Nieuwe uitgaanstrend in internetserie voorkomt gehoorschade jongeren


GOUDA, 20081125 -- De nieuwe dramaserie SOUND, die door Endemol en het Centrum Media & Gezondheid (CMG) op het internet werd gelanceerd, valt samen met een nieuwe trend onder jongeren: pluggen. Pluggen staat voor oordopjes dragen bij het uitgaan naar discotheek, poppodium of dance event. 11 % van de jongeren doet dat al regelmatig, blijkt uit onderzoek dat het CMG en de GGD Amsterdam uitvoerden in het kader van de campagne GO>OUT PLUG>IN. Vanaf maandag 17 november staan alle afleveringen van SOUND compleet gemonteerd op de website.

De internetserie moet de 'pluggers' trend versterken. Dat is nodig, want het risico op gehoorschade als gevolg van te harde muziek bij het uitgaan is fors. "Er is voldoende aanleiding om het thema gehoorschade groot op de kaart te zetten", betoogt Martine Bouman, directeur van het CMG. "Uit ons onderzoek blijkt dat het onderwerp wel leeft onder jongeren, maar ook dat alleen een kopgroep dat omzet in actie. Die moet meer navolging krijgen. Je kunt zelf veel doen om de risico's te verkleinen."

GO>OUT PLUG>IN, waar SOUND een onderdeel van is, moet jongeren bewust maken van die risico's. Peter Römer, hoofd drama van Endemol: "Wij zijn geïnteresseerd in nieuwe media en jongeren zijn voor ons een logische doelgroep. Bovendien denken we al langer na over amusement met een meerwaarde. Samenwerking met het CMG lag dus voor de hand. Een maatschappelijk thema in drama invlechten kan heel goed, maar alleen als het de dramatische lijn versterkt. SOUND is een serie die dat allemaal laat zien."

SOUND
De serie heeft tien afleveringen van ongeveer drie minuten elk, die samen een compleet drama in zakformaat vormen. Miljuschka Witzenhausen, die de hoofdrol speelt, heeft haar ervaring als TMF-boegbeeld ingezet voor de rol: "Als actrice is ervaring met het onderwerp niet per se nodig, maar het is beslist waar dat het thema mij aanspreekt vanuit mijn ervaring. Ik heb het vak geleerd van iemand die altijd al oordopjes droeg. Vanwege de serie heb ik ze nu zelf ook en daar ben ik heel blij mee. Ook al draai ik zelf niet meer, uitgaan doe ik nog steeds en dan komen ze uitstekend van pas."

Gehoorschade
Ruim een half miljoen uitgaande jongeren tussen de 16 en 30 jaar kampen inmiddels met blijvende gehoorschade. Jaarlijks komen daar nog eens 20.000 jongeren bij. Het meest voorkomend is tinnitus: een piep of suis in het oor, die na verloop van tijd blijvend kan zijn en dan een enorme 'piepstress' kan veroorzaken. Jongeren onderschatten de gevolgen van (te) harde muziek voor hun gehoor. Hoewel praktisch iedereen weet dat gehoorschade als gevolg van te harde muziek blijvend is, denkt toch bijna 70 % dat zij er zelf niets aan over zullen houden.

Vanaf maandag 17 november staan alle afleveringen van SOUND compleet gemonteerd op de website www.sound-soap.nl. Meer informatie over wat je zelf kunt doen om gehoorschade te voorkomen, inclusief een SOUND CHECK, vind je op www.gooutplugin.nl.

Over het Centrum Media & Gezondheid

Het CMG is een wetenschappelijk expertisecentrum, gespecialiseerd in het strategisch gebruik van crossmedia ten behoeve van sociale verandering. Met name op het terrein van gezondheid, maar ook milieu, raciale tolerantie, et cetera. Het centrum richt zich vooral op communicatietrajecten waarin voorlichting en amusement worden gecombineerd, de zogenaamde entertainment-education strategie. Bovendien is het CMG op dit terrein partner in een aantal (inter)nationale samenwerkingsverbanden. Tevens adviseert het CMG bij het opzetten van meerjarige multimediale leefstijlcampagnes.

Over Endemol

Endemol Nederland is een toonaangevende producent van creatieve, platformonafhankelijke en marktgestuurde content. Het bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling, productie en exploitatie van entertainment, infotainment, drama, comedy, soap en interactieve formats. Endemol Nederland werkt voor en samen met uiteenlopende opdrachtgevers, zoals de commerciële en publieke zenders en de zakelijke markt, waaronder de top 100-adverteerders, ISP's, telecom- en kabelbedrijven en uitgevers. Endemol Nederland maakt deel uit van de Endemol-groep, één van 's werelds grootste producenten met ruim 40 vestigingen in 25 landen.