Verzekeraars introduceren productwijzers

17/11/2008 12:06

Verbond Van Verzekeraars

Wat mag u van een verzekeraar verwachten? Welke risico's kunt u verzekeren? En wat doet een verzekeraar eigenlijk met de premie, behalve bij schade betalen? Deze en andere algemene vragen komen aan bod in de productwijzers waarmee Nederlandse verzekeraars vanaf volgend jaar werken. Wie nu al wil weten hoe de productwijzers eruit gaan zien, kan vanaf vandaag terecht op de nieuwe consumentenwebsite www.allesoververzekeren.nl van het Verbond van Verzekeraars. De productwijzers bieden basisinformatie in een toegankelijke taal om consumenten in staat te stellen zich beter te oriënteren op de verzekeringsmarkt.

De consumentenwebsite van het Verbond bevat ruim twintig verschillende productwijzers voor veel gebruikte verzekeringsproductsoorten; van motorrijtuigenverzekeringen tot individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Zowel levensverzekeringen, schadeverzekeringen als inkomensverzekeringen komen aan bod. Iedere productwijzer beschrijft de algemene kenmerken van een verzekeringsproduct. Daarmee kan een consument aan de slag voor een eerste oriëntatie. Bovendien kan deze basisinformatie als een soort 'leeswijzer' helpen bij de vergelijking van de producten van individuele aanbieders. Informatie over de hoogte van premies en exacte polisvoorwaarden wordt níet gegeven; dat is aan de verzekeraars zelf. Ook voor het afsluiten van een verzekering moet een consument bij een tussenpersoon en/of individuele verzekerings-maatschappij terecht.

Taal

Verzekeringsmaatschappijen zullen (uiterlijk) per 1 januari 2009 de productwijzers gaan gebruiken in hun communicatie met consumenten, bijvoorbeeld door deze op hun eigen website(s) te plaatsen. Verzekeraars kunnen daarbij specifieke informatie toevoegen; er is geen sprake van een volledig dichtgetimmerde standaardtekst. Om de leesbaarheid van de productwijzers voor een brede groep consumenten zeker te stellen, is bij de ontwikkeling BureauTaal ingeschakeld.

Consumentenwebsite

De productwijzers vormen een prominent onderdeel van de nieuwe website www.allesoververzekeren.nl. Naast de algemene website van het Verbond, www.verzekeraars.nl is de nieuwe site bedoeld voor consumentenvoorlichting. Informatie rond belangrijke levensgebeurtenissen in relatie tot verzekeringsproducten staat centraal. Daarnaast bevat de site een nieuwssectie en antwoorden op veelgestelde vragen rond actuele thema's , zoals op dit moment de kredietcrisis. De website is gericht op het geven van algemene informatie, niet op de promotie of verkoop van verzekeringsproducten. Het Verbond van Verzekeraars is een branchevereniging waarbij de meeste, in Nederland actieve, verzekeraars zijn aangesloten.





http://www.verzekeraars.nl