Gemeente Hoorn


Unanieme steun gemeenteraad Hoorn voor bedrijfsplan Museumstoomtram

19 november 2008 - De gemeenteraad van Hoorn heeft op 18 november unaniem en met veel lof ingestemd met het bedrijfsplan voor de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Voor het welslagen van het plan is ook de financiële steun van de gemeente Medemblik en een financiële bijdrage van de provincie Noord-Holland nodig.

Als die steun er komt, is de gemeenteraad van Hoorn bereid eenmalig een bijdrage van 326.000 beschikbaar te stellen. Daarnaast moeten Hoorn en Medemblik ook structureel een bijdrage in de exploitatie leveren van gezamenlijk 383.500 per jaar. De gemeenteraad van Hoorn heeft het Hoornse college opdracht gegeven ook de overige West-Friese gemeente te benaderen voor een bijdrage in de sanering van de schulden.

Het plan laat zien dat de stoomtram de potentie heeft om blijvend een serieuze bijdrage te leveren aan het toeristisch - culturele product van de regio. Redding van de stoomtram is reëel en haalbaar. Daar is wel een grote inspanning van de betrokken gemeenten en de provincie voor nodig. Ook is er een stevige ingreep in de organisatie nodig. De Museumstoomtram staat achter dit bedrijfsplan.

De basis voor het bedrijfsplan is de koers die de gemeenteraden eerder als voorwaarde voor hun bijdrage hebben gesteld. Dit betekent dat de museale activiteiten ten dienste staan van de exploitatie van de toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar de invulling van het museale wordt bepaald door de mogelijkheden in het toeristische vervoer. Deze richting was geadviseerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Andersson Advies, omdat dit op de langere termijn het beste perspectief geeft voor een goede bedrijfsvoering en de continuïteit van de Museumstoomtram.

Financieel Er is een eenmalige financiële injectie van 1.228.000 euro nodig van gemeenten en provincie om de vermogenspositie van de museumstoomtram weer gezond te maken. De provincie Noord-Holland wordt gevraagd hiervan 50 procent, 614.000, bij te dragen. Hoorn draagt 25 procent bij en Medemblik 12 procent. Voor het resterende bedrag (bijna 160.000 euro) worden de overige Westfriese gemeenten, en in het bijzonder Enkhuizen, gevraagd bij te dragen. Daarnaast zal de BankGiro Loterij een fors deel van de eerder toegezegde bijdrage van een miljoen beschikbaar stellen voor de financiële herstructurering.

Verder moeten Hoorn en Medemblik het te verwachten tekort van de stoomtram voor 2008 voor hun rekening nemen (totaal 343.000 euro) en de kosten voor invoering van het nieuwe bedrijfsplan (totaal 90.000 euro). Een deel van deze bedragen is al door de raden beschikbaar gesteld. Vanaf 2009 is een totaalbedrag van 383.500 euro nodig als jaarlijkse gemeentelijke bijdrage in de exploitatie van de stoomtram. In het bedrijfsplan wordt ervan uitgegaan dat dit bedrag wordt opgebracht door Hoorn en Medemblik.