Ingezonden persbericht


Forse toename Self-Sending spam

SPAMfighter: spammers hebben een nieuw wapen om spamfilters te misleiden

Amsterdam, 19 november 2008 â¤* Spammers worden steeds inventiever in de manieren om spam te versturen. Zo maken ze steeds meer gebruik van zogenoemde Self-Sending spam. Hierbij lijkt het alsof de ontvanger een e-mail naar zichzelf heeft gestuurd. Het aantal meldingen van deze spamvorm is de afgelopen week aanzienlijk toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van SPAMfighter.

Afzenders van Self-Sending spam rekenen op twee zaken: de nieuwsgierigheid van de ontvanger en een positieve reactie. De ontvanger herkent zijn of haar eigen naam en zal het bericht sneller openen. SPAMfighter detecteerde ook een variant op Self-Sending spam. Hierbij krijgt de ontvanger een e-mail van collega of vriend die gebruikmaakt van dezelfde domeinnaam. Ontvangers zijn geneigd een e-mail eerder te openen als deze afkomstig is van een bekende.

Self-Sending spam is een vorm van e-mail-spoofing (het vermommen van het afzenderadres zodat het lijkt alsof de e-mail afkomstig is van iemand anders dan de daadwerkelijke afzender). De afzender voegt zelf bepaalde informatie toe aan de onderwerpregel. De meeste mailservers en -filters detecteren de Self-Sending spam nniet. Deze spamvorm gebruikt namelijk voor de ontvanger bekende e-mailadressen en gegevens. Daardoor herkennen antispamoplossingen deze mails in eerste instantie niet als spam.

'SPAMfighter-oplossingen detecteren Self-Sending spam. Daardoor zijn onze klanten gegarandeerd van optimale bescherming tegen deze inventieve spamvorm', zegt Henrik Sørensen, CEO en medeoprichter van SPAMfighter. 'Zeker niet alle spamfilters zijn al bestand tegen Self-Sending spam. We raden mensen dan ook aan op te passen bij het openen van e-mails van een bekende afzender'.

Over SPAMfighter
SPAMfighter ontleent zijn kracht aan bijna vijf miljoen actieve gebruikers over de gehele wereld, die met één druk op de knop melding maken van spammails. Als verschillende gebruikers dezelfde spamkenmerken rapporteren, filtert SPAMfighter de betreffende mail automatisch uit de berichtenstroom. Zo blokkeert de oplossing negentig procent van de spam vóór deze de inbox van gebruikers bereikt. Elke dag filtert SPAMfighter ongeveer twaalf miljoen spamberichten uit vijftien miljoen geteste mails. SPAMfighter is de Europese marktleider in antispamoplossingen en heeft 35 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in Kopenhagen (Denemarken).