Kades en oevers veilig gemaakt
17 november 2008
Uit een inventarisatie blijkt dat op vierentwintig plekken de kades en
oevers in Zeeburg onvoldoende veilig zijn voor fietsers, voetgangers
of automobilisten. Deze plekken liggen in het Oostelijk Havengebied en
in IJburg. Om te voorkomen dat mensen te water kunnen raken, maakt het
stadsdeel deze plekken veilig door het plaatsen van obstakels. Dat
kunnen hekken zijn, lage buispalen, betonnen barrières, bloembakken,
hagen, fietsrekken en zitbankjes.
Hieronder is een overzicht van de plekken die aangepakt worden.
Java-eiland
Op het Java-eiland in het Oostelijk Havengebied worden tot uiterlijk
24 november op drie plekken definitieve en op drie andere plekken
tijdelijke maatregelen uitgevoerd.
Definitieve maatregelen
* Parkeergarages Javagrachten
Bij de in- en uitgang van de garages worden lage buishekken
geplaatst. Deze moeten voorkomen dat een auto te water raakt.
* Laad- en loswal Surinamekade
Langs de laad- en loswal is de kade onvoldoende afgeschermd om te
voorkomen dat auto's te water raken. Daarom komen hier paaltjes te
staan.
* Speeltuin Levantkade
Er is geen afscheiding voor kinderen die te dicht bij de kade
spelen. Daarom krijgt de speeltuin een groene haag langs de
afwateringsgoot.
Tijdelijke maatregelen
De uitvoering van een definitieve maatregel op drie plekken is gepland
voor de periode januari - maart 2009. Nu worden hier tijdelijke
maatregelen getroffen. Het verkeer ondervindt geen hinder tijdens de
werkzaamheden.
* Voetgangersbruggen Javakade
De bruggen missen aan beide kanten een hek. In overleg met de
architect van de bruggen wordt een nieuw type hek ontworpen, dat
begin 2009 geplaatst wordt. Tijdelijk komen er nu bloembakken te
staan.
* Trappen Javakade
De trappen eindigen haaks op de rijbaan. Als afscheiding komt hier
begin 2009 een nieuw type hek te staan. Tijdelijk worden er
bloembakken geplaatst.
* Bruggen Sumatrakade
Hier bestaat het risico dat auto's te water kunnen raken.
Tijdelijk worden er betonnen barrières geplaatst. Ook hier komt
begin 2009 een nieuw type hek als definitieve maatregel.
Foto: veiligheidsmaatregelen brug Lamonggracht
Veemkade
In de omgeving van de Veemkade in het Oostelijk Havengebied worden
vijf onveilige plekken aangepakt.
Definitieve maatregel
* Veemkade / hoek Verbindingsdam
Hier komt een hek van vijftien meter lang te staan. Als een
fietser uitglijdt, moet het hek voorkomen dat de fietser in het
water valt. Tijdens de werkzaamheden ondervindt het verkeer geen
hinder.
* Rijweg Veemkade / hoek Verbindingsdam
Op het rijwegdeel gaan fietsers vaak onderuit bij regen door de
gladde hoekstalen van de betonplaten. Technisch onderzoek moet
gaan uitwijzen wat de beste oplossing is. Het onderzoek wordt
uiterlijk eind november afgerond.
De uitvoering van een definitieve maatregel op drie andere locaties is
gepland voor de periode januari - februari 2009.
* Vlonder Zouthaven
De hellingbaan van het nieuwe deel van de vlonder eindigt op het
water. Begin 2009 worden hier zitbanken geplaatst. Tijdelijk staat
er nu een bouwhek.
* Betonplaten Zouthaven bij Muziekgebouw aan het IJ
De zwarte betonplaten steken slecht af tegen het water van het IJ.
Het is hier een risicovolle plek als het donker is. Begin 2009
worden hier twee zitbankjes en een panoramakijker geplaatst.
Tijdelijk staan er nu al betonnen barrières.
* Betonplaten Veemkade bij Muziekgebouw aan het IJ
Ook hier steken betonnen platen slecht af tegen het water van het
IJ. Tijdelijk staan er al betonnen barrières. Als definitieve
maatregel komen er begin 2009 twee zitbankjes en wordt een
panoramakijker geplaatst.
IJburg
In IJburg komen zeven plekken aan het water in aanmerking voor het
treffen van veiligheidsmaatregelen.
* Krijn Taconiskade
Deze kade is inmiddels veilig gemaakt: bij de sluis aan de Krijn
Taconiskade is een zitbankje geplaatst om te voorkomen dat
fietsers het water in rijden.
* IJburglaan
Op de IJburglaan gaat het om de bestaande bruggen. Voor fietsers
en voetgangers bestaat het risico dat ze in het water vallen.
Daarom zijn er tijdelijke hekken geplaatst. Als definitieve
maatregel wordt het bestaande betonblok opgehoogd. Het werk wordt
vóór 31 december afgerond. Tijdens de werkzaamheden zal het
verkeer geen hinder ondervinden.
* Mullenskade/Austriastraat
Op de W. Mullenskade en M. Austriastraat bestaat het risico dat
auto's bij het keren te water kunnen raken. Daarom worden er lage
buishekken op de dekzerken geplaatst. Het werk wordt vóór 31
december afgerond. Gedurende de werkzaamheden ondervindt het
verkeer geen hinder.
* Vaillantlaan
Op de Vaillantlaan gaat het om het voetpad dat haaks op een
kademuur eindigt. Er zijn geen extra voorzieningen voor mensen met
een beperkt gezichtsvermogen. Daarom worden er speciale
geleidetegels aangebracht en komt er een halfhoog hek langs de
waterkant. Het werk wordt vóór 31 december afgerond. Gedurende de
werkzaamheden ondervindt het verkeer geen hinder.
* Vennepluimstraat
In de Vennepluimstraat gaat het om de trap die haaks op de gracht
staat. Mensen met een beperkt gezichtsvermogen die de gevel van de
bebouwing volgen, lopen het gevaar naar beneden te struikelen.
Daarom worden hier geleidetegels aangebracht. Het werk wordt
uiterlijk 24 november afgerond. Tijdens de werkzaamheden
ondervindt het verkeer geen hinder.
* Zwanenbloemlaan
Op de Zwanenbloemlaan gaat het om de rijbaan bij de woning die
haaks op de gracht staat. Hier worden twee buispalen geplaatst.
Het werk wordt uiterlijk 24 november afgerond. Tijdens de
werkzaamheden ondervindt het verkeer geen hinder.
* Nico Jessekade
Op de Nico Jessekade gaat het om het voetpad dat te schuin afloopt
naar het water. Daarom worden er tijdelijk betonnen barrières
geplaatst. Het werk wordt uiterlijk 24 november afgerond. Als
definitieve maatregel wordt het voetpad opnieuw aangelegd. De
uitvoering van dit werk is gepland voor de periode januari - maart
2009. Het verkeer zal geen hinder ondervinden.
Stadsdeel Zeeburg