Gemeente Haaksbergen


Administratieve rompslomp moet minder
19-11-2008 Administratieve rompslomp moet minder `Goed Geregeld!' Onder dat motto werkt de gemeente Haaksbergen aan verminderen en vereenvoudigen van vrijwel alle gemeentelijke regels en procedures. Het moet allemaal wat gemakkelijker en begrijpelijker worden, zodat iedereen bij de gemeente uiteindelijk minder tijd kwijt is met het invullen van formulieren of het doorlopen van bepaalde procedures. De administratieve rompslomp voor burgers en bedrijven moet hierdoor aan het eind van het volgend jaar al met tenminste een kwart zijn teruggebracht.

Op allerlei fronten werkt een aantal medewerkers van de gemeente via een projectgroep aan de doelstellingen van `Goed Geregeld!'. Zo is in het afgelopen jaar de Algemene plaatselijke verordening vernieuwd, waarbij gelijktijdig een aantal vergunningen zijn afgeschaft. Zo is er geen inritvergunning meer nodig en hoeft er ook geen vergunning meer te worden aangevraagd voor straatmuzikanten en buurtfeesten (een buurtfeest moet overigens wel even worden gemeld bij de gemeente).
Ook is dit jaar een flinke schoonmaak gehouden onder de gemeentelijke verordeningen en beleidsregels. Verschillende daarvan konden worden ingetrokken. Het totaal aantal gemeentelijke verordeningen en andere regelingen kon worden teruggebracht tot 120.

Er wordt nu aan gewerkt om al die 120 gemeentelijke verordeningen en beleidsregels digitaal beschikbaar te hebben. Voor 1 mei van het volgend jaar moeten ze allemaal op internet staan, zodat iedereen vanaf dat moment een bepaalde gemeentelijke regeling kan raadplegen op het moment dat hij of zij die nodig heeft.

Meest voorkomende producten
Gelijktijdig wordt gewerkt aan het vereenvoudigen van de gemeentelijke verordeningen en `producten'. De nadruk ligt eerst vooral op het doorlichten van de meest voorkomende gemeentelijke producten, zoals bouwvergunningen, rioolaansluitingen, verhuisaangiften, uittreksels en aangiften voor de hondenbelasting. Voor elk van die gemeentelijke `producten' gaat de gemeente na of en hoe het mogelijk is om het voor een bedrijf of een burger bij het aanvragen gemakkelijker kan worden gemaakt. Ook alle aanvraagformulieren worden onder de loep genomen, voorzover mogelijk begrijpelijker gemaakt en uiteindelijk allemaal digitaal via de gemeentelijke internetsite beschikbaar gesteld.

Ook de inhoud van de gemeentelijke verordeningen en beleidsregels wordt uiteindelijk doorgelicht. "Ook die moet begrijpelijker", vindt de gemeente. Nieuwe regels moeten sowieso aan de uitgangspunten van `Goed Geregeld' voldoen: helder, sober, doeltreffend en goed te handhaven.

Suggesties voor vereenvoudiging regels of procedures?

Ongetwijfeld zal iemand die voor een bepaalde aanvraag met de gemeente in aanraking kwamen, wel eens gedacht hebben: "Kan dat niet eenvoudiger?". En misschien heeft iemand wel eens een formulier van de gemeente gehad die hij of zij te moeilijk of te ingewikkeld vond.
Inwoners die zo'n ervaring hebben gehad of suggesties hebben voor vereenvoudiging van een bepaalde procedure kunnen dat melden. Ongetwijfeld kan de gemeente die suggesties betrekken bij de verdere vereenvoudiging van de gemeentelijke regelgeving. Suggesties kunnen worden gedaan met een brief aan de gemeente Haaksbergen, t.a.v. project `Goed Geregeld' (postbus 102, 7480 AC Haaksbergen) of met een e-mail aan gemeente@haaksbergen.nl met als onderwerp `Goed Geregeld'.