abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
17 november 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/3256 2080902270
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Cramer heeft gesteld over de plaatsing van
navigatiesystemen in relatie tot de verkeersveiligheid.
1. Kent u de uitzending van "Blik op de weg" over de zichtbaarheid van andere
verkeersdeelnemers bij plaatsing van navigatieapparatuur op de voorruit?1
1. Ja.
2. Bent u bekend met het feit dat het pontificaal recht op de voorruit plaatsen van
navigatiesystemen ervoor kan zorgen dat het zicht op andere weggebruikers volledig
afgedekt wordt door het navigatiesysteem (op 18 meter afstand, een vlak van 3,70
meter breed niet zichtbaar)?
2. Het is mij bekend dat er automobilisten zijn die een navigatiesysteem in hun directe
zichtveld hebben aangebracht, vaak in het midden van de voorruit, vlak onder de
binnenspiegel. Het zicht op het overige verkeer wordt in zulke gevallen weliswaar niet
volledig afgedekt, maar wel ernstig belemmerd.
1 Avro, Nederland 1, 7 oktober 2008, seizoen 20, aflevering 2 (212)
http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/aflevering_2.shtml
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/3256
3. Is het plaatsen van navigatiesystemen op de voorruit om deze reden toegestaan
volgens het Voertuigreglement (artikel 5.2.42)? Zo neen, hoe wordt hier door de
politie op gehandhaafd?
3. Artikel 5.2.42. eerste lid luidt:
"De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder
belemmeren."
Dit brengt mee dat het plaatsen van navigatiesystemen op de voorruit alleen is
toegestaan als het zicht op het verkeer er niet door wordt belemmerd. Als de politie
constateert dat dat wel het geval is, volgt een waarschuwing of bekeuring.
4. Zo ja, deelt u de mening dat de regelgeving op dit punt aanscherping verdient?
4. De bestaande regel is voldoende om op te kunnen treden tegen het aanbrengen van
zichtbelemmerende voorwerpen.
5. Bent u bereid de gevolgen voor de verkeersveiligheid van verkeerde plaatsing van
navigatieapparatuur te onderzoeken?
5. Als apparatuur, vignetten e.d., zodanig zijn aangebracht dat het zicht op het verkeer
wordt belemmerd, is evident dat dat afbreuk doet aan de verkeersveiligheid. Daarom is
het ook verboden. Ik heb geen behoefte aan een onderzoek ter kwantificering ervan,
als dat al mogelijk zou zijn.
6. Klopt het dat de in de uitzending getoonde tintman voor het meten van de
hoeveelheid licht die een autoruit doorlaat nog niet geijkt is? Zo ja, wanneer gaat dit
gebeuren?2
6. Het is juist dat de tintman niet geijkt is. In de rechtspraak (bijvoorbeeld Gerechtshof
Leeuwarden 15 maart 2006, LJN AV5253) is uitgemaakt dat naar objectieve
maatstaven moet worden vastgesteld of het uitzicht van de bestuurder wordt
belemmerd door het aanbrengen van lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie van een
auto. Het Gerechtshof Leeuwarden heeft bepaald dat de meting van de
lichtdoorlaatbaarheid met behulp van een tintman hieraan voldoet. Voor aanvang van
elke meting wordt de tintman gekalibreerd. Uit diverse testen met de tintman is
gebleken dat de afwijking in de metingen zeer gering is.
Overigens wordt bij de handhaving van de betreffende bepaling (art. 5.2.42
Voertuigreglement) een zeer ruime marge gehanteerd: de richtlijn van de Raad van de
Europese gemeenschappen betreffende veiligheidsruiten en materialen voor ruiten van
motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan van 31 maart 1992 bepaalt dat de
lichtdoorlaatbaarheid van een voorruit 75% moet zijn en van een zijruit 70%. In de
praktijk vindt handhaving van de betreffende bepaling alleen plaats indien er sprake is
van een lichtdoorlaatbaarheid van minder dan 50%.
2 http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/achtergrond/folies/
---
VENW/DGMO-2008/3256
Met de importeur van de tintman zijn gesprekken gaande om te bewerkstelligen dat de
tintman op korte termijn wordt gecertificeerd.
Mogelijk wordt de ruime marge die de politie nu aanhoudt daarna naar beneden
bijgesteld.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat