Ingezonden persbericht


Persbericht

Rotterdams Denkcafé:
De kracht van de tragedie

Blues als schakel tussen Nietzsche, Wagner en hedendaagse popmuziek

Niels van Poecke onderbouwt in zijn kersverse boek waarom de levenskrachtige Afro-Amerikaanse bluesmuziek een wedergeboorte van de tragedie te noemen is. De blues gaf de Afro-Amerikanen op de katoenplantages houvast in de clash tussen de West-Afrikaanse en Amerikaanse cultuur. Bluesmuzikanten werden de tragische dichters én tragische helden van het Noord-Amerikaanse continent. Maar was dit een laatste stuiptrekking? Is sindsdien het tragische nog te bespeuren in onze cultuur? En wat heeft de tragedie ons (nog) te zeggen? Het is opvallend dat tragische kunst meestal ontstaat wanneer beschavingen en wereldbeelden botsen. Door chaos en conflict op het toneel uit te beelden, biedt zij houvast in onzekere tijden. Maar wanneer de chaos langzaam verdwijnt, verdwijnt ook de tragedie. Voor de filosoof Nietzsche was de tragische kunst de ultieme bron van levenskracht. Met 'de dood van God' hoopte hij dan ook op een wedergeboorte van de tragedie. In de muziek van zijn idool Wagner dacht hij die aanvankelijk te vinden, maar vond hij decadentie - en dus allesbehalve levenskracht.

In het Denkcafé staat muziek centraal. Sprekers dragen behalve ideeën ook muziekfragmenten voor (van Wagner tot Robert Johnson tot Zappa) en Joep Pelt verzorgt een live optreden.

Met:
Niels van Poecke (auteur van De Tragiek van de Tragedie. Over Nietzsche, Wagner en bluesmuziek en winnaar Nationale Popscriptie Prijs 2007), Joep Pelt (singer-songwriter en afgestudeerd op 'De Duivel in de Blues'), Jos de Mul (EUR, FWb, filosoof en auteur van De domesticatie van het noodlot. De wedergeboorte van de tragedie uit de geest van de technologie) Ger Groot (EUR, FWb, filosoof en liefhebber klassieke muziek). Moderator: Jeroen Timmermans (EUR, FWb, filosoof)

Woensdag 19 November / 20.00-22.00 / toegang gratis
---