Waterleidingmaatschappij Drenthe

Eerst water de prijs komt later?20 november 2008 Hoe kijkt de consument aan tegen de prijs van water?

Consumenten zijn tevreden over de kwaliteit van het drinkwater en de prestaties van hun waterbedrijf, en zijn bereid 4,5% extra te betalen voor drinkwater als het waterbedrijf ook maatschappelijke projecten uitvoert, zoals ontwikkelingshulp en natuurbeheer. Maar consumenten weten in veel gevallen niet de hoogte van hun waterrekening en wat ze aan water jaarlijks verbruiken. Dat blijkt uit een op 17 november jl. gepubliceerde studie van PricewaterhouseCoopers (PwC) naar de manier waarop huishoudens tegen hun waterrekening kijken. De studie toont aan dat er een te eenzijdige focus is op de prijs, terwijl de consument ook waarde hecht aan het maatschappelijk nut van het waterbedrijf.

Tevreden over kwaliteit en waterbedrijf
Het onderzoek is in opdracht van PwC uitgevoerd door Intomart GfK onder 759 Nederlandse huishoudens. Uit de studie blijkt dat bijna alle huishoudens tevreden zijn over de kwaliteit van het drinkwater (97%) en het waterbedrijf (98%). Er is weinig belangstelling voor regulering in de sector. Verder weet slechts de helft van de huishoudens de hoogte van hun waterrekening en 40% hoeveel water ze verbruikt. De behoefte om te veranderen van waterbedrijf is gering.

Betalingsbereidheid
Consumenten zijn bereid 4,5% extra te betalen voor hun drinkwater als het waterbedrijf maatschappelijk haar gezicht laat zien. Bijvoorbeeld via een actieve rol in natuurbehoud of ontwikkelingshulp. Wel varieert de betalingsbereidheid enorm. Opmerkelijk is dat mannen vrijwel niets extra willen betalen wanneer het waterbedrijf investeert in maatschappelijke projecten, terwijl vrouwen hier 10% meer voor willen betalen. Verder blijkt dat mensen ouder dan 50 jaar meer waarde hechten aan een hoge kwaliteit van het drinkwater. Deze leeftijdsgroep is het minst bereid te betalen voor de betrokkenheid van het drinkwaterbedrijf bij maatschappelijke projecten. Mensen boven de 61 jaar verwachten hier zelfs meer dan 5% korting op de waterrekening voor te krijgen.

Maatschappelijk gezicht Bram Faber, voorzitter van de Nederlandse waterpraktijk van PwC: âHet onderzoek toont aan dat Nederlandse consumenten zeer tevreden zijn over de kwaliteit van het water en de prestaties van hun waterbedrijf. Een opvallende bevinding is dat de consument waarde hecht aan de maatschappelijke rol van het waterbedrijf en zelfs bereid is hier extra voor te betalen. De waterbedrijven kunnen met hun kennis, ervaring en expertise bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen bij internationale ontwikkelingshulp en duurzaamheid.â Volgens medeonderzoeker Paul Nillesen blijkt dat de focus op het drukken van de prijs van water alleen te eenzijdig is. âEr is tot nu toe met name gefocust op winsten, efficiency en regulering. Deze studie toont juist aan dat de consument zich minder zorgen maakt over prijs, en waarde hecht aan een duidelijke maatschappelijke rol van hun waterbedrijf.â Bekijk de onderzoeksrapportage