Vereniging Eigen Huis

Vereniging Eigen Huis opent meldpunt dubbele bodems financiële producten

Vereniging Eigen Huis is op zoek naar dubbele bodems en onbegrijpelijk taalgebruik in de voorwaarden van hypotheken, leningen en verzekeringen en opent daarvoor een speciaal meldpunt.

Dagelijks hoort Vereniging Eigen Huis verhalen over onduidelijke voorwaarden van financiële producten. âTaaie stof, duizenden regeltjes die alleen relevant worden als er iets gebeurtâ vertellen leden. Sommige bepalingen van banken en verzekeraars zijn zo ruim geformuleerd dat ze geen enkel houvast bieden. Zo staat in de hypotheekvoorwaarden van een bank dat het gehele hypotheekbedrag onmiddellijk opeisbaar is bij âelke gebeurtenis die kan leiden dan wel heeft geleid tot een substantiële daling van de waarde van het onderpand.â Op welke gebeurtenissen de bank precies doelt, weet de klant niet. Moet hij al vrezen zijn dat de bank de hypotheekschuld opeist als de waarde van de woning daalt omdat het vrije uitzicht verdwijnt? De bank schept hiermee onduidelijkheid en kan zich in alle mogelijke gevallen op dergelijke bewust vage bepalingen beroepen. De klant kan zich moeilijk verweren en weet niet waar hij aan toe is.

Consumenten mogen niet worden verrast door onduidelijke bepalingen en beperkingen in de algemene voorwaarden. Vereniging Eigen Huis roept daarom consumenten op hun eigen voorbeelden van onduidelijke, verhullende of onbegrijpelijke voorwaarden te melden. Werd u verrast door een onbekende extra opslag op uw hypotheekrente? Deed u vergeefs een beroep op uw werkeloosheidsverzekering maar stonden er in de kleine lettertjes beperkingen die u niet wist? Of hebt u een lening afgesloten waarbij de voorwaarden anders blijken te zijn dan u had begrepen?

Meer weten?
Naar het meldpunt 'dubbele bodems'

Bron: Vereniging Eigen Huis
Amersfoort, 21 november 2008

---