European Union



Brussel, 21 november 2008

Europese leerlingen leren vreemde talen op jongere leeftijd

De Europese Commissie heeft vandaag een nieuwe studie van het Eurydice-netwerk over het talenonderwijs op school gepresenteerd. Daarin wordt een totaalbeeld geschetst van het talenonderwijs in het basis- en het algemeen secundair onderwijs in de 31 landen die aan het EU-programma voor een leven lang leren deelnemen. In de studie wordt aan de hand van een veertigtal indicatoren aangetoond dat er groeiende steun bestaat voor talenonderwijs in het algemeen onderwijs en dat meer vreemde talen worden onderwezen aan jongere leerlingen. Het beleid van de deelnemende landen strookt dus met de resolutie over een Europese strategie voor meertaligheid die de Raad vandaag publiceert.

Ján Figel', Europees commissaris voor Onderwijs, opleiding, cultuur en jeugd, verklaarde: "Hoewel er vooruitgang is geboekt, moet er nog een en ander gebeuren om alle leerlingen de mogelijkheid te bieden op school twee vreemde talen te leren: dat is de doelstelling die de lidstaten zichzelf in 2002 in Barcelona hebben gesteld. Deze doelstelling is tegenwoordig ook één van de acht kerncompetenties voor een leven lang leren die in december 2006 door de Raad en het Europees Parlement werden aanbevolen."

Leonard Orban, Europees commissaris voor Meertaligheid, voegde daaraan toe: "Meertaligheid is een zaak van de hele Europese samenleving. Meertaligheid begint op school, maar gaat veel verder, aangezien we steeds meer talen moeten kennen om de sociale cohesie en de welvaart te bevorderen. Dat is het thema van de recente mededeling van de Commissie Meertaligheid: een troef voor Europa en een gemeenschappelijk engagement. Het verheugt mij dat de Raad deze mededeling steunt in de resolutie over meertaligheid die hij vandaag heeft goedgekeurd."

De gegevens van de studie betreffen het schooljaar 2006-2007 en hebben zowel betrekking op het officiële als op het gesubsidieerde vrije onderwijs.

Belangrijkste bevindingen:


1) Vreemde talen worden op jongere leeftijd onderwezen, maar in het basisonderwijs is het aantal lesuren beperkt

Tijdens de laatste dertig jaar is het verplichte onderwijs van vreemde talen op jongere leeftijd toegenomen. In bijna alle Europese landen is het leren van een vreemde taal nu reeds in het basisonderwijs verplicht. In de meeste gevallen leren kinderen een vreemde taal vanaf de leeftijd van 8 tot 10 jaar. In een aantal gevallen is dat zelfs vroeger: vanaf de leeftijd van 3 jaar in alle autonome gemeenschappen van Spanje en in de Belgische Duitstalige Gemeenschap.

De tijd die in het basisonderwijs aan het leren van vreemde talen wordt besteed, blijft evenwel beperkt (over het algemeen minder dan 10% van het totale aantal lesuren) en verschilt sterk van land tot land. In het lager secundair onderwijs wordt over het algemeen meer tijd besteed aan het onderwijs van vreemde talen dan in het basisonderwijs.


2) In meer landen worden op school twee vreemde talen onderwezen

Nog niet in alle landen worden minstens twee vreemde talen vanaf zeer jonge leeftijd onderwezen, maar uit de studie blijkt dat leerlingen in het algemeen secundair onderwijs in de meeste landen wel reeds twee vreemde talen kunnen leren.

In 2006-2007 gold in alle betrokken landen, met uitzondering van Ierland en Schotland, de verplichting om ten minste gedurende één jaar op school één vreemde taal te onderwijzen. In de meeste landen leert ongeveer de helft van de leerlingen in het basisonderwijs minstens één vreemde taal.


3) In Europa leert 90% van de leerlingen Engels

In 13 Europese landen is Engels de verplichte eerste vreemde taal. Ook al hebben zij de keuze, toch gaat de voorkeur van leerlingen en hun ouders vaak uit naar het Engels, dat tegenwoordig in het basisonderwijs de meest onderwezen taal is. In Europa leert 90% van alle leerplichtige leerlingen ooit Engels. Wanneer een tweede vreemde taal wordt onderwezen, gaat de voorkeur naar Frans of Duits.


4) Weinig landen bevelen mobiliteit als een onderdeel van de leerkrachtenopleiding aan

In het basisonderwijs wordt het talenonderwijs vaak door niet-gespecialiseerde leerkrachten gegeven. In het secundair onderwijs verschilt de specialisatiegraad van de leerkrachten sterk van land tot land. In de meeste landen die in deze studie zijn opgenomen, wordt aanbevolen dat de lerarenopleiding toekomstige leerkrachten in staat stelt vreemde talen te onderwijzen, maar mobiliteit is veeleer uitzondering dan regel.

Wat is Eurydice?

Eurydice (www.Eurydice.org) is het informatienetwerk over onderwijs in Europa. Eurydice verstrekt informatie over en analyses van onderwijsstelsels en onderwijsbeleid in Europa. Het telt 35 nationale eenheden in alle 31 landen die aan het EU-programma voor een leven lang leren deelnemen (EU-lidstaten, EER-landen en Turkije) en een centrale coördinatie-eenheid in het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur van de EU in Brussel.

Voor meer informatie

De studie (in het EN, FR en DE):

http://eacea.ec.europa.eu/portal/page/portal/Eurydice/showPresentation ?pubid=095EN

http://eacea.ec.europa.eu/about/eurydice/index_en.htm

Mededeling over meertaligheid:

http://ec.europa.eu/education/languages/news/news2853_en.htm