Gemeente Almere

Wachtlijst Budget Bureau Almere opgelost

20-11-2008

Het logo van Budget Bureau Almere Het Budget Bureau Almere (BBA) heeft de opgelopen wachtlijst eerder dan verwacht opgelost. De invoering van nieuwe werkprocessen en een nieuw registratiesysteem moeten de vorming van een wachtlijst in de toekomst voorkomen.

Het BBA wil mensen met schulden zo snel mogelijk helpen, om te voorkomen dat de situatie escaleert. Toch heeft zich in de loop van dit jaar een wachtlijst gevormd. Begin september zette het BBA een speciaal team in om de achterstanden weg te werken. Inmiddels hebben de 35 wachtenden de mogelijkheid gekregen om langs te komen voor een intakegesprek. Daarmee is de wachtlijst, anderhalve maand eerder dan door het college toegezegd, opgelost.

Ontstaan van de wachtlijst
Eind mei vroeg de gemeente Almere het adviesbureau Deloitte onderzoek te doen naar het ontstaan van de wachtlijst. Uit dat onderzoek bleek onder meer dat BBA-medewerkers teveel hooi op hun vork namen door op de stoel van de hulpverlening te gaan zitten. Inmiddels beperken de medewerkers zich weer tot hun regietaak. Daarnaast is er een management informatiesysteem ontwikkeld waardoor het zichtbaar is hoe het bureau presteert en of er bijgestuurd moet worden.

Regietaak
Om mensen met schulden goed te kunnen helpen, is meer nodig dan alleen financiële maatregelen. Financiële en sociaal maatschappelijke problemen hangen vaak nauw met elkaar samen. Een integrale aanpak van schulden biedt daarom niet alleen financiële oplossingen, maar heeft ook aandacht voor budgetbegeleiding, gedragsverandering en voor de psychosociale factoren die samenhangen met de schuldenproblematiek. In de strijd tegen schuldenproblematiek werken in Almere daarom verschillende organisaties en hulpverlenende instanties samen. Het Budget Bureau Almere voert de regie over dit integrale schuldhulpverleningsproces.