abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
17 november 2008 3
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2008/1375/71510 2008Z04643 / 2080903180
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid De Krom heeft gesteld over de
ontwikkeling van een stijlenboek voor de autosnelwegen (ingezonden 20 oktober
2008).
1. Bent u bekend met het artikel "Rijkswaterstaat geeft elke snelweg zijn eigen
smoel"?
1. Ja.
2. Welk probleem wordt opgelost met de ontwikkeling van het stijlenboek?
2. Het `stijlenboek' waarnaar lid De Krom verwijst heet "Architectonische Specificaties
Regenboogroute A12" en is uitgegeven in juli 2006. De architectonische specificaties
per rijksweg helpen Rijkswaterstaat en haar omgevingspartners bij het realiseren van
een mooi, rustig en veilig wegbeeld van onze autosnelwegen. De uitvoering van onder
meer viaducten, geluidsschermen en wegmeubilair in een samenhangende vormgeving
spaart geld en tijd. Dit helpt Rijkswaterstaat bij de uitvoering van de grote
bouwopgave van de komende jaren. Architectonische specificaties voor het
wegontwerp zijn inmiddels opgesteld voor de A2, A4 en A27. Ook voor andere
rijkswegen is het Kabinet voornemens hiermee aan de slag te gaan. Dit beleid is
verwoord in de nota "Een Cultuur van Ontwerpen, Visie Architectuur en Ruimtelijk
Ontwerp".
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/NW2008/1375/71510
3. Bestaat er een maatschappelijke vraag naar dit project? Zo ja, waar ligt deze? Zo
neen, waarom wordt dit beleid dan ingevoerd?
3. Ja. Nederland is aan het verrommelen en veel Nederlanders ergeren zich hieraan.
Met name langs snelwegen wordt in hoog tempo gebouwd, waarbij onvoldoende
rekening wordt gehouden met het landschap. In de Ruimteagenda van de Volkskrant
(april 2007) was `schoonheid en beleving' één van de zeven thema's, waarbij aandacht
werd gevraagd voor het ten koste van geluidsschermen, billboards en
bedrijventerreinen verdwijnende traditionele Hollandse landschap. Ook uit een
internetpeiling in opdracht van VROM blijkt dat Nederlanders zich zorgen maken over
de verrommeling van de snelwegomgeving (Snelwegpanorama's, een
burgerconsultatie, Bureau KLB, juli 2007). Daarnaast speelt, zoals geformuleerd in vraag
2, het maatschappelijke belang van kosten- en tijdsbesparing bij grote wegenprojecten.
De uitwerking van architectonische specificaties per snelweg maakt deel uit van het
kabinetsbeleid voor een duurzame ruimtelijke inrichting van Nederland. Dat beleid is
verwoord in de nota's "Een Cultuur van Ontwerpen, Visie Architectuur en Ruimtelijk
Ontwerp" en "Zicht op mooi Nederland, Structuurvisie voor de Snelwegomgeving".
4. Wat zijn de kosten van het pilotproject op de A12 en van de ontwikkeling van het
stijlenboek? Wat zijn de verwachte kosten van de implementatie op alle
autosnelwegen?
4. Een analyse van kosten en baten laat zien dat implementatie van de
architectonische specificaties A12 budgetneutraal wordt uitgevoerd. Tegenover de
eenmalige ontwerpkosten staat dat het toepassen van uniforme ontwerpen tijd en
geld spaart bij de uitvoering en het beheer van projecten aan de A12. De baten van de
ruimtelijke kwaliteit (het tegengaan van verrommeling) en een rustiger en veiliger
wegbeeld komen hier nog bovenop. Zowel voor de A12 als voor andere snelwegen
worden door de synergievoordelen derhalve geen extra kosten verwacht.
---
RWS/SDG/NW2008/1375/71510
5. Kunnen wij nu uitkijken naar de stippenroute op de A1 en ruitenroute langs de A73,
nadat u eerder de gestreepte kleurencodes op de lichtmasten langs de A12 heeft
aangebracht, de zogeheten regenboogroute?
5. Nee. Met het aanbrengen van kleurenbanden op de lichtmasten in de middenberm
van de A12 is uitvoering gegeven aan een besluit dat is genomen onder een vorig
kabinet. Zoals eerder gezegd in antwoord op vragen van het lid Verdonk over
kleurenbanden op lichtmasten langs de A12 (in de brief aan uw Kamer met het
kenmerk RWS/SDG/NW2008/657/66047 d.d. 9 juli 2008) betrof het een eenmalige
actie en is het mijn insteek dat er voor andere autosnelwegen geen kleurenbanden,
stippen of ruiten worden ontwikkeld.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat