Ingezonden persbericht


Gemeente Apeldoorn kiest voor WebNext MidOffice Suite van Inter Access

Hilversum, Apeldoorn, 21 november 2008 - De Gemeente Apeldoorn implementeert de WebNext MidOffice Suite van Inter Access. Deze SOA-suite omvat zowel gestandaardiseerde als specifieke onderdelen, en stelt de gemeente in staat om een groot aantal diensten elektronisch aan burgers en bedrijven aan te bieden. Daarnaast zorgt WebNext voor een snelle en efficiënte verwerking van aanvragen en verzoeken van burgers. Dankzij de nieuwe midoffice-omgeving kan de Gemeente Apeldoorn de externe dienstverlening verder verbeteren en de interne processen optimaliseren.

De Gemeente Apeldoorn wil in 2010 een groot deel van haar diensten elektronisch aanbieden aan burgers en lokale ondernemers. Daarmee speelt de gemeente in op de wens van burgers en ondernemingen om snel en efficiënt door hun gemeente geholpen te worden. Apeldoorn kiest in dit verband voor een concrete multichannel-benadering, dat wil zeggen: met één telefoonnummer voor alle vragen, één website voor producten en diensten, één fysieke balie waar burgers en bedrijven met al hun vragen terechtkunnen, één SMS nummer, en één e-mailadres voor alle digitale en één postbus voor alle schriftelijke vragen en/of bezwaren.

Met deze aanpak wil de gemeente vooral de administratieve lasten terugdringen. Belangrijk onderdeel van de benadering is een sterk accent op 'customer selfservice', waarbij het systeem zo is ingericht, dat de klant met behulp van digitale afhandeling zoveel mogelijk zelf kan doen. Voor het ontsluiten van informatie is het niet van belang via welk kanaal dat gebeurt. Geautoriseerde gebruikers krijgen - voor zover het betreffende kanaal de mogelijkheden daartoe biedt - dan ook onafhankelijk van de keuze van het kanaal inhoudelijk dezelfde informatie. Zij kunnen dezelfde transacties doen en gedurende de procesgang probleemloos van kanaal wisselen.

De oplossing van Inter Access voldoet aan de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA) en past binnen het concept van een Service-Gerichte Architectuur (SGA). Dat was ook een van de redenen voor de Gemeente Apeldoorn om te kiezen voor de hybride midoffice-oplossing WebNext als SOA-suite ontwikkelomgeving. De oplossing omvat twee volledig geïntegreerde omgevingen. Het standaardisatieplatform biedt toegang tot eenvoudig te integreren componenten met standaardfunctionaliteit rond authenticatie (DigiD), backofficekoppelingen en dienstverleningsprocessen. Het innovatieplatform, bestaande uit componenten van Oracle en FileNet, is bedoeld voor het realiseren van gemeentespecifieke doelstellingen die niet of nog niet met het standaardisatieplatform mogelijk zijn. Dankzij deze aanpak heeft de Gemeente Apeldoorn de vrijheid om bij elke component in de applicatiestructuur te bekijken of deze als SGA-maatwerk ontwikkeld wordt, of is in te vullen als standaard eGovernment Service.

Inmiddels maken meer dan 28 gemeenten en daarmee meer dan twee miljoen burgers in Nederland gebruik van de WebNext MidOffice suite.

Het programma Apeldoorn heeft Antwoord is een gemeentebreed traject om de Apeldoornse dienstverlening en de klantcontacten te verbeteren. Op basis van de overeenkomst wordt gedurende het komende half jaar voor een groot deel van de te realiseren resultaten de basis gelegd, waarna de resultaten voor de klanten zichtbaar worden.

"De keus van Apeldoorn voor onze WebNext MidOffice Suite bevestigt opnieuw de breedte en diepte van deze innovatieve oplossing", zegt Han Dieperink, Directeur Strategie & Business Development van Inter Access. "Wij kijken ernaar uit om samen met Apeldoorn van dit midoffice-project een succes te maken, dat concreet zorgt voor een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven."

# # #

Over Inter Access
Met ruim 1.100 medewerkers in Nederland en België is Inter Access de IT-dienstverlener voor de ontwikkeling èn het beheer van de informatievoorziening van middelgrote en grotere organisaties in de publieke sector, zorg, handel, industrie en financiële dienstverlening. Met onze kernactiviteiten Consulting, Technology, Solutions en Managed Services bieden we onze klanten integrale IT-oplossingen op basis van standaardcomponenten dan wel op basis van maatwerk, of door de inzet van mensen met hoogwaardige kennis en ervaring.

Inter Access kiest bewust voor het toepassen van op standaarden gebaseerde technologie van de toonaangevende leveranciers IBM, Microsoft, Oracle en SAP. Daardoor zijn krachtige partnerships gegroeid en ontvangt Inter Access jaar na jaar prestigieuze innovatieprijzen.

Voor de lokale overheid heeft Inter Access een suite van zogenaamde eGovernment-oplossingen ontwikkeld, die bij ruim tachtig gemeenten in gebruik is (zie ook www.interaccess.nl).



Ingezonden persbericht