AutoRai

De nieuwe Porsche Boxster en Cayman: krachtiger en zuiniger

(11/19/2008)
Op de autotentoonstelling van Los Angeles (21-30 november) introduceert Porsche de vierde generatie van de Boxster en de tweede generatie van de Cayman. Beide modellen krijgen de beschikking over nieuwe boxermotoren die krachtiger en duidelijk zuiniger zijn dan hun voorgangers.

Nieuw is ook de beschikbaarheid van het
Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Deze geavanceerde transmissie met dubbele koppeling heeft een positief effect op zowel prestaties als verbruik.

Er zijn twee nieuwe boxermotoren beschikbaar voor de ingrijpend vernieuwde Boxster en Cayman. De 2,9-liter is in de Boxster goed voor 255 pk/188 kW en in de Cayman levert hij een vermogen van 265 pk/195 kW. Ten opzichte van de modellen die nu worden afgelost, bedraagt de vermogenswinst van de Boxster 10 pk en bij de Cayman zelfs 20 pk. Ook de S-modellen krijgen meer vermogen. De 3,4-liter motor van de Boxster S levert nu 310 pk/ 228 kW (vorig model: 295 pk). In de Cayman S laat de 3,4-liter boxermotor 320 pk/235 kW voor zich optekenen (vorig model: 295 pk).

Hoge prestaties
Beide modellen vallen op door een uitermate gunstig specifiek vermogen. De Boxster komt al tot 5,2 kilo per pk en de Cayman S is zelfs goed voor 4,2 kilo per pk. In de praktijk betekent dat: maximale prestaties bij een gunstig brandstofverbruik. De Porsche Cayman S met PDK en ingeschakelde Launch Control (onderdeel van het optionele Sport Chrono Pakket) sprint bijvoorbeeld in slechts 4,9 seconden van 0-100 km/h. De Porsche Boxster met handgeschakelde zesbak heeft voor deze oefening 5,9 seconden nodig.

PDK: efficiency op alle fronten
Alle nieuwe Boxster- en Cayman-modellen worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar zijn ook leverbaar met het Porsche-Doppelkupplungsgetriebe. Deze transmissie komt uit de autosport en vervangt de Tiptronic S-versnellingsbak. Het Porsche-Doppelkupplungsgetriebe valt op door zijn efficiency. Boxster- en Cayman-modellen met deze transmissie sprinten 0,1 seconden sneller van 0-100 km/h dan de versies met handgeschakelde zesbak. Speciaal voor de modellen met PDK is bij het optionele Sports Chrono Pakket een Launch Control inbegrepen waarbij de tijd van 0-100 km/h met nog eens 0,2 seconden wordt verlaagd. De Boxster en de Cayman met de nieuwe 2,9-liter motor in combinatie met de PDK-transmissie gebruiken gemiddeld slechts 8,9 l/100 km. Daarmee zijn ze 11% zuiniger dan hun voorgangers met de Tiptronic S-versnellingsbak. Bij de S-modellen bedraagt de winst zelfs 16%; de Boxster S PDK laat evenals de Cayman S PDK gemiddeld 9,2 l/100 noteren.

Weggedrag: nog meer dynamiek
Bij de nieuwe Boxster- en Cayman-modellen is het onderstel opnieuw afgestemd voor extra dynamiek. Ook de stuurinrichting is gewijzigd. Het sturen gaat hierdoor lichter en preciezer en ook dat komt de rijbeleving ten goede. Alle modellen krijgen de beschikking over nieuwe wielen. Bij de versies met 2,9-liter motor zijn de lichtmetalen velgen een halve inch breder dan voorheen. Daardoor is nu ook het remsysteem van de S-modellen op deze versies toepasbaar. Standaard op alle modellen is de nieuwste generatie PSM (Porsche Stability Management). Hierin zijn twee nieuwe functies opgenomen die nauw samenwerken: âremsysteem alertâ en remassistent. Als de bestuurder van een Boxster of Cayman het gaspedaal abrupt loslaat, herkent het PSM een mogelijke noodsituatie. Remsysteem alert bouwt daarop onmiddellijk enige remdruk op. Daardoor raken de remvoeringen de remschijven al enigszins. Zo start de remwerking vroeger en dat verkort de remweg. PSM is vervolgens is staat een noodstop te âherkennenâ aan de tijd die verstrijkt tussen het loslaten van het gaspedaal en het begin van een remactie én door de kracht waarmee het rempedaal wordt ingetrapt. In dat geval zal PSM volautomatisch de maximale remdruk opbouwen â ongeacht de kracht waarmee de bestuurder zelf het rempedaal bedient.

Meer onderscheid tussen Boxster en Cayman
Bij zowel Boxster als Cayman zijn front en achterzijde gewijzigd. De koplampen met geïntegreerde knipperlichten zijn geïnspireerd op die van de Porsche Carrera GT. Beide modellen beschikken nu standaard over spits toelopende achterlichten met LED-techniek. Afgezien daarvan verschillen de Boxster en de Cayman nu sterker dan voorheen van elkaar. Van voren vallen de verschillende luchtinlaten op. Beide modellen hebben LED-positieverlichting in de buitenste luchtinlaten. De Boxster heeft rechthoekige mistlampen in de voorbumper, de Cayman ronde. Aan de achterzijde kenmerkt de Boxster zich door een diffuser in de achterbumper, terwijl de Cayman een raster heeft. Als optie is een lichtpakket met Bi-Xenon-verlichting, dynamische bochtverlichting en LED-dagrijverlichting leverbaar. De dagrijverlichting komt bij beide modellen in de plaats van de mistlampen. Bij de Boxster zijn de vier LEDâs hiervan horizontaal geplaatst, terwijl de LEDâs bij de Cayman als de vier ogen van een dobbelsteen zijn gepositioneerd.

Hightech audio- en communicatiesystemen
De nieuwe Boxster en Cayman zijn standaard uitgerust met de nieuwe MP3-compatibele CD-Radio CDR 30 met 5-inch beeldscherm. Optioneel is het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) beschikbaar. Met PCM zijn alle audio-, communicatie- en navigatiefuncties eenvoudig en snel te bedienen. Dat gebeurt door middel van het ruim gedimensioneerde (6,5 inch) touchscreen. Eveneens optioneel zijn aansluitmogelijkheden voor bijvoorbeeld iPod en USB-datadragers. Voor extra comfort zijn geventileerde stoelen (in combinatie met stoelverwarming) leverbaar. Ook geheel of gedeeltelijk met leer beklede sportstoelen zijn beschikbaar.
De nieuwe Porsche Boxster en Cayman zijn per direct bestelbaar en staan in februari 2009 bij de Porsche dealerorganisatie in de showroom.

Prijzen
De prijzen van de Boxster beginnen bij ⬠65.500,- die van de Cayman bij â¬70.400,- Voor de Boxster S geldt een vanafprijs van ⬠79.000,- en voor de Cayman S van ⬠86.600,-. In verband met de nog niet definitief vastgestelde fiscale maatregelen vanuit de overheid, zijn genoemde prijzen vooralsnog indicatief.