Waterschap Reest en Wieden


over Geo-informatie

Waterschap geeft scholieren les over Geo-informatie

Tijdens de GeoDag bij het waterschap maken de leerlingen onder andere kennis met een aantal Geografische informatiesystemen zoals het programma Arc-Gis (verwerkingsprogramma voor onder andere de schouw-gegevens) en de Operationele Peilenkaart (OPK).

Daarnaast gaan ze ook nog een stukje landmeten met behulp van een GPS-apparaat (Global Possition System) waarmee coördinaten ten opzichte van N.A.P. te meten zijn en met de PDA (Personal Digital Assistent) waarmee ze onder andere de hoog- en laagwaterzijde bij een stuw kunnen inmeten.

GeoWeek

Deze GeoDag bij het waterschap Reest Wieden is georganiseerd in het kader van de GeoWeek (trekker van dit project is KNAG: Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap). Tijdens de GeoWeek kunnen leerlingen van het voortgezet onderwijs in Nederland op excurie bij verschillende bedrijven om onder ander: zelf grondboringen te doen, zelf te landmeten en een kaart maken, zien hoe een sondeerwagen werkt, stenenonderzoek doen, werken met geografische informatiesystemen en een speurtocht met GPS.

De GeoWeek is dit jaar voor de derde keer van start gegaan. In de week van 17 tot en met 21 november 2008 gaan ruim 2000 leerlingen op expeditie om te ontdekken wat er allemaal gedaan kan worden met 'geo'.

Zo kunnen leerlingen, die nog een keuze moeten maken voor een vakopleiding, profiel of vervolgstudie, kennismaken met het geo-werkveld. Hiermee hopen we het probleem van het tekort aan arbeidskrachten op te lossen, er is immers in deze sector een groot tekort aan goed opgeleid personeel. De thema's geo-informatie en bodem staan dit jaar centraal. Bijna 90 expedities en gastlessen worden aangeboden door 34 verschillende bedrijven. Het 'zelf doen' van leerlingen staat hierbij centraal. Online zijn er ook mogelijkheden, zoals Het Waterspel waarbij leerlingen mooie prijzen kunnen winnen.

Meer informatie over de GeoWeek vindt u op de website: www.geoweek.nl © Waterschap Reest & Wieden
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||