Universiteit Maastricht

Persberichten 2008

20 november 2008
Verkeersvoorlichting op scholen met Traffic Informers weinig effectief Onderzoek naar verkeerseducatie in Limburg vandaag gepresenteerd

Het effect van verkeersvoorlichting door Traffic Informers op middelbare scholen is gering. Met deze confronterende voorlichtingsmethode, waarbij jonge verkeersslachtoffers over hun eigen ervaringen vertellen, neemt het risicogedrag heel weinig af. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM), uitgevoerd in opdracht van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). De resultaten van dit onderzoek worden vandaag gepresenteerd tijdens het symposium `Bevordering van Veilig Verkeersgedrag van Adolescenten' op de Universiteit Maastricht. Tijdens het symposium worden ook de plannen voor twee nieuwe verkeersopleidingen gepresenteerd en zullen vertegenwoordigers van ROVL en UM het European Road Safety Charter ondertekenen.

Uitgangspunt van de Traffic Informers methode is de confrontatie: jonge verkeers¬slachtoffers laten zien hoe erg de gevolgen van verkeersongevallen zijn, om zo jongeren te motiveren minder risicogedrag in het verkeer te vertonen. Ruim 1700 scholieren in de leeftijd van 13-17 jaar, verdeeld over negen Limburgse scholen hebben vragenlijsten ingevuld waarmee hun gerapporteerd gedrag, intentie en attitudes ten aanzien van verkeersveiligheid werden gemeten. De scholieren die Traffic Informers hadden bijgewoond werden vergeleken met een controlegroep. Onderzoeker Rob Ruiter verklaart de geringe effecten als volgt: "Jongeren erkennen de risico's van verkeer wel. Maar ze verkeren in een ontwikkelingsfase waarin ze erg gevoelig zijn voor beloningen, vooral sociale waardering. Tegelijkertijd zijn die gebieden in het brein die belangrijk zijn voor gedragscontrole nog niet volledig ontwikkeld waardoor ze moeilijk nee kunnen zeggen tegen risicovolle maar belonende situaties."

De onderzoekers hebben aanbevelingen geformuleerd voor betere verkeerseducatie. Zo zou de nadruk moeten liggen op de persoonlijke kans op, in plaats van de ernst van een ongeval. Daarnaast kunnen jongeren getraind worden in weerstand tegen sociale druk en het herkennen van en omgaan met risico's. Ook de overheid zou maatregelen moeten nemen, gericht op uitstel van risicosituaties, bijvoorbeeld door verhoging van de bromfietsleeftijd en geleidelijke opbouw van verkeerservaring. Autorijden zou in de eerste periode na het behalen van het rijbewijs alleen toegestaan moeten worden onder begeleiding van een volwassene. Verder pleiten de onderzoekers voor gescheiden verkeersstromen en het aanbieden van aantrekkelijke vervoersalternatieven (nachttrein en -bus).

Tijdens het symposium worden ook de plannen voor twee nieuwe verkeersopleidingen gepresenteerd. Deze opleidingen worden ontwikkeld en aangeboden in nauwe samenwerking met de Universiteit Hasselt. Het internationaal profiel komt niet alleen tot uiting in de voertaal en de studentenpopulatie, maar ook in het curriculum. De bachelor Traffic and Transportation Science is een brede, multidisciplinaire opleiding waar studenten duurzame en veilige transportmodellen leren ontwikkelen voor Europese steden en regio's. Studenten worden opgeleid tot `all-round specialisten' met kennis van infrastructuren, transportbeleid, wetgeving, sociologie en verkeersveiligheid. De masteropleiding Traffic and Transportation Behavior kent een sterk gedragswetenschappelijk profiel en richt zich op determinanten van verkeersgedrag en mogelijke interventies. De opleidingen starten naar verwachting in 2010, na accreditatie door de NVAO en goedkeuring door het ministerie van OCW.

Tevens zullen vertegenwoordigers van het ROVL en de UM het European Road Safety Charter ondertekenen, waarin zij hun verkeersdoel¬stel¬lingen voor de toekomst vastleggen en hun inspanningen om die te bereiken. Het ROVL heeft maatregelen geformuleerd om het aantal slachtoffers in het Limburgse verkeer in 2011 terug te brengen tot 50 dodelijke slachtoffers en 450 ziekenhuisopnames. Als uiterste doelstelling streeft het ROVL op de lange termijn naar nul slachtoffers. De UM, bij de ondertekening vertegenwoordigd door collegevoorzitter Jo Ritzen, zet zich in voor de reductie van het aantal verkeersslachtoffers door verkeersveiligheid als nieuw thema op te nemen in haar onderzoeksportfolio en door toekomstige verkeersexperts en beleidsmakers op te leiden die een bijdrage kunnen leveren aan een betere verkeersveiligheid.