Socialistische Partij

SP Alkmaar :: Nieuws

Uitkomst enquete gemengd parkeren laat niets te raden over

19-11-2008 * In Landstratenkwartier en Lyceumbuurt heeft het wijkcomite de bewoners een aantal vragen voorgelegd over gemengd parkeren in de parkeerenquete Binnenstad Beter.

In de uitslag van de enquête die het wijkcomité heeft gehouden, inzake het gemengd parkeren in de schil, heeft niet minder dan 94% van de bewoners aangegeven tegen het invoeren te zijn van gemengd parkeren in deze wijk. Deze gegevens komen overeen met de enquete die al weer geruime tijd geleden door de SP is gehouden in Spoorbuurt, Bloemenbuurt, Nassaubuurt, Emmakwartier, Lyceumbuurt en Landstratenkwartier.

Leden van het wijkcomite constateren dat zij met de nieuwe plannen op moeten draaien voor 20% verhoging van de parkeertarieven. Arie Dingerdis: " Hoe hoog is de door Ondernemend Alkmaar toegezegde "substantiële bijdrage" voor de Schelphoekgarage? De bewoners moeten straks opdraaien voor 20% verhoging van de parkeertarieven, én daar zijn wij ook helemaal niet blij mee. Als ik de krant moet geloven dan gaat de hele Binnenstad aan dalende omzetten ten onder. Groeneveld, Schot en Anjo Douma hebben zeker nog nooit van ondernemersrisico gehoord. Bovendien geloof ik er géén barst van. Vorig jaar telde de binnenstad van Alkmaar immers 13% meer bezoekers."

Na het uitwerken van de enquete schrijft het wijkcomite aan de bewoners In het vorige bulletin (gericht aan de bewoners van Lyceumbuurt en Landstratenkwartier) heeft u een brief met enquêteformulier aangetroffen over het nieuwe gemeentelijk parkeerbeleidsplan 'Binnenstad Beter'. In deze notitie geeft de gemeente een nieuwe visie op het parkeren in Alkmaar vanaf 2012 en de wijze waarop dit bereikt kan worden. De gemeente denkt hiermee de binnenstad aantrekkelijker te maken, de regels te vereenvoudigen, en voldoende inkomsten binnen te halen om de uitbreiding en verbetering van parkeervoorzieningen te kunnen betalen.

Het plan voorziet in veel verschillende maatregelen. Voor bewoners zijn met name de volgende voorgestelde maatregelen uit het pakket van belang:
*invoering van 'gemengd parkeren' in het centrum en de schil;
*ruimere betaald parkeertijden;

*aanpassing van parkeertarieven voor bewoners, bezoekers en bedrijven.

Het gemengd parkeren betekent dat bezoekers straks kort mogen parkeren in het vergunninghoudergebied en de vergunninghouders (bewoners en ondernemers) mogen in vakken met parkeermeters parkeren. Volgens het college wordt door de invoering hiervan de beschikbare ruimte beter benut. Gevolg is dat in de vergunninghoudergebieden parkeermeters moeten worden geplaatst.

Om als wijkcomité namens de bewoners aan de discussie mee te kunnen doen hebben wij naar uw mening over het voorgestelde nieuwe parkeerbeleid gevraagd. De respons op de gehouden enquête stemt het wijkcomité positief. In totaal zijn er 138 formulieren teruggekomen. Dit is 27 % van het aantal huisadressen in de buurt. Wij achten dit percentage voldoende hoog om de mening van de bewoners in de komende discussie rond het parkeerbeleid als wijkcomité te kunnen vertegenwoordigen.

Dat het autobezit zeer hoog is zal niemand verwonderen. Met een blik in de straten kunnen we dat dagelijks vaststellen. Opvallend is het aantal mensen met meerdere auto's. In 28 % van de huishoudens is dat het geval. Een groot aantal bewoners ervaart parkeerproblemen in de wijk. De problemen zijn het grootst op vrijwel alle avonden. In de weekenden ervaart men iets minder problemen, maar heeft nog steeds meer dan de helft van de bewoners problemen om te kunnen parkeren.

Een eerste algemene conclusie is dat het overgrote deel van de bewoners (94 %) het niet eens is met het voorstel om het parkeren voor belanghebbenden en stadsbezoekers te mengen. Ook wil een zeer groot deel (83 %) van de bewoners de huidige bezoekerspas handhaven. De flexibele chipknip wordt niet enthousiast beoordeeld. In het volgende bulletin zullen we uitgebreider over de resultaten van de enquête schrijven.

Al met al vinden wij als wijkcomité dat het gemeentebestuur de uitslag van deze parkeerenquête als een krachtig signaal moet zien dat bewoners de voorgestelde veranderingen niet accepteren.