Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Schermers en Omtzigt over bloeddonoren

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Schermers en Omtzigt over bloeddonoren

Kamerstuk, 18 november 2008

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

GMT-K-U-2876006

18 november 2008

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Schermers en Omtzigt (beiden CDA) over bloeddonoren (2070828410).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het artikel "Bloeddonoren stappen op na rel over salarissen"?

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Hoeveel bloeddonoren waren er op 1 januari 2007 en hoeveel op 31 december 2007?

Antwoord 2

Op 1 januari 2007 stonden 439.131 donoren ingeschreven bij Sanquin en op 31 december waren dat er 402.822.

Vraag 3

Hoeveel klachten zijn er ingediend bij Sanquin in 2007, en hoe verhouden deze zich tot het aantal klachten in 2006 en eerdere jaren? Wat waren de onderwerpen van de klachten?

Antwoord 3

Jaarlijks vinden meer dan 800.000 donaties plaats en zijn er meer dan
1 miljoen contacten met de donoren. Sanquin vindt het bieden van een goede service aan haar donoren dan ook van groot belang en streeft ernaar dat de aangeboden service op een hoog niveau ligt. Als de donor een probleem ervaart of het ergens niet mee eens is, kan hij of zij een klacht indienen. In 2007 waren er 2473 klachten van donoren. Het aantal klachten in 2005 en 2006 was respectievelijk 3069 en 1965.

Onderwerp van de klachten waren onder andere de wachttijden voor donoren en problemen met procedures van Sanquin zoals de verplichting tot legitimeren van donoren en het uitsluiten van personen die eerder een bloedtransfusie hebben ontvangen. Ook het oproepsysteem, de communicatie, de locatie van het donorcentrum, de donorvriendelijkheid van medewerkers op de locatie, het afnameproces en de afnamematerialen en de waardering en erkenning (voor x-maal bloedgeven) waren reden voor het indienen van een klacht. In 2007 gingen in totaal 1552 klachten over de salarissen van de Raad van Bestuur en/of de reiskostenregeling.

Het jaarverslag 2007 van de activiteiten van de Landelijke Donorklachtencommissie is terug te vinden op de website van Sanquin. De Landelijke Donorklachtencommissie heeft van de meeste klachten kennis genomen en daarvan melding gemaakt in haar jaarverslag 2007.

Vraag 4

Hoe beoordeelt u de cijfers in de laatste twee vragen? Geven zij aanleiding tot specifieke actie van uw kant?

Antwoord 4

Elk jaar is er een verloop van ongeveer 10 tot 15% op het totaal van ruim 400.000 donoren. Dat betekent dat jaarlijks tussen de 40.000 en 60.000 donoren niet langer beschikbaar willen of kunnen zijn als bloeddonor. Dit kan verschillende redenen hebben zoals verhuizing, zwangerschap, een medische reden of bijvoorbeeld de leeftijd.

Ook is het aantal geregistreerde donoren in 2007 iets gedaald door de (reeds eerder begonnen) opschoning van de geregistreerde opschoning van de registratie-bestanden. Hierbij zijn geregistreerde donoren die niet langer als donor actief zijn, van de lijst geschrapt. Het door u genoemde artikel suggereert dat er een verband zou bestaan tussen het donorverloop in 2007 van enkele tienduizenden donors en de hoogte van de salarissen van de Raad van Bestuur van Sanquin. Echter, het aantal donoren dat heeft aangegeven zich te laten uitschrijven in verband met onvrede over de salarissen van de Raad van Bestuur dan wel de reiskostenregeling betrof in 2007 volgens opgave van Sanquin 750. Dat neemt niet weg dat zowel Sanquin als ik elke opzegging in verband met de salarissen van de Raad van Bestuur of anderszins betreuren. De donor speelt uiteindelijk een cruciale rol in de Nederlandse bloedvoorziening. Echter, vooralsnog zie ik geen aanleiding voor specifieke acties van mijn kant. Voor patiënten die afhankelijk zijn van bloedproducten is het heel bemoedigend dat het aantal nieuwe donoren dit jaar is gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Vraag 5

Bent u bereid Sanquin te verzoeken het hele jaarverslag over 2007 op internet te publiceren, aangezien dat tegenwoordig toch echt standaard praktijk is?

Antwoord 5

De algemene jaarverslagen van Sanquin worden al sinds vele jaren meteen na het uitbrengen ervan (medio juni van elk jaar) op de internetsite van Sanquin gepubliceerd.

Vraag 6

Herinnert u zich uw brief van 3 september 2007 over Sanquin waarin u schrijft: "Ik heb contact gelegd met de Raad van Toezicht van Sanquin om de honorering van de leden van de Raad van Bestuur als apart punt te gaan bespreken. Waar mogelijk zal ik het rapport van de commissie-Dijkstal daarbij betrekken. Daarnaast ben ik op de hoogte gesteld van het feit dat de Raad van Toezicht bereid is om, indien kan worden vastgesteld wat de opvattingen van de donoren zijn over de beloningen van de leden van de Raad van Bestuur, hierover met de voorzitter van de Landelijke Donor Raad in gesprek te gaan. Ik juich deze bereidheid toe."? Wat is de uitkomst van de bespreking met de Raad van Bestuur, en bent u daarover tevreden? Wat is de uitkomst van het overleg tussen de Raad van Bestuur van Sanquin en de voorzitter van de Landelijke Donorraad?

Antwoord 6

Het voorgenomen gesprek met de Raad van Toezicht van Sanquin heeft nog niet plaatsgevonden maar staat gepland voor dit najaar.

Wel heeft op 14 februari jl. een gesprek plaats¬gevonden tussen de voorzitter van de Raad van Toezicht (RvT) van Sanquin en vertegenwoordigers van de Landelijke Donorraad (LDR). De voorzitter van de RvT heeft een toelichting gegeven op zijn beleid. De vertegenwoordigers van de LDR verklaarden dat de honorering van de Raad van Bestuur geen agendapunt vormt bij de LDR. Afgesproken werd dat Sanquin in haar routine enquête naar donortevredenheid vragen zou opnemen om na te gaan welke opvattingen er bij donoren leven over het honoreringsbeleid van Sanquin. De resultaten van het donortevredenheidsonderzoek zijn in het begin van de zomer bekend geworden. Sanquin komt tot de conclusie dat wat betreft de salariëring bijna de helft van de donoren, namelijk 48%, geen mening heeft over de beloningsregeling van bestuur en medewerkers van Sanquin, of niet weet hoe men hierover denkt. Tegelijkertijd geeft 10% van de donoren aan het onterecht of niet zo terecht te vinden dat zij beloond worden zoals in grote en academische ziekenhuizen.
Een veel groter deel, namelijk 35%, vindt dat heel of tamelijk terecht. Wat betreft de reiskosten geeft een ruime meerderheid (77%) te kennen reiskosten niet bezwaarlijk te vinden. Ongeveer 11% vindt het niet vergoeden van reiskosten door Sanquin enigszins een probleem, terwijl 1% aangeeft dit een groot probleem te vinden.

Mede naar aanleiding van de resultaten van de enquête heeft de LDR op 24 augustus jl. zijn advies inzake reiskosten aan de Raad van Bestuur van Sanquin aangeboden. De Raad van Bestuur heeft inmiddels naar aanleiding van dit advies een standpunt ingenomen en is bezig dit te operationaliseren.
Hierover zal overleg plaatsvinden met de LDR. Op korte termijn zal het standpunt van de Raad van Bestuur naar buiten worden gecommuniceerd. Op dit moment wordt een overleg gepland voor een tweede gesprek tussen de voorzitters van de RvT en LDR.