Ingezonden persbericht


War Child actie met duizenden schoentjes op de Dam succesvol verlopen

Amsterdam, 17 november 2008 - Meer dan 12.000 schoentjes op de Dam vormden vandaag het decor voor een grote stunt van War Child. De actie was het startsein voor een campagne waarin War Child heel Nederland oproept om tijdens de feestdagen 1 cadeautje minder te geven. Om die boodschap kracht bij te zetten, streepte Hoofdpiet Erik van Muiswinkel vandaag onder toeziend oog van Sinterklaas, Marco Borsato en War Child oprichter Willemijn Verloop 1 cadeautje door op de grootste verlanglijst van Nederland.

Terwijl de Hoofdpiet één cadeautje doorstreepte, zag Sinterklaas zijn kans schoon niet alleen de toegestroomde kinderen op de Dam, maar alle kinderen in Nederland toe te spreken: 'Dit weekend heb ik de eerste verlanglijstjes alweer in ontvangst mogen nemen, dat is altijd zo'n heerlijk moment. Maar ik ben er voor alle kinderen in de wereld. Als jullie in Nederland allemaal 1 cadeautje minder vragen, bespaar ik een heleboel geld. Geld dat War Child kan gebruiken om kindsoldaten te helpen. Dus sms allemaal JA naar 3344 en help War Child."

Aandacht voor kindsoldaten
De 1-cadeautje-minder-campagne rond de feestdagen is onderdeel van een grootscheepse campagne waarin War Child aandacht vraagt voor een zeer urgent probleem: kindsoldaten. Wereldwijd worden 250.000 kinderen ingezet als soldaat. Elke dag. Kinderen van soms pas acht jaar oud die moeten vechten, moorden, spioneren of worden gebruikt als seksslavin. War Child oprichter Willemijn Verloop: 'Wij hopen dat deze schoentjeszee mensen eraan herinnert dat er heel veel kinderen zijn die hun schoen niet kunnen zetten én dat zoveel mogelijk mensen zich met ons willen inzitten voor kindsoldaten. Kinderen die moeten meevechten in brandhaarden als Congo en Afghanistan. Zij hebben nú onze hulp nodig."

Noot voor redactie (