Ingezonden persbericht
Persbericht
Plaats: Haarlem
Datum: 17 november 2008
Europees Talenlabel voor Basisschool De Kleine Wereld
Elise Bouman Talendocent van het Jaar
Op 7 november jl. werden in Zwolle de Europese Talenlabels uitgereikt. Het Europees Talenlabel wordt
in verschillende Europese landen uitgereikt aan innovatieve talenprojecten. In Nederland wordt de prijs in
opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap toegekend door het Europees
Platform en het Nationaal Bureau Moderne Vreemde Talen. Een deskundige jury beoordeelde de
aanvragen uit Nederland, en selecteerde tien projecten die zich konden presenteren op de Landelijke
Studiedag Levende Talen. Het thema van 2008 was `De ontmoeting met andere culturen'. De volgende
projecten vielen in de prijzen:
Eerste prijs: Duits-Nederlands Kinderleicht van Basisschool De Kleine Wereld uit Vaals
Dit project bestaat het geven van Duits vanaf groep 1. De Duitse leerkrachten geven Duitse
communicatieles aan Nederlandse kinderen en de Nederlandse leerkrachten gaan wekelijks naar Aken en
geven daar Nederlandse communicatieactiviteiten aan de Duitse leerlingen van de Annaschule.
Bovendien hebben alle groepen minimaal een uitwisseling met leerlingen van de buurschool en hebben ze
gezamenlijke excursies of activiteiten.
Uit het juryrapport:
De ontmoeting met andere culturen is volledig geïntegreerd in het project en er wordt op een uitstekende
manier gebruik gemaakt van de omgeving van de school; alle leerlingen en ouders zijn betrokken, en ook
het voortgezet onderwijs wordt aangezet om aan te sluiten op dit project. De gestructureerde aanpak is
indrukwekkend. De jury is zeer positief over het brede draagvlak binnen de school; de directie van de
school staat er volledig achter.
Tweede prijs: Making Friends across the Borders van AOC Oost uit Almelo
In dit project wordt in alle leerjaren van het vmbo samengewerkt met een Deense partnerschool. Met
behulp van moderne media en techniek wordt gewerkt aan concrete producten. De persoonlijke inbreng
van de leerlingen speelt een grote rol en de internationale samenwerking is stevig ingebed in een
doorlopende leerlijn. De samenwerking mondt uit in een echte uitwisseling, waarin de partner van de
afgelopen jaren daadwerkelijk wordt ontmoet.
Uit het juryrapport:
Het functionele gebruik van het Engels is uitstekend ingebed. Kinderen zijn enthousiast over het project
omdat het een zeer concreet doel heeft. Het middel van de film werkt echt om het oefenen met de taal te
verbeteren. Leeractiviteiten die in een klassensituatie als saai worden ervaren worden, zijn nu geen enkel
probleem meer. De jury is onder de indruk van het feit dat alle leerlingen op een vanzelfsprekende manier
meedoen aan het project. Een ander positief aspect is het feit dat het project wordt overgedragen aan
andere leerjaren en dat het volgend jaar ook voor Duits wordt ingevoerd.
Dit project won tevens de Publieksprijs.
Europees Platform - internationaliseren in onderwijs, Kennemerplein 16, 2011 MJ Haarlem, t 023 553 11 50, f 023 542 71 74, info@epf.nl, www.europeesplatform.nl 1
Derde prijs: Historical links between Spain and the Netherlands van het Zeldenrust-Steelantcollege
uit Terneuzen
In dit project kijken Nederlandse en Spaanse leerlingen in een uitwisseling naar onze gemeenschappelijke
geschiedenis de Spaanse overheersing in het Zuiden der Nederlanden en cultuur. Er worden
verbanden gelegd tussen de Spaanse burgeroorlog en de Eerste Wereldoorlog wat voor leerlingen in
beide landen bijzondere ontdekkingen oplevert.
Uit het juryrapport:
De jury was onder de indruk van de diepgang van dit project. Het is vakoverstijgend en het leereffect
ontstaat aan beide kanten, zowel aan Nederlandse kant als aan de kant van de Spaanse uitwisseling. De
samenwerking in de vorm van onderzoek wordt door de leerlingen als zeer inspirerend ervaren. Het
project heeft een uitstralend effect op de maatschappelijke context. Ten slotte is dit project het project
waarbij het thema `de ontmoeting met andere culturen' de meeste diepgang had.
Kijk voor meer informatie op www.europeestalenlabel.nl
Talendocent van het Jaar 2008: Elise Bouman, docente Frans op het Stedelijk Gymnasium Leiden
Docenten en schoolleiders konden een collega nomineren voor de titel Talendocent van het Jaar. Hun
nominatie moest ondersteund worden door een leerling. De nominaties werden verzameld en voorgelegd
aan de jury van het Europees Talenlabel, die de eervolle titel toekende aan Elise Bouman, docente Frans
op het Stedelijk Gymnasium Leiden.
Uit het juryrapport:
De Talendocent van het Jaar 2008 is een docent die op unieke wijze leerlingen en collega's
enthousiasmeert. De leerling die de nominatie ondersteunt schrijft: "Door haar lessen is het vak echt een
hobby geworden. Ik ben in de zomervakantie zelfs naar een taalcursus in het buitenland geweest."
Collega's worden door de winnares betrokken bij landelijke ontwikkelingen. Ze regelt subsidies om meer
mogelijk te maken, is op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen en weet deze op didactisch
verantwoorde wijze in te zetten.
De Talendocent van het Jaar is een docente die de blik naar buiten heeft gericht en daarmee het
onderwijs van zowel zichzelf als haar collega's kwaliteitsimpulsen geeft.
Noot voor de redactie,