AutoRai

Audi-modellen communiceren merkoverstijgend

(11/18/2008)
Audi heeft samen met andere Europese autofabrikanten op een Duits testcircuit laten zien wat de mogelijkheden zijn van autoâs die onderling met elkaar communiceren. De demonstratie, die plaatsvond in het kader van het tweede CAR2CAR-forum, toont aan dat er veel winst is te halen als het gaat om de veiligheid en de efficiency van het wegverkeer.

Communicatie van auto's onderling kan in combinatie met communicatie tussen voertuig en infrastructuur de efficiency en de veiligheid van het verkeer verder verbeteren. Het systeem helpt en waarschuwt de bestuurder bij (mogelijk) gevaarlijke situaties. Zo kan het waarschuwen voor een glad wegdek, de aanwezigheid van een auto met pech of een (onverwachte) file. Een voorwaarde voor het optimaal functioneren van CAR2CAR-communication is de komst van een technische standaard waaraan alle voertuigen voldoen.

Nu al snel én betrouwbaar
Tijdens een demonstratie die samen met negen andere (Europese) autofabrikanten en vijf ontwikkelingspartners werd georganiseerd, heeft Audi aangetoond dat communicatie tussen voertuigen van verschillende merken zelfs in de ontwikkelingsfase al bijzonder snel en betrouwbaar verloopt. Audi had communicatietechnologie volgens de CAR2CAR-standaard ingebouwd in een Audi Q7 en een Audi A6 allroad quattro. Op de testbaan in het Duitse Dudenhofen was een parcours uitgezet met diverse gevaarlijke situaties. De bestuurders van de twee Audi-modellen kregen via de Multi Media Interface (MMI) ruim op tijd informatie over deze risicovolle omstandigheden, waardoor ze goed konden anticiperen. Onder dagelijkse omstandigheden waren op deze manier ongelukken voorkomen.

Travolution
Audi werkt ook op andere fronten aan vergaande inzet van communicatietechniek. Bij het Travolution-project in Audi's thuisbasis Ingoldstadt optimaliseert intelligente software de werking van 46 verkeerslichten, waardoor de stoptijd sterk wordt verkort. Enkele verkeerslichten kunnen bovendien via WLAN-techniek met autoâs communiceren. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een bestuurder aan te geven welke snelheid hij moet aanhouden om bij het volgende verkeerslicht 'groen' te krijgen. Op deze manier helpt communicatie tussen infrastructuur en auto de doorstroming te verbeteren en onnodig afremmen/optrekken te voorkomen. Hierdoor wordt zowel het brandstofverbruik als de emissie van schadelijke stoffen sterk terug gebracht. Uitgaande van een vermindering van de wachttijd bij verkeerslichten van 20% en een 'aanbod' van 1.000 auto's per uur, bedraagt het besparingspotentieel op het testtraject in Ingolstadt jaarlijks ruim 700.000 liter brandstof.