Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 21 november 2008 (21/11/08)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Vorige week nog verklaarde een zogenaamd eendrachtige regering dat ze vrijdag 14 november op de ministerraad knopen ging doorhakken inzake de tweede vraag tot benoeming van de burgemeesters. Mark Demesmaeker benieuwd, uiteraard. Jammer genoeg kwam er niks uit de bus, op wat nietszeggende verklaringen van de minister-president na. Dan maar opnieuw de bevoegde minister ondervragen tijdens het Actuele Vragenuurtje woensdag, dacht Mark. Maar Keulen mocht het woord niet nemen. Het was de minister-president zelf die opnieuw nietszeggend antwoordde. Mark betreurt deze gang van zaken : de Vlaamse regering wekt meer en meer de indruk dat dit dossier niet langer een juridisch dossier is, maar dat er over onderhandeld kan worden. Dit mag hoegenaamd niet het geval zijn!

Tijdens datzelfde vragenuurtje confronteerde Gino De Craemer minister Keulen met de plannen van federaal minister Arena inzake het grootstedenbeleid. Deze week kondigde zij aan dat ze het federale grootstedenbeleid nog wil versterken en hiervoor ruim 130 miljoen euro voorzag in de federale begroting voor 2009. Volgens Gino worden nog altijd federale middelen besteed op het bevoegdheidsniveau van Vlaanderen en dat is een fundamenteel probleem. Hij wees erop dat een oproep van de minister om geen beloften meer te doen inzake het grootstedenbeleid in federale dovemansoren is gevallen. De minister erkende dat het (groot)stedenbeleid wettelijk een verantwoordelijkheid is van de deelstaten: Ik ben een federalist, geen separatist. Dat betekent dat de federale staat best geen verantwoordelijkheden draagt waarvoor de deelstaten verantwoordelijk zijn. Gino vroeg dat, voor een keer, de wet wordt toegepast in dit land en bedankte de minister voor het compliment separatist.

Kris Van Dijck interpelleerde minister Vandenbroucke over het Vlaams basisschooltje te Komen. Vorig jaar werd er immers een officiële aanvraag ingediend bij het Komense gemeentebestuur voor de oprichting van een Nederlandstalige taalwetschool. Er kwam geen enkele reactie uit Franstalige hoek. Kris vroeg naar de intenties van de Vlaamse regering aangezien het Regeerakkoord erg duidelijk is op dit punt: De Franse Gemeenschap moet voldoen aan haar wettelijke verplichting tot financiering van de Vlaamse school in Komen. Anders zal de Vlaamse Regering eenzijdige maatregelen nemen. Vandenbroucke beloofde het te agenderen op het Overlegcomité.

Deze week stond de verdere bespreking van het BAM-dossier op de agenda, met de klemtoon op de financieringsproblemen die men verwacht in het licht van de huidige kredietcrisis. Maar uiteraard stonden er ook andere besprekingen op de agenda, zoals de beleidsbrieven 2008-2009. Vooral de beleidsbrieven mobiliteit en openbare werken droegen de interesse van Jan Peumans weg. Inzake mobiliteit stelde Jan kritische vragen over de stand van zaken in een aantal dossiers die hij erg belangrijk vindt: de doorstroming van openbaar vervoer, verkeerslichtenbeïnvloeding en de plannen inzake tariefintegratie. Jan is immers voorstander van verder overleg met de andere gewesten zodat één ticket of betaalformule volstaat voor verschillende vervoersmodi. De bevoegde ministers, Hilde Crevits en Kathleen Van Brempt, zullen de parlementaire vragen volgende week beantwoorden bij het vervolg van de bespreking.

Ook de beleidsbrief Welzijn werd deze week besproken. Ondanks de positieve stijging van de kredieten, maakte Helga Stevens ook een aantal kanttekeningen. Zo moet Helga vaststellen dat inzake preventie de federale overheid te vaak in Vlaams vaarwater zit. Inzake preventie is de budgetstijging ook merkelijk lager dan in de rest van het beleidsdomein welzijn. Helga legde ook de klemtoon op één van haar stokpaardjes, nl. gezonde voeding en beweging, mede ter preventie van obesitas. Ook zette Helga een boompje op over het middelengebruik. Tot slot kon ze het uiteraard niet nalaten ook de Vlaamse snaar te betokkelen : Vlaanderen zou ook in dit beleidsdomein veel efficiënter werken als het volledig autonoom zou kunnen beslissen.

Vergrijzing van het personeel komt niet alleen bij privé-ondernemingen voor. Ook o.a. lokale besturen worden er steeds sterker mee geconfronteerd. De pensioenleeftijd van een vast benoemd ambtenaar (m/v) is vastgesteld op 65 jaar. Het rustpensioen kan echter vervroegd ingaan vanaf 60 jaar. In veel gevallen blijkt gemeentepersoneel hierop een beroep te doen. Dit is volgens Geert Bourgeois nefast voor de gemeenten. Ze verliezen sneller gewaardeerde kennis en ervaring. Door de schaarste aan gekwalificeerde werkzoekenden hebben de gemeenten bovendien problemen om de vrijgekomen plaatsen snel opnieuw in te vullen. Ook in een breder economisch perspectief is het niet wenselijk dat mensen vervroegd met pensioen gaan, wel integendeel. De overheidssector heeft daar een voorbeeldrol in te spelen. Om deze problematiek onder de aandacht te brengen, diende Geert Bourgeois deze week een parlementaire vraag in t.a.v. Vlaams minister voor Binnenlands Bestuur Marino Keulen.

Dinsdag ondervroeg Piet De Bruyn de Vlaamse minister van Welzijn over een rapport van Child Focus over het groeiend fenomeen van virtuele prostitutie. Het gaat hierbij om jongeren die online bepaalde seksuele handelingen stellen in ruil voor een materiële of financiële vergoeding. Gezien de anonimiteit van internet en andere nieuwe vormen van media, is het moeilijk om de precieze omvang van dit fenomeen te achterhalen. Het rapport beantwoordt niet meteen de vraag in welke mate jongeren de stap naar effectieve prostitutie zetten. Daarvoor is bijkomend onderzoek nodig. De gevaren zijn immers niet gering en leggen een ernstige hypotheek op de verdere ontwikkeling van de jongere (schaamte, negatief zelfbeeld, depressie, suïcidale neigingen, ). De minister uitte zijn twijfels bij het onderzoekje maar wacht wel nog op een analyse door zijn administratie alvorens definitief iets te beslissen. Piet betreurt deze afwachtende houding. Zodra de administratie de minister ten gronde over het rapport heeft kunnen adviseren, zal Piet opnieuw het debat aangaan.

Kamer

In een uitgebreid interview met De Morgen nam minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (Open Vld) het beleid van de Congolese president Laurent Kabila zwaar op de korrel. Bovendien eiste De Gucht dat premier Yves Leterme (CD&V) zou optreden tegen Charles Michel (MR), de minister van Ontwikkelingssamenwerking, wegens zijn deloyale houding. Tijdens de plenaire zitting confronteerde N-VA-fractievoorzitter Jan Jambon Leterme met dit interview. Jan vroeg of De Gucht het standpunt van de regering vertolkte en of de premier zou optreden tegen minister Michel. In zijn antwoord fietste de premier mooi om de vragen heen. België blijft trouw aan het ontwikkelingssamenwerkingsprogramma en de premier zelf onderhandelt druk met Kabila om de relaties te normaliseren. Indien er terug diplomatieke relaties met Congo worden aangeknoopt, zal dit met De Gucht én Michel zijn. Het is duidelijk dat de Eerste Minister niet gaat ingrijpen, ondanks de uitdrukkelijk vraag van minister De Gucht. Gemor op de Vlaamse meerderheidsbanken, maar wederom drukken de Franstaligen hun visie door in het Congo-dossier. We weten meteen weer wie de plak zwaait in de regering Leterme Un. Het enige advies dat Jan kan geven aan de Eerste Minister is om de titel van Karel De Gucht aan te passen in minister van Buitenlandse Zaken minus Congo.

Sarah Smeyers slaakte deze week een noodkreet: haar wetsvoorstel dat het rookverbod uitbreidt in de horeca, wordt tegengehouden door politieke spelletjes. Toen N-VA nog in kartel zat met CD&V, genoot het wetsvoorstel steun uit alle hoeken. Nu laat iedereen CD&V inbegrepen het wetsvoorstel links liggen. CD&V blijkt inmiddels bezig te zijn aan een eigen wetsvoorstel. Totaal overbodig, want het oorspronkelijke voorstel had perfect via amendementen aangepast kunnen worden aan de adviezen van de Raad van State. Blijkbaar steekt het bij CD&V dat de naam van Sarah dan nog op het voorstel zou staan en dienen ze liever een compleet nieuw in, zonder Sarah. Een mooi staaltje van collegialiteit.

De Marokkaanse geheime dienst is zeer actief in ons land. Enkele weken geleden al ondervroeg Flor Van Noppen minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) over ongeoorloofde ronselpraktijken van de Marokkaanse staatsveiligheid in België. Ook in de zaak rond de terreurverdachte Belliraj blijkt de rol van Marokko niet helemaal zuiver op de graat. In het kader van dit dossier vroeg het hoofd van de Belgische staatsveiligheid dan ook dat enkele agenten van de Marokkaanse DGED zouden terugkeren naar Marokko. Zes maanden later is Marokko nog altijd niet ingegaan op dit verzoek en de agenten in kwestie zijn nog volop actief in België. Volgens Flor is het dringend tijd dat ook minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld) en minister van Justitie Vandeurzen zich ermee gaan bemoeien en orde op zaken stellen. Volgende week zal Flor beide ministers hierover ondervragen.

In de Commissie Bedrijfsleven vroeg Peter Luykx aan minister Vincent Van Quickenborne (Open Vld) waarom een structureel economisch plan uitblijft. Na 7 maanden wittebroodsweken is de lancering van de webstek quickonomie niet meer dan een samenraapsel van losse ideeën. De webstek fungeert enkel als digitale klaagmuur voor problemen zoals de openstaande rekeningen van de overheid. Verder neemt de minister vooral de gelegenheid te baat om zich persoonlijk te profileren. N-VA lanceert een oproep tot een grondige herstructurering van het Belgische economische bedrijf. Geen borrelnootjes, een doortastende aanpak van onze economie kan enkel hand in hand met een grondige staatshervorming, besluit Peter.

Els De Rammelaere zal minister Jo Vandeurzen (CD&V) aan de tand voelen over de buitenlandse reizen van een Aalsterse politierechter die tevens echtgenote is van minister Karel De Gucht (Open Vld). Tot op vandaag heeft zij haar man telkens vergezeld op zijn buitenlandse missies. Artikel 331 van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt echter dat een politierechter niet langer dan 3 dagen mag afwezig zijn zonder vergunning van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg. Er is onduidelijkheid of de voorzitter wel degelijk zijn toelating heeft gegeven voor al die verloven. Wanneer zou blijken dat dit het geval is, wil Els meer duidelijkheid over de gehanteerde criteria, aangezien deze nogal afwijken van wat het Gerechtelijk Wetboek bepaalt. Aangezien ook permanentie moet verzekerd zijn in de politierechtbank, zullen collega"s de taken van de politierechter in kwestie ongetwijfeld overnemen. Els vraagt zich af of zij hetzelfde doet voor haar collega"s wanneer die niet aanwezig zijn.

Senaat

Deze week sierde senator Louis Ide de voorpagina van het medisch vakblad De Apotheker. Aanleiding was een antwoord op een van zn schriftelijke vragen. Daaruit blijkt dat er een aanzienlijk verschil is in het aantal apotheken in de verschillende gewesten. De meeste apotheken zijn, in absolute cijfers, in Vlaanderen. Als men de relatieve cijfers bekijkt krijgt men echter een ander beeld. Zo is er in Vlaanderen 1 apotheek per 2269 inwoners, in Wallonië 1 per 1837 inwoners en in Brussel zelfs 1 apotheek per 1659 inwoners. Het toont nog maar eens aan dat er tussen de verschillende gewesten fundamentele verschillen zijn wat betreft de gezondheidszorg. Verschillen die niet kunnen beheerd worden door 1 beleid. Het volledige artikel kan u hier bekijken.

Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be