Veranderingen beeldende kunstmarkt: galeriehouder, kunstenaar, koper


Jubileum Symposium Nederlandse Galerie Associatie

AMSTERDAM, 20081109 -- De Nederlandse Galerie Associatie (NGA), die de belangen van professionele kunstgaleries behartigt, organiseert in samenwerking met de Boekmanstichting, studiecentrum voor kunst, cultuur en beleid, het symposium Veranderingen in de beeldende kunstmarkt: galeriehouder, kunstenaar en koper in beweging. Maandag 17 november 2008, ING House, Amsterdam Met onder anderen Hadassah de Boer, Annabelle Birnie, Jean-Paul Engelen, Annet Gelink, Gitta Luiten, Olav Velthuis en Alex de Vries.

Leden programma-commissie
- Truus Gubbels, auteur en promotie Passie&Professie, Boekmanstichting
- Sjia Cornelissen, initiatiefnemer NGA-Symposium, NGA-bestuurslid namens Galerie Smarius
- Karine Verloren Themaat, NGA-secretaris

Doel van het symposium is de sterkte en zwakte van de markt te analyseren en daarmee een bijdrage te leveren aan een bloeiende beeldende kunstsector in de 21e eeuw, waarbij recht gedaan wordt aan de expertise en belangen van de verschillende partijen in de markt: musea, verzamelaars, bedrijven, overheden, kunstuitlenen, kunstenaars en bemiddelaars.
Galeries hebben een eigen positie in de markt; ze vertegenwoordigen een 'stal' van kunstenaars waarvan ze werk verkopen zowel aan de geïnteresseerde leek als aan de fervente verzamelaar, het museum of de multinational. Particulieren en bedrijven weten de kunstenaar te vinden via de galerie, maar onderzoek toont aan dat er nog veel bereikt kan worden in de keten van kijken, lenen/huren, kopen en verzamelen.

Thema's
Drie thema's komen op het symposium centraal te staan.
1e De wisselwerking tussen productie en presentatie, aanbod en publiek.
2e. Verdergaande professionalisering van de beeldende kunstsector.
3e De internationalisering van de kunstmarkt, met als belangrijkste partijen: intermediairs, producenten, afnemers en overheidsinstellingen.

Deskundigen zullen vanuit hun vakgebied een State of the Art formuleren, en de deelnemers aan het symposium worden in de gelegenheid gesteld met elkaar en met de sprekers van gedachten te wisselen over mogelijke toekomstscenario's.
Het Marktonderzoek hedendaagse beeldende kunst (uitgevoerd door EIM en Motivaction, 2006) en de publicatie Second Opinion over beeldende kunstsubsidies in Nederland (Nai 2007) vormen het uitgangspunt van de discussies.
De doelgroep zijn de participanten aan de beeldende kunstmarkt. Op deze markt bewegen zich steeds meer partijen waardoor heroriëntatie van belang is.

`Spelers in het veld'
1e. Intermediairs: galeries, kunstuitleencentra, kunstadviseurs, kunstenaarsinitiatieven, veilingen, beurzen, internet.
2e.Producenten: kunstenaars.
3e. Afnemers: particuliere kopers en verzamelaars, bedrijven, musea.
4e. Overheidsinstellingen: ministerie van OCW, gemeenten, fondsen, stichtingen en raden.
5e. Onderwijs: kunstacademies, kunstwetenschap, kunstmanagementinstellingen en kunstopleidingen.

1e. De rol die de intermediair de afgelopen decennia heeft ingenomen is aan het veranderen. Er worden steeds hogere eisen gesteld aan zijn professioneel handelen en de hoogte van daarmee gemoeide investeringen neemt toe. Het belang en de macht van beurzen zijn toegenomen. Galerie, kunstadviesbureau en veilinghuis komen elkaar steeds meer tegen omdat ze zich allemaal op de primaire en secundaire markt begeven.
2e. De kunstenaar komt - onder andere door teruglopende subsidies - in toenemende mate terecht in de rol van zelfstandig ondernemer. Dit betekent dat hij minder afhankelijk wordt van intermediairs waaronder de galeriehouder.
3e. De afnemer wordt inhoudelijk steeds mondiger en deskundiger en beschikt over ruimere financiële middelen dan voorheen voor de aanschaf van kunst.
4e. Overheidsinstellingen. Het beeldende kunstbeleid van de verschillende overheden wordt aangescherpt.
5e. Onderwijs. Opleidingen spelen een steeds nadrukkelijkere rol in talentontwikkeling en ondernemerschap.

Sprekers
De dag zal worden voorgezeten door Hadassah de Boer (presentatrice culturele programma's) Sprekers zijn onder anderen: Jean-Paul Engelen (directeur Post-War & Contemporary Art Department, Christie's Londen), Annet Gelink (Annet Gelink Gallery, Amsterdam), Gitta Luiten (directeur Mondriaan Stichting), Olav Velthuis (econoom, kunsthistoricus), Pieter Paul Verheggen (directeur Business Development, Motivaction) en Alex de Vries (auteur en curator).
Er zal ruimschoots gelegenheid zijn voor de toehoorders om actief deel te nemen aan discussies. Alle spelers in het veld krijgen gelegenheid nieuwe kansen en mogelijkheden voor de beeldende kunstwereld in de 21ste eeuw te onderzoeken en met elkaar te bespreken.
Het symposium Veranderingen in de beeldende kunstmarkt kan worden gerealiseerd met steun van de Nederlandse Galerie Associatie, de Mondriaan Stichting, het stimuleringsfonds voor beeldende kunst, vormgeving en cultureel erfgoed en de Boekmanstichting, studiecentrum voor kunst, cultuur en beleid. Hoofdsponsor: ING Art Management

http://www.ngasymposium.nl





Ingezonden persbericht