Gemeente Zijpe


2008-11-17 Brandweerlieden (Koninklijk) onderscheiden Logo Veiligheidsbureau.jpg

Het was zaterdagavond 15 november 2008 druk in café "de Jonge Prins"in 't Zand. Voor de eerste keer was het Veiligheidsbureau van de gemeenten Anna Paulowna, Schagen en Zijpe met de drie brandweerkorpsen van deze gemeenten bij elkaar voor de jaarlijkse feestavond.

Rond 21.00 uur opende Willem Bronder, commandant Brandweer van deze Korpsen, de avond. Hij schetste kort het programma en gaf daarna het woord aan Esther Piet, hoofd van het Veiligheidsbureau.

Esther vertelde in het kort iets over het ontstaan van het Veiligheidsbureau. Toen de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord in 2004 werd ingesteld werden er een aantal speerpunten benoemd om daarmee het kwaliteitsniveau van de brandweren in deze regio te vergroten. Onze drie gemeenten hebben daarvoor de handen in één geslagen en een Veiligheidsbureau ingesteld. Het Veiligheidsbureau draagt zorg voor de zgn. "koude organisatie". Het Veiligheidsbureau zorgt voor het opleidingsprogramma, het op een juiste- en adequate wijze oefenen van de Korpsen, controle- en handhaving, rampenbestijding, facilitaire zaken etc. De "warme kant" laten zij graag over aan de brandweer, want die moet daadwerkelijk branden bestrijden en/of hulp verlenen.

Esther maakte duidelijk dat de wereld aan het veranderen is en zo ook de brandweerwereld. Zij sloot af met de opmerking dat in het brandweervak samenwerken een heel belangrijke competentie is die je als brandweerman- of vrouw moet bezitten. Met je directe maat, je ploeg, je Korps en de drie Korpsen gezamenlijk.

Naast vele brandweerlieden en hun partners, liepen er ook drie burgemeesters rond. Zij waren er met name om diploma's, brandweeronderscheidingen en voor zes brandweermannen Koninklijke onderscheidingen uit te reiken.

Gerrit Westerink, burgemeester van Schagen, gaf in een korte schetst het belang van de samenwerking weer. Hij prees niet alleen zijn mensen maar benadrukte ook het belang van een partner. Hij of zij moet begaan zijn met de brandweer en steun en toeverlaat zijn voor diegene die bij nacht en ontij door de pieper wordt opgeroepen voor een calamiteit. Voor zijn Korps op dit moment geen Koninklijke onderscheiding maar wel een grote groep mannen en vrouwen die diploma's kregen uitgereikt en brandweerversierselen opgespeld.

Toen kreeg waarnemend burgemeester Joyce Sylvester van Anna Paulowna het woord. Ook zij mocht diploma's, certificaten en brandweeronderscheidingen uitreiken. Daarnaast werd Henny van Baaren verrast door de burgemeester. Vanwege zijn grote verdienste voor het brandweerkorps van Anna Paulowna werd hij benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Als laatste nam Anja van Apeldoorn- Pruijt, burgemeester van Zijpe het woord. Ook voor het Zijperkorps waren er de gebruikelijke onderscheidingen voor jarenlange dienstverbanden als vrijwilliger en hadden jongere collega's een aantal diploma's en certificaten behaald die door de burgemeester werden uitgereikt.

Daarna ging zij kort in op de verdiensten van vijf brandweermannen van de Post Schagerbrug. Zij hebben een langdurige bijdrage geleverd aan de openbare veiligheid in hun woonplaats en de regio. Of zoals het Kapittel voor de Civiele Orden het zegt: "personen die zich geruime tijd ten bate van de samenleving hebben ingespannen".

Na de woorden van Anja van Apeldoorn- Pruijt zij ze plechtig dat het Hare Majesteit de Koningin had behaagd om Gert Marees, Meindert Marees, Klaas Ott, Peter Tuin en Jan Wolthuis te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Daarmee was het officiële gedeelte afgesloten een konden de Brandweerkorpsen van Anna Paulowna, Schagen en Zijpe gezamenlijke gaan feesten. Maar paraat waren zij wel. Buiten in het donker stonden zes brandweer voertuigen opgesteld want een deel van de leden had "gewoon" dienst.

Feestgedruis Burgemeesters van Schagen, Anna Paulowna en Zijpe Burgemeester Anja van Apeldoorn-Pruijt met Jan Wolthuis Diverse onderscheidingen werden er uitgedeeld
Koninklijke onderscheidingen Uitreiking koninklijke onderscheiding aan Peter Tuin