Ingezonden persbericht


'Interculturele dialoog in het onderwijs'

20 november 2008 ­ Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN), IJsbeerstraat 12

Inleiding

In een samenleving waar het maatschappelijk debat steeds verder polariseert, is het interessant om ons af te vragen hoe dit debat zich in de toekomst verder zal ontwikkelen. Aangezien de jeugd van nu vorm geeft aan de samenleving van morgen is het belangrijk om te kijken op welke manier kinderen en jongeren het 'debat' voeren. De school is dé plek bij uitstek waar jonge mensen elkaar dagelijks ontmoeten en in dialoog gaan met elkaar en hun omgeving. Op welke manier hebben leerlingen met verschillende culturele achtergronden op school contact met elkaar? Hoe maken thema's als integratie en de multiculturele samenleving onderdeel uit van gesprekken op school? Wat is de rol van de overheid, ouders en de buurt hierbij? Op deze en andere vragen krijgt u tijdens dit kennisatelier een antwoord. U bent van harte uitgenodigd om mee te discussiëren!

Kenniskring 2008
In het kader van het Europese Jaar van de Interculturele Dialoog 2008 besloten het Kennisnet Integratiebeleid en Etnische Minderheden (KIEM) van Nicis Institute en het landelijk Kenniscentrum Gemengde Scholen (KGS) de krachten te bundelen en zich gezamenlijk te verdiepen in het thema 'interculturele dialoog in het onderwijs'. Zij organiseerden drie (besloten) expertateliers waarin onderwijsprofessionals uit onderzoek, beleid en praktijk met elkaar in gesprek gingen. Het doel was om middels verkenning van en verdieping in het thema te komen tot aanbevelingen en het aanreiken van handvatten aan scholen, overheid en ouders. De conclusies en aanbevelingen uit deze kenniskring worden op dit kennisatelier gepresenteerd.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
De overheid zet al geruime tijd in op het bevorderen van sociale integratie via actief burgerschap. Ook van het onderwijs wordt verwacht dat het actieve burgers opleidt die de sociale competenties hebben om in een multiculturele samenleving een dialoog te kunnen voeren. In het plenaire debat zal ingegaan worden op de vraag hoe scholen aan deze verwachting concreet vorm kunnen geven. En ligt die maatschappelijke verantwoordelijkheid eigenlijk wel bij scholen en bij de overheid?

De interculturele dialoog in de praktijk
In werksessies presenteren een aantal succesvolle voorbeelden uit de praktijk zichzelf. Ook worden in enkele werksessies pedagogische adviezen gegeven om beter een interculturele dialoog te kunnen voeren. De deelnemers aan de werksessies gaan in gesprek met elkaar over de vraag: wat heb ik nodig om deze aanpak ook in mijn eigen stad of school tot een succes te maken?

Aanmelden
Dit kennisatelier is interessant voor beleidsmakers, uitvoeringsprofessionals en onderzoekers die zich bezighouden met thema's als onderwijs, integratie, actief burgerschap en sociale cohesie. Deelname is gratis, aanmelden is noodzakelijk. Indien de belangstelling groter is dan het aantal plaatsen, hebben mensen uit de doelgroep voorrang.

Programma (wijzigingen voorbehouden)

10.00 - 10.30 uur Ontvangst

10.30 - 10.40 uur Opening door dagvoorzitter Nelleke Vedelaar (KIEM)

10.40 - 11.00 uur Presentatie resultaten kenniskring door Guido Walraven (KGS)

11.00 - 11.30 uur Eerste reacties op uitkomsten kenniskring

11.30 - 12.30 uur Eerste ronde werksessies


- Alleato ­ 'School in de Wereld'

- SSgN ­ Jenaplan schoolprofiel & internationalisering
- OBS Vierambachtschool i.s.m. Gemeente Rotterdam ­ dialoog met en tussen ouders
- Onderwijskundige Jeroen Onstenk ­ sociale competentieontwikkeling in de Brede School
- Onderwijssocioloog Yvonne Leeman ­ de pedagogische kwaliteit van de leraar

12.30 ­ 13.30 uur Lunch

13.30 ­ 14.30 uur Tweede ronde werksessies

14.30 ­ 14.45 uur Korte pauze

14.45 ­ 15.45 uur Plenair debat

15.45 ­ 16.00 uur Conclusies & afronding programma

16.00 ­ 16.30 uur Borrel



Ingezonden persbericht