Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
(Dit is een gezamenlijk persbericht van de HBO-raad, MOgroep en Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland)

Den Haag, 17 november 2008

Een stevige basis voor het hoger sociaal-agogisch onderwijs

Hogescholen en werkveld hebben het afgelopen jaar samengewerkt om te komen tot een breed gedragen landelijk kader voor de opleidingen binnen het hoger sociaal-agogisch onderwijs (HSAO). Het resultaat zijn gemeenschappelijke kwalificaties die zijn vastgelegd in de nota Vele takken, één stam. Mede op basis hiervan gaan de verschillende opleidingen binnen de sociaal-agogische sector hun opleidingsprofielen herijken . Hierbij speelt de afstemming op de vraag van en het overleg met het afnemend werkveld een belangrijke rol. In 2009 zijn de hernieuwde opleidingsprofielen gereed.

Gemeenschappelijke eindkwalificaties
Vele takken, één stam is een vervolg op het document Profilering Agogische Domein, waarin het HSAO de competenties nog afleidde uit de verschillende landelijke opleidingsprofielen. Dit keer is de insteek andersom: de gemeenschappelijke sociaal-agogische competenties zijn overkoepelend geformuleerd en bieden daarmee een landelijk kader voor de verschillende opleidingen. Vele takken één stam geeft een brede oriëntatie op ontwikkelingen in het werkveld en een heldere beschrijving van het eigene van het sociaal- agogisch handelen.

Instemming werkveld
Met Vele takken, één stam geeft het HSAO een antwoord op de door sociale partners vastgestelde beroepenstructuur Klaar voor de toekomst. Werkgevers, beroepsverengingen en opleidingen hebben constructief overleg gepleegd over belangrijke ontwikkelingen in het werkveld en de betekenis van de beroepenstructuur voor opleidingen. Dit overleg heeft geresulteerd in de instemming van het werkveld met een gedeelde competentieset voor de sociaal-agogische opleidingen.

Voor wie is Vele takken, één stam bedoeld?
Dit document is bedoeld voor alle bacheloropleidingen die zich beschouwen als sociaal-agogische opleiding: Maatschappelijk Werk & Dienstverlening, Sociaal-pedagogische Hulpverlening, Culturele en Maatschappelijke Vorming, Pedagogiek, Creatieve Therapie en Godsdienstpastoraal werk. Daarnaast biedt dit document een waardevol houvast voor gerelateerde opleidingen en domeinen, waaronder de gezondheidszorg in de brede zin.

Vervolgstappen
Op dit moment herijken de verschillende opleidingen binnen het sociaal-agogisch onderwijs hun opleidingsprofielen in overleg met het werkveld. Gelijktijdig wordt er in het werkveld gewerkt aan de verdere verduidelijking van de benodigde competenties voor hogere functies in Zorg & Welzijn. Inzet is om in 2009 te komen tot herziene opleidingsprofielen. De landelijk geldende opleidingsprofielen bieden de basis voor een herkenbaar opleidingsaanbod voor werkveld en student. Daarnaast bestaat er voor hogescholen de ruimte om in overleg met het werkveld in de regio te komen tot aanvullend opleidingsaanbod, bijvoorbeeld om in te spelen op complexe professionele ondersteuningsvragen van specifieke doelgroepen.

Meer informatie over Vele takken, één stam vindt u op http://www.hbo-raad.nl/persberichten/391-een-stevige-basis-voor-het-hoger-sociaal-agogisch-onderwijs

Ook kunt u contact opnemen met:
Edwin Luttik, MOgroep, 030 298 34 52
J.P.N. Timmerman, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, 030-2739727 Jeroen van Wijngaarden, HBO-raad, 070-312 21 75

De HBO-raad biedt een overzicht van alle goedgekeurde domeincompetenties en opleidingsprofielen van het hoger beroepsonderwijs in een openbare digitale databank, zie http://www.hbo-raad.nl/onderwijs/competenties-zoeken.