Ingezonden persbericht


| |
|Datum  14 november 2008                                               |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Geweigerd? ffmelden!                                                  |
|Het Panel Deurbeleid Utrecht start op donderdag 20 november met hun   |
|nieuwe campagne 'Geweigerd? ffmelden!'. Het panel is op de            |
|uitgaansavonden van 20 en 28 november en 6 december met een busje en  |
|een promotieteam in de Binnenstad om te praten met jongeren over hun  |
|ervaringen met het Utrechtse deurbeleid en om de naamsbekendheid van  |
|het panel te vergroten. Op de eerste avond loopt wethouder Van Eijk   |
|ook mee met het promotieteam.                                         |
|                                                                      |
|Op de drie avonden staat het busje geparkeerd op de Stadhuisbrug.     |
|Jongeren kunnen vrij inlopen om meer informatie te krijgen over het   |
|Panel Deurbeleid Utrecht. Het panel wil ook verhalen horen van de     |
|stappers. Wat maken zij mee aan de deur? Wat gaat goed en wat kan     |
|beter? Het promotieteam loopt rond in de stad.                        |
|                                                                      |
|Meldingen                                                             |
|Ondanks dat jongeren tijdens eerdere gesprekken met de panelleden soms|
|aangaven dat zij zich onterecht geweigerd voelden, blijft het aantal  |
|meldingen dat binnenkomt laag. "Terwijl het juist zo belangrijk is dat|
|mensen het melden als ze onterecht geweigerd worden; alleen dan weten |
|we waar en hoe vaak het gebeurd en kunnen we in actie komen", aldus   |
|wethouder welzijn en integratie Van Eijk. "Tenslotte hebben alle      |
|Utrechters recht op een gelijke behandeling." Door de campagne wil het|
|panel dat jongeren een beter beeld krijgen wat zij voor hen kan       |
|betekenen. De campagne moet ook bijdragen aan een grotere             |
|naamsbekendheid van het panel onder jongeren.                         |
|                                                                      |
|Gelijke behandeling                                                   |
|Het Utrechtse deurbeleid is helder, controleerbaar en herkenbaar. De  |
|gemeente vindt het belangrijk dat jongeren in de horeca gelijk worden |
|behandeld. Wanneer jongeren zich anders behandeld voelen, moeten zij  |
|dit kunnen melden. Het Panel Deurbeleid Utrecht behandelt al drie jaar|
|meldingen van stappers op dit gebied. In het panel zitten             |
|vertegenwoordigers van de gemeente Utrecht, politie, horeca en Bureau |
|Discriminatiezaken. In Utrecht hebben horecagelegenheden met portiers |
|regels afgesproken voor hun deurbeleid. Tot nu toe zijn alle meldingen|
|die bij het panel zijn binnengekomen door middel van een gesprek      |
|tussen de melder en de horecaondernemer opgelost.                     |
|



Ingezonden persbericht