The Future of Finance start vandaag: het eerste boek over..

21/11/2008 09:43

VODW Marketing

The Future of Finance start vandaag: het eerste boek

over de toekomst van banken en verzekeraars na de kredietcrisis

21 november 2008

Leusden - Nout Wellink, President van De Nederlandsche Bank, neemt vandaag het eerste exemplaar in ontvangst van het boek 'The Future of Finance. Megatrends beyond the hype', geschreven door VODW partner Roger Peverelli en trendwatcher Adjiedj Bakas. Het boek verschijnt vervolgens in meer dan 40 landen.

'The Future of Finance' beschrijft wereldwijd de belangrijkste megatrends op het gebied van globalisering, demografie, technologie en ethiek, en vertaalt die trends naar consequenties voor financiële dienstverleners. Provocatief en aspiratief. Met natuurlijk veel aandacht voor de impact van de huidige crisis.

Het boek gaat onder meer in op de gevolgen van de consolidatieslagen in de financiele sector, nieuwe verwachtingen als gevolg van de vergrijzing, het verdwijnen van het fysieke klantcontact en de steeds belangrijker rol die ethiek gaat spelen.

Roger Peverelli: "Door consolidatie gaan alle financiële dienstverleners op elkaar lijken. Als je maar genoeg kleuren mengt krijg je altijd bruin. De ballen worden groter. Maar er ontstaat ook meer ruimte tussen de ballen. Ruimte voor nichespelers met scherpe proposities. Door de crisis ruiken nu ook partijen van buiten de sector bloed. Ik verwacht nieuwe toetreders à la Google, Microsoft, Apple en Veolia."

Roger Peverelli: "Op dit moment ontvang je als je met pensioen gaat elke maand een bedrag van je pensioenverzekeraar. Over 20 jaar heb je niet zoveel aan geld alleen. De vergrijzing heeft er tegen die tijd toe geleid dat er meer senioren zijn, dan mensen die voor al die senioren kunnen zorgen. Verzekeraars moeten niet alleen uitkeren maar zorg leveren. Zorgen dat er een zuster klaarstaat."

Roger Peverelli: "Dankzij het Internet vertrouwen consumenten meer op 'the wisdom of crowds', de mening van medeconsumenten, dan op de informatie die ze direct van banken en verzekeraars krijgen. Het 'path of purchase' speelt zich steeds meer online af. De klantervaring wordt daar zo persoonlijk dat fysieke kanalen vrijwel overbodig worden. Zodra vergelijkingssites verder kijken dan prijs, verschuiven ook de koopcriteria van consumenten naar service."

Roger Peverelli: "Belangrijke consumententrends zijn door de kredietcrisis in een stroomversnelling geraakt. De échte impact van de kredietcrisis is dat de houding van consumenten ten opzichte van banken en verzekeraars onomkeerbaar is veranderd.

Consumenten zijn in een rap tempo en met harde hand opgevoed. Hierdoor nemen steeds meer consumenten het heft in eigen handen. Daarbij laten zij zich in toenemende mate leiden door ethiek. Betrouwbaarheid, ooit het fundament van de financiële dienstverlening, is verworden tot een geperverteerd begrip. De belangrijkste uitdaging waar financiële dienstverleners voor staan is: hoe krijgen we ethiek in ons DNA.

Waar overheden, toezichthouders en de G20 zich concentreren op de financiële markt, komt de daadwerkelijke, intrinsieke verandering daarom uit twee andere markten: de consumentenmarkt en de arbeidsmarkt."

Ruim 40 top managers en experts uit de industrie - van Chili tot Korea en de Verenigde Staten tot Singapore - hebben aan The Future of Finance meegewerkt. Onder andere van ING Group, UniCredit Group, Merrill Lynch, Korea Exchange Bank, Umpqua Bank, Zurich Financial Services, Royal Bank of Scotland, hoogleraren van gerenommeerde business schools (onder andere IMD Lausanne) en opinieleiders zoals Sir Ronald Cohen (oprichter Apax Partners), Wim Kok en Gerrit Zalm.

VODW Marketing is met 150 marketing professionals veruit het grootste in marktstrategie gespecialiseerde adviesbureau van Nederland (en waarschijnlijk Europa), en werkt wereldwijd voor veel grote financiële dienstverleners.

Roger Peverelli (46) is partner bij VODW Marketing en gespecialiseerd in strategie en innovatie.

Co-auteur en trendwatcher Adjiedj Bakas schreef eerder bestsellers als Megatrends Europe en Leven zonder Olie.