Eerste &Loflist: 70 beste werkgevers voor werkende ouders

17/11/2008 16:35

Lof Media

Vandaag vindt bij KPN in Den Haag de besloten voorpremière van de ? 2008 plaats, hét overzicht van de beste werkgevers voor werkende ouders. Initiatiefnemer is Lof, het multimediaal platform voor moeders die carrière en gezin willen combineren. Tijdens de besloten voorpremière, georganiseerd door Lof en Opportunity in Bedrijf, wordt de ? 2008 exclusief gedeeld met de leden van Opportunity in Bedrijf, deelnemers aan de ? 2008 en politici. Gastheer is Baptiest Coopmans, lid Raad van Bestuur KPN. Voorafgaand hieraan wordt op het Binnenhof in Den Haag het novembernummer van Lof met daarin de ? aangeboden aan minister Rouvoet (Jeugd en Gezin).

70 Bedrijven met lef waar diversiteit hoog op de agenda staat

Jolanda Holwerda, oprichter en uitgever van Lof: "Het onderzoek toont aan dat veel bedrijven enerzijds work-life balance en anderzijds diversiteitmanagement hoog in het vaandel hebben staan. Voor alle deelnemende organisaties geldt dat zij het belangrijk vinden de combinatie werk en gezin mogelijk te maken en tegelijkertijd te investeren in vrouwelijk talent. Wij hebben veel waardering voor bedrijven die het lef hebben zich op een dergelijke manier te profileren". Dit onderzoek is uiterst actueel. Recent maakte minister Rouvoet bekend dat hij laat uitzoeken wat het oplevert als werknemers gemakkelijker werk en gezin kunnen combineren. En gaf minister Donner aan dat de verlofregelingen eenvoudiger moeten.

Deelname toonaangevende bedrijven

Lof heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Synovate een uitgebreid onderzoek ontwikkeld om de wensen van werkende ouders in kaart te brengen. Deze wensen zijn gekoppeld aan de realiteit binnen organisaties. Het onderzoek heeft geleid tot de ? Beste Bedrijven 2008. Een 70-tal organisaties waaronder Achmea, Shell, KPN en PWC hebben zich laten beoordelen op criteria als HR beleid, loopbaanbeleid, secundaire arbeidsvoorwaarden en cultuur. Overigens vindt in Amerika een dergelijk onderzoek al 23 jaar plaats door het vergelijkbare magazine 'Working Mother' en strijden bedrijven ieder jaar voor een plek op deze lijst. Dit onderzoek "changed the face of corporate America"!

Ranking

Lof publiceert geen ranking maar een alfabetische lijst, want alle deelnemende bedrijven onderscheiden zich op één of meerdere van de onderzochte criteria. Wel worden de 8 uitblinkers - ook alfabetisch - gepubliceerd: Achmea ('levensfasebewustbeleid'), De Nederlandsche Bank (4x 9 uur werken ook voor werkende vader in management functie geaccepteerd) FNV Vakcentrale, Gemeente Groningen, het Kadaster ('schooltijdbanen'), ? (2 maanden betaald vaderschapsverlof), Shell Nederland (gereserveerde plekken bij nabije crèches) en De Tweede Kamer (inpandige kinderopvang met zeer ruime openingstijden). Ook worden een aantal bedrijven 'op weg naar de top van de Loflist' genoemd, met o.a. de CAO à la carte van Campina Holland Cheese, het 'zelfroosteren' bij de NS en de nanny-vergoeding van PricewaterhouseCoopers voor ouders die op hun vrije dag toch onverwacht moeten werken.

Alle zeventig bedrijven begrijpen dat work-life balance ook een zaak is van de werkgever. Ze zoeken samen met hun werkende ouders naar mogelijkheden en bieden maatwerk om gezin en werk goed te kunnen combineren.

Doel van onderzoek

Voor organisaties biedt het onderzoek inzichten die zij kunnen gebruiken bij beleid op instroom, doorstroom en behoud. Werkende ouders kunnen met de ? nagaan welke organisaties het meest geschikt zijn om zijn/haar kwaliteiten te ontplooien. Voor de overheid tenslotte biedt het economisch voordeel op langere termijn. Werkende moeders zijn immers hard nodig om de economie draaiende te houden. Hoe kan de overheid hen stimuleren?

Platform Lof

Initiatiefnemer van de ? 2008 is Lof hèt multimediaal platform voor moeders met ambitie. Lof heeft de missie om met een tweemaandelijks tijdschrift, een website (www.lofonline.nl) en met het organiseren van debatten, evenementen én onderzoek, een cultuurverandering tot stand te brengen over het denken rondom het combineren van werk en gezin. Lof wil door een positieve toonzetting een bijdrage leveren aan de arbeidsparticipatie van vrouwen.

Hoe wordt de ? 2008 verder bekend gemaakt?

De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd in het novembernummer van Lof magazine - via een uitklaplijst: de ? 2008. Het rapport wordt ook gepresenteerd tijdens de conferentie over 'Gender Equality en Arbeidsparticipatie' dat de Zweedse ambassade in samenwerking met de Tweede Kamer organiseert op 21 november 2008.

Partners van Lof

De ? wordt ondersteund door ? People, Synovate en Proxx Company. Het &-teken van de ? heeft betrekking op de samenwerking met ? People, een ontwikkelplatform voor hoogopgeleide ambitieuze vrouwen dat zich richt op netwerken, persoonlijke ontwikkeling en partnership op de arbeidsmarkt. Onderzoeksbureau Synovate dat voor Lof het gehele onderzoek heeft uitgevoerd, biedt met een wereldwijd netwerk verspreid over 62 landen, een volledig pakket aan onderzoeksoplossingen. Opportunity in Bedrijf is een netwerk- en adviesorganisatie voor bedrijven en (overheids-) instellingen die de diversiteit en het aandeel van vrouwen in management en top willen vergroten. Uitgangspunt daarbij is het bedrijfsbelang: diversiteit draagt bij een betere bedrijfsvoering.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.lofonline.nl