Stadsdeel Zeeburg

Kades en oevers veilig gemaakt

17 november 2008
Uit een inventarisatie blijkt dat op vierentwintig plekken de kades en oevers in Zeeburg onvoldoende veilig zijn voor fietsers, voetgangers of automobilisten. Deze plekken liggen in het Oostelijk Havengebied en in IJburg. Om te voorkomen dat mensen te water kunnen raken, maakt het stadsdeel deze plekken veilig door het plaatsen van obstakels. Dat kunnen hekken zijn, lage buispalen, betonnen barrières, bloembakken, hagen, fietsrekken en zitbankjes.

Hieronder is een overzicht van de plekken die aangepakt worden.

Java-eiland

Op het Java-eiland in het Oostelijk Havengebied worden tot uiterlijk 24 november op drie plekken definitieve en op drie andere plekken tijdelijke maatregelen uitgevoerd.

Definitieve maatregelen


* Parkeergarages Javagrachten
Bij de in- en uitgang van de garages worden lage buishekken geplaatst. Deze moeten voorkomen dat een auto te water raakt.
* Laad- en loswal Surinamekade
Langs de laad- en loswal is de kade onvoldoende afgeschermd om te voorkomen dat auto's te water raken. Daarom komen hier paaltjes te staan.

* Speeltuin Levantkade
Er is geen afscheiding voor kinderen die te dicht bij de kade spelen. Daarom krijgt de speeltuin een groene haag langs de afwateringsgoot.

Tijdelijke maatregelen

De uitvoering van een definitieve maatregel op drie plekken is gepland voor de periode januari - maart 2009. Nu worden hier tijdelijke maatregelen getroffen. Het verkeer ondervindt geen hinder tijdens de werkzaamheden.

* Voetgangersbruggen Javakade
De bruggen missen aan beide kanten een hek. In overleg met de architect van de bruggen wordt een nieuw type hek ontworpen, dat begin 2009 geplaatst wordt. Tijdelijk komen er nu bloembakken te staan.

* Trappen Javakade
De trappen eindigen haaks op de rijbaan. Als afscheiding komt hier begin 2009 een nieuw type hek te staan. Tijdelijk worden er bloembakken geplaatst.

* Bruggen Sumatrakade
Hier bestaat het risico dat auto's te water kunnen raken. Tijdelijk worden er betonnen barrières geplaatst. Ook hier komt begin 2009 een nieuw type hek als definitieve maatregel.

Foto: veiligheidsmaatregelen brug Lamonggracht

Veemkade

In de omgeving van de Veemkade in het Oostelijk Havengebied worden vijf onveilige plekken aangepakt.

Definitieve maatregel


* Veemkade / hoek Verbindingsdam
Hier komt een hek van vijftien meter lang te staan. Als een fietser uitglijdt, moet het hek voorkomen dat de fietser in het water valt. Tijdens de werkzaamheden ondervindt het verkeer geen hinder.

* Rijweg Veemkade / hoek Verbindingsdam
Op het rijwegdeel gaan fietsers vaak onderuit bij regen door de gladde hoekstalen van de betonplaten. Technisch onderzoek moet gaan uitwijzen wat de beste oplossing is. Het onderzoek wordt uiterlijk eind november afgerond.

De uitvoering van een definitieve maatregel op drie andere locaties is gepland voor de periode januari - februari 2009.
* Vlonder Zouthaven
De hellingbaan van het nieuwe deel van de vlonder eindigt op het water. Begin 2009 worden hier zitbanken geplaatst. Tijdelijk staat er nu een bouwhek.

* Betonplaten Zouthaven bij Muziekgebouw aan het IJ De zwarte betonplaten steken slecht af tegen het water van het IJ. Het is hier een risicovolle plek als het donker is. Begin 2009 worden hier twee zitbankjes en een panoramakijker geplaatst. Tijdelijk staan er nu al betonnen barrières.
* Betonplaten Veemkade bij Muziekgebouw aan het IJ Ook hier steken betonnen platen slecht af tegen het water van het IJ. Tijdelijk staan er al betonnen barrières. Als definitieve maatregel komen er begin 2009 twee zitbankjes en wordt een panoramakijker geplaatst.

IJburg

In IJburg komen zeven plekken aan het water in aanmerking voor het treffen van veiligheidsmaatregelen.

* Krijn Taconiskade
Deze kade is inmiddels veilig gemaakt: bij de sluis aan de Krijn Taconiskade is een zitbankje geplaatst om te voorkomen dat fietsers het water in rijden.

* IJburglaan
Op de IJburglaan gaat het om de bestaande bruggen. Voor fietsers en voetgangers bestaat het risico dat ze in het water vallen. Daarom zijn er tijdelijke hekken geplaatst. Als definitieve maatregel wordt het bestaande betonblok opgehoogd. Het werk wordt vóór 31 december afgerond. Tijdens de werkzaamheden zal het verkeer geen hinder ondervinden.

* Mullenskade/Austriastraat
Op de W. Mullenskade en M. Austriastraat bestaat het risico dat auto's bij het keren te water kunnen raken. Daarom worden er lage buishekken op de dekzerken geplaatst. Het werk wordt vóór 31 december afgerond. Gedurende de werkzaamheden ondervindt het verkeer geen hinder.

* Vaillantlaan
Op de Vaillantlaan gaat het om het voetpad dat haaks op een kademuur eindigt. Er zijn geen extra voorzieningen voor mensen met een beperkt gezichtsvermogen. Daarom worden er speciale geleidetegels aangebracht en komt er een halfhoog hek langs de waterkant. Het werk wordt vóór 31 december afgerond. Gedurende de werkzaamheden ondervindt het verkeer geen hinder.
* Vennepluimstraat
In de Vennepluimstraat gaat het om de trap die haaks op de gracht staat. Mensen met een beperkt gezichtsvermogen die de gevel van de bebouwing volgen, lopen het gevaar naar beneden te struikelen. Daarom worden hier geleidetegels aangebracht. Het werk wordt uiterlijk 24 november afgerond. Tijdens de werkzaamheden ondervindt het verkeer geen hinder.

* Zwanenbloemlaan
Op de Zwanenbloemlaan gaat het om de rijbaan bij de woning die haaks op de gracht staat. Hier worden twee buispalen geplaatst. Het werk wordt uiterlijk 24 november afgerond. Tijdens de werkzaamheden ondervindt het verkeer geen hinder.
* Nico Jessekade
Op de Nico Jessekade gaat het om het voetpad dat te schuin afloopt naar het water. Daarom worden er tijdelijk betonnen barrières geplaatst. Het werk wordt uiterlijk 24 november afgerond. Als definitieve maatregel wordt het voetpad opnieuw aangelegd. De uitvoering van dit werk is gepland voor de periode januari - maart 2009. Het verkeer zal geen hinder ondervinden.