Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 17 november 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMO-2008/3256 2080902270 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Cramer heeft gesteld over de plaatsing van navigatiesystemen in relatie tot de verkeersveiligheid.


1. Kent u de uitzending van "Blik op de weg" over de zichtbaarheid van andere verkeersdeelnemers bij plaatsing van navigatieapparatuur op de voorruit?1


1. Ja.


2. Bent u bekend met het feit dat het pontificaal recht op de voorruit plaatsen van navigatiesystemen ervoor kan zorgen dat het zicht op andere weggebruikers volledig afgedekt wordt door het navigatiesysteem (op 18 meter afstand, een vlak van 3,70 meter breed niet zichtbaar)?


2. Het is mij bekend dat er automobilisten zijn die een navigatiesysteem in hun directe zichtveld hebben aangebracht, vaak in het midden van de voorruit, vlak onder de binnenspiegel. Het zicht op het overige verkeer wordt in zulke gevallen weliswaar niet volledig afgedekt, maar wel ernstig belemmerd.


1 Avro, Nederland 1, 7 oktober 2008, seizoen 20, aflevering 2 (212) http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/aflevering_2.shtml

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGMO-2008/3256


3. Is het plaatsen van navigatiesystemen op de voorruit om deze reden toegestaan volgens het Voertuigreglement (artikel 5.2.42)? Zo neen, hoe wordt hier door de politie op gehandhaafd?

3. Artikel 5.2.42. eerste lid luidt:
"De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen: a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen, b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren."
Dit brengt mee dat het plaatsen van navigatiesystemen op de voorruit alleen is toegestaan als het zicht op het verkeer er niet door wordt belemmerd. Als de politie constateert dat dat wel het geval is, volgt een waarschuwing of bekeuring.


4. Zo ja, deelt u de mening dat de regelgeving op dit punt aanscherping verdient?

4. De bestaande regel is voldoende om op te kunnen treden tegen het aanbrengen van zichtbelemmerende voorwerpen.


5. Bent u bereid de gevolgen voor de verkeersveiligheid van verkeerde plaatsing van navigatieapparatuur te onderzoeken?

5. Als apparatuur, vignetten e.d., zodanig zijn aangebracht dat het zicht op het verkeer wordt belemmerd, is evident dat dat afbreuk doet aan de verkeersveiligheid. Daarom is het ook verboden. Ik heb geen behoefte aan een onderzoek ter kwantificering ervan, als dat al mogelijk zou zijn.


6. Klopt het dat de in de uitzending getoonde tintman voor het meten van de hoeveelheid licht die een autoruit doorlaat nog niet geijkt is? Zo ja, wanneer gaat dit gebeuren?2

6. Het is juist dat de tintman niet geijkt is. In de rechtspraak (bijvoorbeeld Gerechtshof Leeuwarden 15 maart 2006, LJN AV5253) is uitgemaakt dat naar objectieve maatstaven moet worden vastgesteld of het uitzicht van de bestuurder wordt belemmerd door het aanbrengen van lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie van een auto. Het Gerechtshof Leeuwarden heeft bepaald dat de meting van de lichtdoorlaatbaarheid met behulp van een tintman hieraan voldoet. Voor aanvang van elke meting wordt de tintman gekalibreerd. Uit diverse testen met de tintman is gebleken dat de afwijking in de metingen zeer gering is. Overigens wordt bij de handhaving van de betreffende bepaling (art. 5.2.42 Voertuigreglement) een zeer ruime marge gehanteerd: de richtlijn van de Raad van de Europese gemeenschappen betreffende veiligheidsruiten en materialen voor ruiten van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan van 31 maart 1992 bepaalt dat de lichtdoorlaatbaarheid van een voorruit 75% moet zijn en van een zijruit 70%. In de praktijk vindt handhaving van de betreffende bepaling alleen plaats indien er sprake is van een lichtdoorlaatbaarheid van minder dan 50%.


2 http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/veiligheidauto/achtergrond/folies/
---

VENW/DGMO-2008/3256

Met de importeur van de tintman zijn gesprekken gaande om te bewerkstelligen dat de tintman op korte termijn wordt gecertificeerd.
Mogelijk wordt de ruime marge die de politie nu aanhoudt daarna naar beneden bijgesteld.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---