by eggermont.zakjapanner.nl (8.14.1/8.14.1) with ESMTP id mALDo445011981 for ; Fri, 21 Nov 2008 14:50:04 +0100 Message-Id: X-Mailer: QUALCOMM Windows Eudora Version 6.2.1.2 Date: Fri, 21 Nov 2008 14:48:49 +0100 To: frans.pressin@nieuwsbank.nl From: "Gemeente Tilburg Servicedienst Communicatie" (by way of Redactie Nieuwsbank ) (by way of Redactie Nieuwsbank ) Subject: Conversion Results: Persbericht Gemeente Tilburg: ambities Mime-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" X-Greylist: Sender IP whitelisted, not delayed by milter-greylist-3.0 (eggermont.zakjapanner.nl [192.168.2.100]); Fri, 21 Nov 2008 14:50:04 +0100 (CET) X-Antivirus: AVG for E-mail 7.5.549 [270.9.9/1802]

Nummer 2008429BW



Datum

21 november 2008







Ambities Spoorzone vastgelegd Tussenevaluatie biedt houvast bij selectie vastgoedontwikkelaar



Afgelopen dinsdag heeft het college het ambitiedocument Spoorzone vastgesteld. Marieke

Moorman (wethouder Spoorzone) over nut en noodzaak. "Het was van belang om alle oude

en nieuwe inzichten in het gebied nog eens tegen elkaar af te wegen en een eenduidige lijn

voor de toekomst uit te zetten."

Eind 2010 is de overdracht van de gronden en de gebouwen van de NS-werkplaats een feit.

Uiteraard wil (en kan) het college dan zo snel mogelijk aan de slag. "Dan is het dus goed als

alle ge飊teresseerden en betrokkenen weten welke koers wij daarbij varen. Zeker omdat

binnenkort ook de selectie van de (mederisicodragende) ontwikkelaar start," aldus Marieke

Moorman. Het ambitiedocument kleurt de ontwikkeling van het gebied op een aantal

fronten in. Om voortvarend met een aantal voorbereidingen in het gebied te kunnen

starten, wordt de raad om een krediet van 500.000 verzocht.



Het project Spoorzone zal de komende jaren in een stroomversnelling komen, zo is de

verwachting van het college. De gemeente Tilburg wil de Spoorzone op een duurzame en

hoogwaardige manier ontwikkelen tot een levendig (multifunctioneel) centrumgebied met

een eigen identiteit. "Wij willen dat de letterlijke 聨sporen聨 van het verleden zichtbaar

blijven en worden ingezet om het gebied een eigen karakter te geven."

Zo krijgen stille plekken een andere aankleding dan de drukke doorgangen. En zal een

groene aankleding ertoe bij dragen dat de Spoorzone voor mensen een prettig

verblijfsgebied wordt.

Het voorbereidingskrediet van 500.000 wordt bestemd voor onderzoek naar de

haalbaarheid van onder meer het Cultuurkwartier inclusief de bibliotheek, Huis van de

Wereld, Nieuwste School en een hotel/congresaccommodatie. Nieuw is hierin de

gezamenlijke huisvesting van Sociale Zaken en het UWV/CWI. Als nieuw onderkomen van

het Cultuurcluster noemt het college de koepelhal aan het NS-plein.

Met een behoorlijk volume (2000 woningen) zal worden ingespeeld op de toekomstige

stedelijke behoefte aan woningen. Er wordt uitgegaan van zo聨n 2000 woningen en een

totaaloppervlak van 240.000m虏. Voor wat betreft de werkgelegenheid gaat de voorkeur uit naar bedrijven die gericht zijn op dienstverlening, creativiteit, informatietechnologie of innovatie, passende hoogwaardige kantoor- en werkruimte. In totaal is er zo聨n 75.000 m虏 beschikbaar. De nieuwe Spoorzone blijft uiteraard ook een hoogwaardig verkeersknooppunt. Zo staat er een nieuw busstation gepland en zijn er plannen in de maak voor een shuttleverbinding die aansluit op de HSL. Het haalbaarheidsonderzoek naar de Tilburg Dome valt buiten het investeringskrediet.



Vanaf het moment dat de Werkplaats wordt overgedragen, wil het college dat de bestaande hallen in gebruik nemen voor evenementen en activiteiten. "Dit om ervoor te zorgen dat het publiek op een speelse maar toepasselijke manier voeling met het nieuwe centrumgebied krijgt." In de loop van 2009 wordt hiertoe een nader voorstel aan de raad voorgelegd.

Het voorstel van het college wordt aan de orde gesteld in de vergadering van de raadscommissie Fysiek (onder uitnodiging van commissie Economie) op 15 december 2008 en in de raadsvergadering van 2 februari 2009.

Voor de pers: Marlies van Brunschot, bestuurswoordvoerder 013 颅 542 97 05


BIJLAGE


Beleving en uitstraling

De Spoorzone moet een gebied worden dat gevoelens van ontmoeting, contrast en verbinding oproept. De belangrijkste ambities op een rij

Werken Tilburg ontwikkelt zich van een productie-economie tot een kennisintensieve economie. Hierbij wordt gedacht aan :: 路 Verhuur hoogwaardige kantoren met shared services 路 Geschikte ruimte voor creatieve bedrijvigheid 路 Geschikte ruimte voor de zakelijke dienstverlening 路 Ruimte voor startende bedrijven / net afgestudeerden 路 Geschikte ruimte voor innovatieve, kennisintensieve bedrijvigheid 路 Ruime kantoorvilla's aan de Burgemeester Brokxlaan ten behoeve van het MKB 路 Bedrijfsverzamelgebouw rond werk en inkomen in samenwerking met het UWV/CWI en Sociale Zaken

Wonen In de Spoorzone worden verschillende eigentijdse woonmilieus gecre毛erd die goed passen in een binnenstedelijk centrumgebied. Het is de bedoeling om voor zoveel mogelijk groepen te bouwen: tweeverdieners, studenten, starters, gezinnen, senioren. Hierbij wordt gedacht aan : 路 2.000 woningen in verschillende vormen, in totaal 240.000 m2. 路 Studentenwoningen 路 Woon-werk combinaties 路 Loftwonen 路 Woonzorg

Cultuur In de nieuwe Spoorzone is voor kunst en cultuur een prominente rol weggelegd zowel voor kunstenaars als voor toeschouwers. Gedacht wordt aan een mix van beeldende kunst, theater, film, muziek en dans. Hierbij wordt gedacht aan : 路 Huis van de Wereld in de voormalige stoomketelfabriek aan de Lange Nieuwstraat 路 Nieuw Cultuurcluster in onder meer de koepelhal aan het NS plein in samenwerking met de Bibliotheek, Filmtheater Louis, danshuis Station Zuid, Nederlands Instituut voor animatiefilm, Centrum voor Amateurkunst, Brabants Instituut voor School en Kunst, Bureau cultuurmakelaar, Universiteit van Tilburg en Fontys Hogescholen 路 Urban culture (Hall of Fame 2) 路 Broedplaatsen

Onderwijs Het is de bedoeling om in de Spoorzone een aantal onderwijsinstituten of dependances te vestigen. Op de Werkplaats komen nieuwe vormen van en voorzieningen voor het voortgezet onderwijs, academisch en beroepsonderwijs en het postdoctoraal onderwijs. Daarmee versterkt Tilburg de kennisconnectie. Ook kan in de Spoorzone de samenwerking


tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven sterker worden verankerd. Hierbij wordt gedacht aan : 路 De Nieuwste school 路 Dependances van Fontys Hogescholen en/of Universiteit van Tilburg 路 Stedelijk studiecentrum in samenwerking met bibliotheek en Universiteit van Tilburg

Horeca en vermaak De Spoorzone kan niet zonder horeca en activiteiten en voorzieningen die passen binnen een leisureboulevard. Dit past in de visie van BrabantStad en de Ideale Connectie. Hierbij wordt gedacht aan :
---
路 Caf茅s in verschillende stijlen 路 Restaurants van verschillende niveaus 路 Evenementenaccommodatie voor baanwielrennen, indooratletiek, muziek, beurzen op het rangeerterrein van Van Gend & Loos. 路 Hotel-congres accommodatie in samenwerking met Universiteit van Tilburg en TIAS

Openbaar vervoer De Spoorzone is goed bereikbaar met het station annex busstation als hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt. Tilburg gaat in de toekomst deel uitmaken van een metroachtig vervoersnetwerk met de andere grote Brabantse steden. Ook zijn er plannen voor een shuttleverbinding die Tilburg aansluit op de HSL. Het busstation wordt vernieuwd en aan de noordkant van het station wordt een ontsluitingsweg (de Burgemeester Brokxlaan) aangelegd die samen met de Cityring de bereikbaarheid van het centrum optimaal maakt. Hierbij wordt gedacht aan :
---
路 Hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt met een nieuwe entree aan de noordzijde van het station Tilburg 路 Uitbreiding perroncapaciteit Station Tilburg 路 Nieuw Busstation 路 Aanleg van de Burgemeester Brokxlaan 路 Twee brede noord/zuid passages onder het spoor door 路 Wandelboulevard vanaf het Van Gend &Loosterrein tot aan Interpolis

Duurzaamheid Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt in de Spoorzone. Gestreefd wordt naar CO2-neutraliteit. Er wordt klimaatbestendig gebouwd. Er komt warmte/koude opslag in combinatie met bodemsamering. Bij het ontwerpen van gebouwen worden zoveel mogelijk activiteiten aan de zuidkant geprojecteerd. Ook gaat veel aandacht uit naar vermindering van de geluidsoverlast van met name het spoor en naar verbetering van de luchtkwaliteit. Ook duurzaam is de wijze waarop nieuwbouw wordt gepleegd in de Spoorzone: alle nieuwbouw moet waar mogelijk multifunctioneel zijn en een gelaagdheid van functies kennen. Hierbij wordt gedacht aan : 路 Collectieve warmte/koude opslag in combinatie met grondwatersanering 路 Een windmolenpark op afstand (Vossenberg II)

Inrichting openbare ruimte


De openbare inrichting zal per deelgebied verschillen. Voor alle gebieden geldt dat er gewerkt wordt met hoogwaardige materialen en er voldoende plekken zijn waar het publiek stilte kan vinden. Voor groen is een belangrijke rol weggelegd in de vorm van kleine binnenstadstuinen, plantenbakken, winterkassen, groene daken en dergelijke. Hierbij wordt gedacht aan :: 路 2,7 hectare aan groen 路 Groene daken 路 Stedelijke kamers 路 Industri毛le uitstraling 路 Voetgangersgebied


Ontwikkelingsstrategie per deelgebied

De Spoorzone bestaat uit verschillende gebieden met ieder een eigen karakter. Dat eigen karakter wordt in de toekomst ook nadrukkelijk behouden. Voor ieder gebied is dan ook voorzien in een aparte ontwikkelstrategie. Er komt geen vastomlijnde blauwdruk. De gemeente zal samen met de verschillende partners de benodigde strategie毛n invullen. Er wordt van buiten naar binnen gewerkt. Als eerste zullen de randen van het gebied onder handen worden genomen. Voor ontwikkeling van de binnenring van het kerngebied wordt tijd genomen en het is uitdrukkelijk de bedoeling flexibiliteit in het masterplan te houden.

Kerngebied: NS werkplaats en omgeving De betrokkenheid van de gemeente is cruciaal bij het welslagen van de ontwikkeling van dit sleutelgebied als het gaat om cultuurhistorische identiteit. Daarom zal de gemeente nadrukkelijk participerend optreden. De gemeente wordt immers eind 2010 eigenaar van het gebied. Dat betekent naast het voeren van de regie dat de gemeente waar nodig de nek uitsteekt met investeringen die deels risico dragend zijn. Doel is om PPS constructies aan te gaan met marktpartijen.

Westelijke flank Bij de ontwikkeling van dit deelgebied vervult de gemeente een terughoudende rol. Het initiatief om wonen, werken en parkeren te realiseren wordt hoofdzakelijk overgelaten aan de marktpartijen. De gemeente stelt de kaders vast, stelt zich als een professionele partner op richting marktpartijen, door mee te denken en te stimuleren.

Van Gend & Loosterrein De gemeente zal in dit gebied deels zelf zorg dragen voor een deel van het geplande programma. Vooralsnog gaan de gedachten uit naar een multifunctionele indooraccommodatie voor atletiek en baanwielrennen en (muziek)evenementen. Om dit gebied te herontwikkelen gaat de gemeente uit van een tender. Gezocht wordt naar een marktpartij die het complex wil realiseren en die tevens ge茂nteresseerd is in het realiseren van de aanliggende functies (bijvoorbeeld parkeren) en de inrichting van het openbaar gebied.

Hoofdinfrastructuur Burgemeester Brokxlaan en hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt De gemeente overlegt en werkt samen met de NS en andere betrokken partijen bij de


planvorming en voorbereiding van het nieuwe hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt. Naar verwachting kunnen de werkzaamheden voor het nieuwe busstation en het nieuwe NS-station in 2010 beginnen. De gemeente zal zich actief opstellen om de Burgemeester Brokxlaan tijdig te realiseren en zal de regie van dit project stevig in handen houden.





---- --