Ingezonden persbericht


Kamermeerderheid: reiziger mag niet de dupe worden van concessies

Gisteren werd bekend dat de eerste reizigerstreinen via de HSL opnieuw vertraagd is. Onduidelijk is wanneer de eerste treinen over de HSL zullen rijden. Als de HSL in dienst komt mogen hogesnelheidstreinen niet verder over het bestaande spoor rijden, en kunnen intercity's niet over de HSL. Oorzaak: verschillende concessies. Treinreiziger.nl ondervroeg de fractiespecialisten van CDA, VVD en SP. Zij vinden dat de concessies geen belemmering mag zijn. Als gewone intercity's ook van de HSL gebruik mogen maken, kunnen er mogelijk meer reizigers profiteren van de lijn. Haalbaar

"Wel moet het technisch mogelijk zijn en moet de capaciteit ervoor zijn. Daarnaast moet een vervoerder als de NS moet het ook zelf willen om bijvoorbeeld bestaande intercity's via de HSL te laten rijden." Zegt VVD'er Paul de Krom.

De spoorsector pleitte in september eensgezind voor hoge frequenties. In een scenario van dit plan zouden de intercity's Den Haag - Eindhoven via de HSL-Zuid gaan rijden. Reizigers naar Brabant zouden hierdoor een kortere reistijd krijgen. Een woordvoerder van de NS liet echter weten dat dit deel van het plan nu niet uitvoerbaar is, omdat binnenlandse treinen onder een andere concessie vallen dan hogesnelheidstreinen. Reactie ProRail

Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de capaciteit niet het probleem is. Wel wijst de woordvoerder erop dat de huidige treinen vanwege de bovenleidingspanning en het beveilingssysteem niet zomaar via de HSL kunnen rijden. ProRail: "Met de nodige aanpassingen zou regulier materieel over de HSL kunnen, maar dat is niet wenselijk." (lees meer) Technisch gezien zouden hogesnelheidstreinen wel gemakkelijker kunnen doorrijden over het bestaande spoor. Echter, ook dat is vanwege concessies niet mogelijk. Ideeën

Het CDA zegt open te staan voor ideeën die dit probleem kunnen oplossen. "Het moet wel veilig en betaalbaar zijn" zegt de CDA'er Ger Koopmans. Treintickets

Treinreiziger.nl attendeerde de fractiespecialisten er verder op dat de NS in 2002 aangaf dat bij deze infra-heffing treintickets voor de HSL tot twee keer duurder te kunnen worden dan de gewone tickets. Het spoorbedrijf gaf aan te vrezen voor maatschappelijke onrust, en pleitte bij de overheid een lagere infraheffing. Voor de NS zou dat geen verschil opleveren, maar er zouden dan wel meer reizigers van de nieuwe lijn gebruik kunnen maken. Voor het CDA staat deze infraheffing vast en wilde verder niet reageren. Alle partijen waren het er wel over eens dat het aanvaardbaar was dat tickets via de HSL-Zuid duurder worden dan de gewone trein. Wat de precieze prijs van een HSL-ticket gaat worden is nu nog onbekend.

Ingezonden persbericht