Ingezonden persbericht


68 procent van de consumenten blijft ondanks recessie trouw aan verantwoord merk Behoefte aan 'goed doen' kans voor marketeers

Consumenten wereldwijd blijken juist in de huidige financiële crisis meer bereid dan ooit om 'verschil te maken'; de voorkeur voor maatschappelijk verantwoorde bedrijven en producten is toegenomen. Bijna zeven op de tien (68%) van de consumenten wereldwijd zegt ondanks de recessie loyaal aan een merk te blijven als het 'goed doet', ook als dit niet het goedkoopste merk is. Sterker nog, 42% van de ondervraagde consumenten vindt bij de aankoopbeslissing CSR (Corporate Social Responsibility) belangrijker dan vormgeving en innovatie. De financiële crisis doet daar niets aan af, in tegendeel: meer dan de helft (52%) van de consumenten is zich zeer bewust van de mogelijkheid voor bedrijven om 'goed te doen' en tegelijkertijd geld te verdienen en ze verwachten dat dan ook van bedrijven. Dit blijkt uit de resultaten van het goodpurpose(TM) onderzoek dat StrategyOne in opdracht van Edelman heeft uitgevoerd. Annemieke Kievit, General Manager Edelman in Amsterdam en Corporate Practice Leader EMEA: "Consumenten geven aan juist in deze tijd minder behoefte te hebben aan uitbundige marketing acties en meer waarde te hechten aan bedrijven, die CSR hoog in het vaandel hebben staan, 'goed doen' op een manier die bij hen past en daarover communiceren. Organisaties doen er goed aan hier rekening mee te houden bij de besluitvorming over hun marketing en communicatiebudgetten." In het onderstaande Engelse persbericht komen de belangrijkste conclusies uit het onderzoek aan bod.

Mocht u nog vragen hebben of meer informatie wensen, dan horen we dat graag.

Charlotte de Vreeze
Tel: 020-3010980 / 06-41009508
Mailto:charlotte.devreeze@edelman.com