgens komen de twee scholen met de hoogste score tegen elkaar uit in een superspannende finale op 23 november. Het uitzendschema is te vinden op www.jetix.nl/goudenwcrol.

Over het onderzoek

Het Knutselonderzoek van Edet geeft inzicht in de knutselgewoonten van kinderen en hun ouders. Het onderzoek is online uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Edet. In totaal werkten 578 ouders mee met kinderen in de leeftijd van vier tot twaalf jaar.

Over Edet

SCA Tissue Europe is de toonaangevende leverancier van tissueproducten in Europa. Vanuit het hoofdkwartier in München, Duitsland, ontwikkelt, produceert en vermarkt het tissueproducten. Het assortiment bestaat uit toiletpapier, handdoekjes, keukenpapier, servetten en zakdoekjes. SCA Tissue Europe's klanten vindt u behalve in grote internationale retailketens, ook in handel, industrie en diensten. Naast SCA's (Svenska Cellulosa Aktiebolaget) bekende merken als Edet, Tork, Zewa en Velvet produceert SCA een breed scala aan retailmerken, die in de Europese huismerkproducten-markt uitstekend vertegenwoordigd zijn. Ons Consumer Tissue portfolio is onlangs uitgebreid met de acquisitie van Charmin, Bounty en Tempo van P?.

Voor meer informatie, bezoek www.sca.com


-Einde bericht-





http://www.ilmar.tv