Ingezonden persbericht

BOOTH/NIEUWENHUIS WINNEN ARUBA HEINEKEN CATAMARAN REGATTA 2008

Aruba, 21 november 2008

----------
Op vrijdag 21 november 2008 wonnen Mitch Booth en Pim Nieuwenhuis officieel voor de tweede maal de Aruba Heineken Catamaran Regatta. Ze waren al zeker van de eindzege, maar kwamen desondanks in actie in de slotrace. Die sloten ze in stijl met een straatlengte voorsprong af. Mischa Heemskerk en Eduard Zanen deden het rustig aan en sloegen in een onbewaakt moment om. Dat maakte voor de eindstand niets meer uit, want ze waren reeds tweede overall. William Sunnucks en Simon Farren (GBR) behielden hun derde plek. Bij de klasse voor langzamere boten, wisten vader en dochter Van der Velden hun koppositie vast te houden.

"Toen het vanochtend begon te regenen en we aan de koffie zaten, twijfelden we even of we zouden gaan", gaf Pim Nieuwenhuis toe, terwijl hij in het Caribische zonnetje de boot uit elkaar haalde. "Maar het is veel te leuk, dus we hebben gewoon meegedaan." De lucht klaarde op en de bries nam toe tot circa tien knopen. Team Zwitserleven ging als eerste rond de bovenboei en bouwde de voorsprong verder uit op weg naar de eindstreep. Booth: "Het was wederom shifty en dat ligt ons goed. Op dit vlakke water kun je de vlagen prima zien aankomen." Het olympische duo pakte acht van de tien zeges. Booth over hun dominantie: "Er waren toch aardig wat goede teams, dus we konden de aandacht niet laten verslappen. Dit bewijst wel dat de Hobie Tiger nog steeds meekomt, als die goed wordt gezeild. Nu kijken we natuurlijk uit naar de nieuwe boot."

Relaxend tweede
"We waren lekker aan het relaxen en zagen het windbaantje niet aankomen", zei Mischa Heemskerk grijnzend. Geen genade voor Heemskerk en Zanen. Ze gingen om en verloren daarmee éĂ©n plek in de wedstrijd. Heemskerk: "Dat maakte voor de eindstand toch niet meer uit, want we waren sowieso tweede. Het was een mooie competitie en we zijn als eerste niet-olympische team geĂ«indigd." Ondertussen stonden de mannen bij een M20, waarmee ze kort daarvoor een proefvaartje maakten. "Eduard wil volgend jaar met de M20 de line-honours van de Zwitserleven Ronde om Texel winnen", aldus Heemskerk. "Maar we gaan eerst in mei aan de Tybee 500 meedoen", voegde Zanen toe.

William Sunnucks en Simon Farren verdedigden met succes hun punt voorsprong op Xander Pols en Frank de Waard. Daarmee blijven de Britten op de derde podiumplaats staan. Hoewel het vandaag bijna nog verkeerd ging toen Sunnucks van boord viel. Sunnucks: "De schoot zat om mijn enkel, waardoor ik achter de boot aansleepte en makkelijk weer aan dek kon klimmen." Sunnucks genoot van de strijd met Pols: "Hij pakt dat leuk op. We maakten allemaal onze fouten. Zolang we de wind op het water konden zien, waren we tien keer sneller. Op zonnige dagen vonden we het moeilijker om de druk te spotten." Volgens Pols was het een verdiende derde plek voor zijn Engelse opponenten: "Ze pakten ons vanmorgen weer. Bij dit lichte weer hebben wij echt een probleem voor de wind. We zijn te zwaar. Dit was mijn twaalfde Aruba Regatta en ik het de wind hier nog nooit zo veranderlijk meegemaakt. Het was daardoor een spannend en allround evenement."

Met 'geluk' naar voren
"Het ging wel aardig...wij willen er nog wel een weekje bij", zei John Moret (NED) met een glimlach. Hij en zijn zeilmaat Paul Smissaert eindigden de slotrace als tweede. Moret: "De gouden klap was onze slechte start. We kwamen niet weg en zijn daarom over stuurboord (zeil over rechts) naar het startschip gevaren. Toen we terugklapten lagen we er goed bij. Bij de bovenboei hadden we aansluiting met de kopgroep en daar zijn we bijgebleven. Ik zie de shifts echt niet altijd, dus er kwam ook een beetje geluk bij kijken.”

Voorbereiden op WK Dart 18 2009
Hoewel Martin en Nicole van der Velden (ARU) deze ochtend een viertje scoorden, wonnen ze toch in de kleine klasse. Volgend jaar vindt het WK Dart 18 langs de kust van Aruba plaats. De lokale teams gaan zich vanaf nu daarop voorbereiden. Moeder Francis van Baaren en dochter Frederieke Grijpma (17) beleefden deze zomer al hun WK-debuut in Workum. Van Baaren: "Dat was ontzettend leerzaam. Onze mannen hebben al gezegd dat ze wekelijks een middag eerder naar huis gaan om de jeugd te trainen. We missen eigenlijk een goede trainer op het eiland." Naar schatting zullen er zeven lokale boten aan de start van het WK Dart 18 2009 verschijnen.

Organisator Edwin Lodder (NED) kijkt tevreden terug op de 18de Aruba Heineken Catamaran Regatta: "Het was een geslaagde week met tien spannende races. De omstandigheden waren voor iedereen zeilbaar en de stemming in de groep was gezellig. Kortom, ik ben tevreden." Vanavond is het tijd om te feesten, aangezien de prijsuitreiking en party bij Moomba Beach plaatsvindt.

Top vijf 1. NED - Booth/Nieuwenhuis, F18 Hobie Tiger, 9 punten

1. ARU - Van der Velden/Van der Velden, Dart 18, 13 punten
2. AUT - Thomasch/Westera, Dart 18, 15 punten
3. ARU - Grijpma/Hankart, Dart 18, 16 punten

De Aruba Catamaran Regatta wordt mogelijk gemaakt door Heineken, Aruba (ATA), Martinair, Hapag Lloyd, Holiday Inn, Setar, AWA, Coca Cola, TNG, Does & Cadushi, Aruba Aloe, Palmtours, Aruba Watersports Center, Atlantis, Pelican Nest, Moomba Beach, Zwitserleven en Alfons de Letter.