Slimmer werken levert tevreden leraren op

18/11/2008 09:10

CAOP

Een slimmere manier van werken verhoogt het werkplezier, verlaagt de werkdruk en stimuleert de persoonlijke ontwikkeling van leraren. Voor de schoolorganisatie ligt de grootste opbrengst in een verwachte verbetering van de onderwijskwaliteit en het onderwijsaanbod en een efficiënte personele inzet. Dat blijkt uit het onderzoek 'Slimmer werken. Over de betekenis van slimmer werken voor het primair en voortgezet onderwijs' van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uit Den Haag. Regioplan Beleidsonderzoek voerde het onderzoek over de innovatie van werk- en leerprocessen uit.

SBO-directeur Freddy Weima: 'Een school die voortdurend vernieuwt en er telkens in slaagt om te inspireren, daar wil je als leraar graag bijhoren. Vooral als de initiatieven van onderaf komen, zijn leraren erg tevreden. Het SBO start daarom in januari 2009 samen met de Stichting Kennisland het project 'Onderwijspioniers'. Leerkrachten van vijf schoolbesturen van basisscholen worden uitgedaagd ideeën voor slimmere manieren van werken aan te dragen. De vijftien beste krijgen coaching en een beloning van 5000 euro om het idee te realiseren.'

Slimmer werken

In het bedrijfsleven maakt het 'slimmer werken' al enige jaren furore. Het gaat dan om het beter afstemmen van management- en organisatielangen met hoe medewerkers efficiënter maar ook prettiger kunnen samenwerken zodat ook de winst stijgt.

Ook in een non-profitsector als het onderwijs begint het slimmer werken op te komen. Daar gaat het bij slimmer werken om veranderingen of vernieuwingen in de werkprocessen van het personeel. Voorwaarde is dat de opbrengsten van de leerlingen qua kennis, vaardigheden en houding op niveau blijven of zelfs toenemen. Ook moeten ze duurzame resultaten voortbrengen voor de organisatie en het personeel.

Praktijkvoorbeelden

In het onderzoek zijn ook zeven vormen van slimmer werken op zeven verschillende scholen opgenomen. Bijvoorbeeld over het sterker inzetten van ict en het vervangen van de klassenstructuur door hoorcolleges van leraren en werkgroepen onder begeleiding van onderwijsassistenten.





http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl.