Zorgverzekerden wel tevreden, maar niet trouw


Loyaltymonitor Zorg 2008

UTRECHT, 20081117 -- Tevreden zorgverzekerden lopen toch weg bij hun zorgverzekeraar. Dat blijkt uit de Loyaltymonitor Zorg 2008, uitgevoerd door Dunck Loyalty Marketing en marktonderzoeksbureau Metrixlab.

Uit de loyaltymonitor blijkt onder andere dat veel van de bestaande klanten van Univé en IZZ nu opnieuw een zorgverzekering bij hen zouden afsluiten. Zelfs als de premie stijgt. Bovendien blijken Univé en IZZ op de meeste positieve mond-tot-mondreclame te mogen rekenen. Verzekeraars Menzis en Agis komen minder goed uit de verf. Beide scoren laag op loyaliteit en algemene tevredenheid.

Wel tevreden, niet trouw
In het algemeen blijkt de loyaliteit van klanten fors lager dan de tevredenheid van klanten. "Veel bedrijven rekenen zich rijk met tevreden klanten. Maar een tevreden klant is nog geen loyale klant", aldus Joost van Vught, managing consultant bij Dunck.

Zorgverzekeraars doen de laatste jaren steeds meer om klanten loyaal te maken. Bijvoorbeeld door kortingen op eigen producten of voordeel bij partners, maar ook met extra services en privileges. Toch blijken klanten zich niet of nauwelijks bewust van deze voordelen. De bekendheid ervan varieert tussen 10% en 37%. "Een terrein waar zorgverzekeraars nog veel te winnen hebben", stelt Van Vught.

Over de Loyaltymonitor Zorg 2008
De Loyaltymonitor Zorg werd dit jaar voor het eerst gedaan. Meer dan 1000 klanten van Nederlandse zorgverzekeraars kregen vragen over de loyaliteit jegens hun zorgverzekeraar. Daarnaast is onderzoek gedaan naar klanttevredenheid, switchgeneigdheid en bekendheid met de extra voordelen die zorgverzekeraars aan hun klanten bieden.

Over Dunck
Dunck is specialist in de ontwikkeling van loyaltystrategieën en de uitvoering van daaruit voortkomende programma's. Daarnaast is Dunck initiatiefnemer van marketingplatform Loyalty Facts (www.loyaltyfacts.com).

Over Metrixlab
Metrixlab opereert wereldwijd als Online Marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in Satisfaction & Loyalty Research, New Product Development, Media & Advertising Research en E-Business Performance. In 2008 is Metrixlab door de MOA verkozen tot `Marktonderzoeksbureau van het jaar'.





Ingezonden persbericht