Twee generaties ondernemers onder de loep

20/11/2008 10:59

Jong Management

Twee generaties ondernemers onder de loep

Den Haag, 20 november 2008 - Jong Management, de aan VNO-NCW gelieerde vereniging van jonge werkgevers en leidinggevenden tot 40 jaar, heeft onlangs grootschalig onderzoek gedaan naar de generatieverschillen bij ondernemers. Leden van VNO-NCW en Jong Management zijn hierbij aan de tand gevoeld, waarbij 40 jaar de grens markeert tussen 'jong' en 'oud'.

Opvallend is dat de generatiekloof in ondernemersland aanmerkelijk kleiner is dan verwacht. Zowel jong als oud wordt in gelijke mate gekenmerkt door een passie voor ondernemerschap, gedrevenheid en doorzettingsvermogen. Ook delen beide generaties een bepaalde mate van verantwoordelijkheidsgevoel voor hun onderneming en personeel. Toch is 50 % van de oudere ondernemers van mening dat de jongere ondernemers vooral gedreven worden door eigenbelang.

Hoewel het merendeel van de respondenten van mening is dat beide generaties lef hebben en flexibel zijn op het gebied van ondernemen, vinden zij ook dat het meer past bij de jongere ondernemer. Daarnaast ondernemen 'jongeren' meer 'out of the box' en zijn zij creatiever en innovatiever dan hun oudere collega's. Ook vindt 42 % van de ondernemers dat jongere ondernemers meer internationaal georiënteerd zijn. Verder is de jongere generatie van mening dat zij meer maatschappelijk verantwoord onderneemt dan de oudere generatie. Dit wordt in mindere mate beaamt door de oudere generatie. Van de jongere generatie vindt een derde dat de oudere generatie ondernemers het digitale tijdperk niet begrijpt en daardoor een blokkade vormt voor de totstandkoming van een echte kenniseconomie. Slechts 19% van de oudere ondernemers kan zich hierin vinden. Tot slot vindt 54% van de jongere generatie dat bij de oudere generatie meer sprake is van een zogenaamd 'glazen plafond' voor vrouwen.