Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

19 november 2008

TOPWINKELHUREN BESTAND TEGEN WERELDWIJDE ECONOMISCHE NEERGANG

De belangrijkste winkelstraten in de wereld blijken bestand tegen de wereldwijde economische neergang. Huurniveaus stijgen of zijn op zijn minst stabiel op 94 procent van de 236 onderzochte straten. Dit staat in de 23e editie van Main Streets Across the World, het jaarlijkse onderzoek van de internationale vastgoedadviseur Cushman & Wakefield naar de tophuurprijzen van winkels in 48 landen.

Fifth Avenue in New York is wederom de duurste winkelstraat ter wereld. Retailers moeten daar nu ¤ 12.6612 per vierkante meter winkelvloeroppervlakte per jaar betalen, een stijging van 23 procent ten opzichte van 2007. Fifth Avenue blijft voor retailers een belangrijke plek om hoge omzetten te behalen en om hun merk te positioneren bij een internationaal publiek.

De duurste winkelstraten van Hong Kong, Parijs, Milaan en Dublin vormen de rest van de topvijf. Londen en Tokio zijn respectievelijk naar de zesde en zevende plaats gezakt. Dublin stijgt met twee plaatsen het meest in de toptien van de ranglijst. Retailers die een winkel willen openen op Grafton Street moeten rekenen op een huurprijs van ¤ 5.621 per vierkante meter per jaar, een stijging van 5,3 procent vergeleken met 2007.

Einde explosieve huurstijging Nederlandse winkelstraten

Baldwin Poolman, Managing Partner van Cushman & Wakefield in Nederland: 'In Nederland zijn de afgelopen jaren de huurprijzen in de topwinkelstraten fors gestegen. Deze sterke huurgroei is aan het afkoelen door het veranderende marktsentiment, hoewel in het afgelopen jaar nog wel sprake was van huurgroei. De vraag naar toplocaties in de grotere steden blijft op peil, voornamelijk door internationale moderetailers. Ook op de Kalverstaat is sprake van een minder sterke huurgroei dan in voorgaande jaren. De tophuur voor een vierkante meter winkelvloer bedraagt hier ¤ 2.400 per jaar. De Kalverstraat blijft met deze huurprijs echter een status aparte houden in het Nederlandse winkellandschap.'

Topretailers blijven expanderen naar nieuwe markten

Topretailers kijken met hun langetermijnvisie verder dan de economische cyclus en blijven daardoor expanderen naar nieuwe markten. Dit is het geval in verschillende regio's: Turkije en Rusland in Europa, Argentinië en Brazilië in Zuid-Amerika en India in Azië. De sterkste huurgroei ter wereld was te zien op Colaba Causeway in Mumbai in India, waar de huren stegen met 182 procent naar ¤ 1.833 peer vierkante meter per jaar. Zes van de tien winkelstraten met de meeste huurgroei in Azië liggen in India. Een sterke vraag gecombineerd met een beperkt aanbod heeft gezorgd voor de enorme huurgroei.

Flinke huurgroei in Turkije

In Europa zijn vijf van de tien locaties met de sterkste huurgroei te vinden in Istanboel of Ankara in Turkije. De huurprijzen aan de Europese kant van Valikonagi Caddesi in Istanboel zijn met 114 procent gestegen en huren een de Aziatische kant van Bagdat Caddesi in Istanboel stegen met 96 procent. De duurste locatie in Turkije, de Europese kant van Abdi Ipekci, steeg op de algemene ranglijst van de 32e naar de 24e plaats.

Gulsin Hakman, hoofd retail Cushman & Wakefield in Turkije: 'Zowel lokale als internationale retailers vergroten hun marktaandeel en versterken hun positie op de markt. Veel retailers hebben nieuwe winkels geopend op zowel de belangrijkste winkelstraten als in het toenemend aantal nieuwe winkelcentra. Dit heeft geleid tot hogere huren die samen met de toenemende distributie- en personeelskosten de vraag doen rijzen of de expansieplanen van sommige retailers wel haalbaar zijn.'

Vooruitblik: retailers worden voorzichtiger

Poolman: 'Nu we het einde van 2008 naderen, voorzien we dat retailers kritischer naar huurprijzen en andere financiële verplichtingen zullen gaan kijken. Maar ze zullen ook zeker doorgaan met het profiteren van de waarde van de beperkte ruimte die beschikbaar is op hoofdwinkelstraten om aan hun strategieën voor de langere termijn te kunnen voldoen. Het hebben van de flagshipstore op een hoofdwinkelstraat is voor steeds meer wereldwijde retailmerken een effectief middel voor het positioneren van hun merk, wat ook de verkoop via andere kanalen zoals internet stimuleert.'

Hij vervolgt: 'De verwachting is dat consumentenbestedingen in 2009 terug zullen lopen op veel markten en dat de gevolgen van de kredietcrisis voelbaar worden in de winkelstraat. De Verenigde Staten en Europese markten zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Ierland hebben te maken met een recessie maar sommige Centraal-Europese markten zullen relatief goed blijven presteren. Internationaal opererende retailers blijven kijken naar mogelijkheden in opkomende markten, maar zullen waarschijnlijk wel wat voorzichtiger worden op de korte termijn.'

/EINDE



Ingezonden persbericht