Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

NRC Handelsblad lanceert nieuw tijdschrift: NRC Focus

NRC Handelsblad introduceert op zaterdag 22 november aanstaande het eerste nummer van NRC Focus, een nieuw kwartaalblad over economie, strategie en leiderschap. NRC Focus is geen nieuwe bijlage bij de krant, maar een zelfstandig tijdschrift, gericht op beslissers in het bedrijfsleven en de (semi)publieke sector.

Elk nummer van NRC Focus heeft een thema, waaraan ongeveer een derde van de redactionele ruimte is gewijd. Naast het themakatern kent elk nummer enkele vaste elementen: een interview met een toonaangevende beslisser, een essay, een actuele analyse, een case study en enkele korte rubrieken en columns.

In het eerste nummer van Focus spreekt Jannetje Koelewijn met Paul Polman, de nieuwe bestuursvoorzitter van Unilever. Hij bracht zijn carrière door in het buitenland, bij Procter & Gamble en Nestlé. Dit is het eerste grote interview met Polman in deze functie. Hij laat zich kennen als een bestuurder van een nieuwe generatie, opener en minder top-down dan in zulke functies gebruikelijk is in Nederland.

Het themakatern dat deze eerste editie handelt over 'arbeid', bestaat uit vijf grotere artikelen. Hierin komen kwesties aan de orde als de balans tussen vast personeel en losse krachten, het inzetten van ongebruikelijke categorieën werknemers (diversiteit) en de consequenties daarvan, en de positie van human resources management in bedrijven. Als case wordt de situatie bij Philips belicht.

In het essay gaat Maarten Schinkel in op de vraag wat een substantieel hogere inflatie dan we de afgelopen jaren gewend waren betekent voor bedrijven. Meer inflatie betekent tevens minder stabiliteit in prijzen. Daardoor verandert de manier van zakendoen. De actuele analyse gaat in op de vijf hoofdzonden die ten grondslag liggen aan de kredietcrisis. In de case study wordt de fusie tussen drie kabelbedrijven die leidde tot Ziggo uiteengerafeld.

Naast langere artikelen kent elk nummer enkele korte rubrieken en columns. Vaste columnisten zijn Dick Berlijn, voormalig commandant der strijdkrachten, Pauline van der Meer Mohr, eigenaar van Amstelbridge en tot voor kort directeur-generaal bij ABN Amro, en Philip Hennemann, directeur en oprichter van Infostrada Sports.

NRC Focus wordt gemaakt door redacteuren van NRC Handelsblad. Artikelen uit NRC Focus verschijnen niet in de krant. Het blad telt 132 pagina's op een formaat van 20 bij 26,5 centimeter, iets kleiner dan A4. Men kan zich op het blad abonneren. Tevens is NRC Focus vanaf aanstaande dinsdag beperkt verkrijgbaar in de losse verkoop.

Een jaarabonnement op NRC Focus kost ¤ 34,95. Abonnees van NRC Handelsblad en nrc.next betalen ¤ 29,95. Een los nummer kost ¤ 7>,95. Het eerste nummer van NRC Focus wordt ter kennismaking toegestuurd aan alle abonnees van NRC Handelsblad. Deze editie wordt gemaakt in een oplage van 260.000 exemplaren. Daarna wordt de oplage 55.000.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht