VU Medisch Centrum

persbericht

Amsterdam, 20 november

2008/112/DB

Praten helpt pubers met diabetes

Het bijhouden en bespreken van de kwaliteit van leven met de arts heeft een positief effect op het psychosociaal welbevinden van pubers met diabetes type 1. Tieners hebben dan minder gedragsproblemen, betere mentale gezondheid, meer zelfvertrouwen en nemen vaker deel aan gezinsactiviteiten. Dit blijkt uit onderzoek van Maartje de Wit die vrijdag 21 november promoveert aan VU medisch centrum in Amsterdam.

Nooit eerder werd onderzocht of de gezondheidgerelateerde kwaliteit van leven bij jongeren met diabetes verbeterd wanneer deze in kaart wordt gebracht en besproken. In totaal werkten 91 gezinnen mee aan het onderzoek, de tieners hadden een gemiddelde leeftijd van 14,7 jaar. Een jaar lang werd voor ieder spreekuur bij de kinderdiabeteskliniek een digitale vragenlijst ingevuld door ouders en tiener met diabetes type 1. De uitkomsten werden vervolgens besproken met de kinderarts. Onderzoeker De Wit pleit voor standaard invoering van het bijhouden en bespreken van de kwaliteit van leven van tieners met diabetes. Om zo het perspectief van jongeren beter te onderkennen, psychosociale barrières te kunnen wegnemen en een gezonde omgang met diabetes te promoten.

Diabetes type 1, ook wel (jeugd)suikerziekte, is een chronische auto-immuunziekte die gekenmerkt wordt door abnormaal hoge glucosewaardes in het bloed. De oorzaak is onbekend en genezing nog niet mogelijk. Behandeling van de ziekte bestaat uit het vervangen van het ontbrekende hormoon insuline via dagelijks injecteren of gebruik van een pomp. Diabetes type 1 komt vooral voor bij jongeren. In Nederland hebben in totaal zo'n 75.000 mensen de ziekte, waarvan 5000 kinderen tussen de 12 en 18 jaar.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst communicatie van VU medisch centrum, Dyske Beelen (020) 444 3444, fax (020) 444 3450. Persberichten van VU medisch centrum kunt u lezen op www.VUmc.nl/voorjournalisten.

Achtergrondinformatie (