Nog veel te doen voordat Locaties Werk en Inkomen er zijn

De Inspectie Werk en Inkomen signaleert dat CWI, UWV en gemeentelijke sociale diensten nog veel moeten doen voordat er in het hele land sprake is van integrale dienstverlening. Vanaf 1 januari 2010 moeten ze hun diensten bundelen en integraal aanbieden in Locaties Werk en Inkomen. Dan hebben werkzoekenden en werkgevers één aanspreekpunt en krijgt iedereen maatwerk. Om dit op tijd voor elkaar te krijgen is extra aandacht nodig voor ICT-ondersteuning en opleiding van de medewerkers.

CWI, UWV en gemeentelijke sociale diensten hebben een stappenplan gemaakt om te komen tot integrale dienstverlening in Locaties Werk en Inkomen. Nog niet overal zijn ze even ver met het invoeren van deze nieuwe manier van dienstverlening. Op de site www.samenvoordeklant.nl houden ze op een landkaart de vorderingen per locatie bij. Het komt voor dat de manier waarop de landkaart wordt ingevuld van plaats tot plaats verschilt. Hierdoor is de informatie niet altijd honderd procent vergelijkbaar. Al met al geeft deze landkaart een indicatie van de voortgang van de invoering van integrale dienstverlening.

Medewerkers van een Locatie Werk en Inkomen moeten kunnen rekenen op een goede ICT-ondersteuning, zoals een integraal klantvolgsysteem en toegang tot bepaalde delen van elkaars informatiesystemen. Dat is nu nog niet het geval.

Integrale dienstverlening betekent voor veel medewerkers een verbreding van hun werkzaamheden. Dat maakt dat in veel gevallen nog ontwikkeling van kennis en vaardigheden nodig is.

Noot voor redacties (