Ingezonden persbericht


Steeds meer animo voor werken in de zorg onder middelbare scholieren

Rotterdam, 17 november 2008

De voorkeur van leerlingen uit de hoogste klassen in het middelbaar onderwijs voor de zorgsector is de laatste jaren sterk toegenomen. Steeds meer middelbare scholieren geven aan in de zorg te willen werken. De ICT-branche verliest aan populariteit. Dat concludeert Blauw Research uit de landelijke BeroepskeuzeMonitor 2008 dat is afgenomen onder middelbare scholieren in heel Nederland.

Van de leerlingen heeft 34% (zeer) veel zin om later in de zorgsector te werken. Voor scholieren die een VWO opleiding volgen geldt dit zelfs voor 43%. De zorg spreekt aan omdat leerlingen vinden dat het werken in de zorg nuttig is en je mensen helpt. Binnen de zorg hebben de meeste leerlingen interesse voor medische beroepen. Daarnaast is er ook interesse voor de psychosociale beroepen, welzijnberoepen en verpleegkundige beroepen binnen de zorgsector. Naast de zorg zijn banen in het toerisme, recreatie of sport en in de media, reclame en communicatiebranche populair onder de middelbare scholieren. Interesse in banken, verzekeringsmaatschappijen en accountantskantoren neemt de laatste jaren af.

Scholieren willen trots kunnen zijn op hun werk
Een prettige en vriendelijke sfeer vinden scholieren het allerbelangrijkst in hun toekomstige beroep. Daarnaast geven ze aan dat het vinden van een baan gemakkelijk moet zijn en dat ze trots moeten kunnen zijn op hun werk. Voor 46% van de ondervraagde is een aantrekkelijk salaris een zeer belangrijke wens en 49% vindt een aantrekkelijk salaris een tamelijk belangrijke wens. Een baan met gezondheidsrisico's zijn een grote afknapper. Leerlingen doen liever geen werk waar gezondheidsrisico's aan verbonden zijn.

Ouder grote invloed bij keuze
Vooral ouders hebben een grote invloed bij de keuze van een beroep of branche waar hun kind later in wil gaan werken. Uit het onderzoek blijkt dat ook ouders een voorkeur hebben voor de zorg als sector voor hun kind om in te werken. Daarnaast geeft 42 procent van de leerlingen aan dat zij de keuze geheel zelfstandig maken. Vrienden en decanen staan op de derde plaats als beïnvloeder bij de keuze voor een toekomstige beroepsgroep.

Verschil in interesses
Opmerkelijk is dat het verschil in belangstelling voor bepaalde branches onder jongens en meisjes nog steeds verschilt. De branches ICT, elektrotechniek, autobranche, bouw en aan bouw verwante branches hebben vooral belangstelling van jongens. Onder de meisjes kunnen de branches uiterlijke verzorging, kappers, onderwijs, zorg en de textiel en confectiesector vooral op interesse rekenen.

Als branches en sectoren met leerlingen willen communiceren is het belang dat zij weten wat voor soort media jongeren gebruiken en hoe zij hun tijd graag besteden. Veel middelbare scholieren besteden hun vrije tijd aan sporten. Daarnaast zijn internetsites Hyves en Youtube favoriete vrijetijdsbesteding net als de muziekzenders TMF, MTV en The Box. Veel leerlingen kijken ook naar Goede Tijden Slechte Tijden. Daarnaast hebben steeds meer middelbare scholieren een bijbaantje in hun vrije tijd.

Over het onderzoek
De resultaten zijn afkomstig uit de Landelijke BeroepskeuzeMonitor 2008 die is uitgevoerd door Blauw Research onder 1795 leerlingen uit de hoogste klassen in het middelbaar onderwijs. Er hebben leerlingen deelgenomen van verschillende opleidingsniveaus in heel Nederland. Het onderzoek is afgenomen in de periode van februari tot en met april 2008. De landelijke Beroepskeuze Monitor wordt sinds 1986 uitgevoerd en daardoor kunnen de resultaten goed vergeleken worden met voorgaande jaren

Over Blauw:
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches - o.a. Public, FMCG, Durablles, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2008 verwacht Blauw Research internationaal met 145 medewerkers een omzet van ¤ 16 miljooen te hebben gerealiseerd.



Ingezonden persbericht