Inspectie Verkeer en Waterstaat
`Vertrek op geel' bij reizigerstreinen langs perrons risicovol
Nieuwsbericht | 17-11-2008
De procedure waarbij reizigerstreinen `op geel' van een perron
vertrekken levert nog altijd extra risico op. Dat stelt de Inspectie
Verkeer en Waterstaat in een onderzoek naar een incident in Sittard in
november 2007 waarbij twee treinen rond middernacht uiteindelijk op
vijf meter van elkaar op hetzelfde spoor tot stilstand kwamen. Een
geel sein betekent dat een volgend sein op rood kan staan. Een
machinist rijdt dan op lage snelheid verder zodat hij nog vóór het
rode sein kan stoppen.
Een van de treinen was net van een perron vertrokken waar het sein op
geel stond. Het kort daaropvolgende rode sein, dat nog langs het
perron stond, werd door de machinist niet opgemerkt. Hij had hier ook
geen rekening mee gehouden omdat hij vaker van het desbetreffende
perron vertrok en nooit eerder bij vertrek op geel had hoeven stoppen
voor een rood sein.
De machinist verklaarde dat hij bij het vertrek was afgeleid omdat hij
nog bezig was zijn stoel af te stellen. De inspectie concludeert dan
ook dat de machinist te weinig aandacht had voor de door hem te
berijden rijweg.
De inspectie is van mening dat het ongewenst is dat een reizigerstrein
op geel vertrekt en dan even later langs het perron weer tot stilstand
moet komen voor een rood sein. De machinist verwacht bij vertrek
immers dat er voor hem een rijweg is ingesteld waarmee hij het perron
geheel kan verlaten. Ook bij een botsing in Rotterdam in februari 2005
speelde dit verwachtingspatroon een rol. De inspectie heeft
spoorwegbeheerder ProRail, verantwoordelijk voor de rijweginstelling,
opgedragen deze gang van zaken zo veel mogelijk te voorkomen.