European Union



Brussel, 18 november 2008

Concentraties: Commissie zet licht op groen voor joint venture DP World, Conti 7 en Rickmers voor breakbulk terminaldiensten in haven van Antwerpen

De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor de oprichting van een joint venture van DP World (Dubai) en de rederijen Conti 7 (België) en Rickmers (Duitsland). De joint venture die DP World Breakbulk zal gaan heten, neemt de bestaande activiteiten van DP World op het gebied van breakbulk terminaldiensten in de haven van Antwerpen (België) over. Breakbulk is vracht die niet geschikt is voor bulk- of containervervoer, maar vaak op pallets wordt gestapeld. Na toetsing aan de EU-concentratieverordening kwam de Commissie tot de conclusie dat de transactie de daadwerkelijke mededinging binnen de Europese Economische Ruimte (EER) (of een wezenlijk deel daarvan) niet significant zal belemmeren.

DP World (het vroegere P&O Ports Europe) is een onderdeel van Dubai World, dat eigendom is van het Emiraat Dubai. DP World is actief op het gebied van het laden en lossen van schepen en aanverwante activiteiten, zoals het transport via weg, water en spoor, goederenopslag, containerreparatie en -opslag. DP World zal haar breakbulk terminaldiensten in de haven van Antwerpen inbrengen in de joint venture.

Conti 7 maakt deel uit van de Conti-groep, die wereldwijd zeevervoerdiensten aanbiedt.

Rickmers is een rederij die ook actief is op het gebied van scheepsmanagement. Zij is mede-eigenaar van een breakbulk terminal in de haven van Hamburg (Duitsland).

De nieuwe joint venture DP World Breakbulk zal in de haven van Antwerpen (België) breakbulk terminaldiensten gaan aanbieden.

Uit het onderzoek van de Commissie is gebleken dat de voorgenomen transactie niet zou leiden tot een stijging van de marktaandelen op het gebied van breakbulk terminaldiensten in de haven van Antwerpen. DP World brengt namelijk haar bestaande activiteiten in de joint venture in, terwijl Conti 7 noch Rickmers op dit gebied actief zijn. Op een ruimere geografische markt zou de transactie slechts een geringe stijging van de marktaandelen met zich brengen, wegens de activiteiten van Rickmers in de haven van Hamburg. De Commissie concludeerde derhalve dat de transactie geen mededingingsbezwaren doet rijzen als gevolg van horizontale of verticale banden tussen de activiteiten van de partijen.

Meer informatie over deze zaak is te vinden op:

http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m101.html#m_5 093