ID College kiest voor Virtuele Accountant


Definitieve keuze na proefperiode

AMSTERDAM, 20081122 -- Otto Jelsma, lid van het College van Bestuur van ROC ID College, en Eric Lijkwan, directeur van JalaSafe, een bedrijf voor financiële dienstverlening in Gouda, hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Daarmee is de doorstart van Jalaccount, een leerbedrijf van het ROC ID College in Gouda zeker gesteld. In het leerbedrijf verzorgen de studenten de boekhouding van een bestaand bedrijf met internetboekhouden van 7x24.nl en de Virtuele Accountant. Zij leren zo in een levensechte situatie de fijne kneepjes van het vak kennen.

Bedrijf besteedt boekhouding uit
ROC ID College staat er bij het starten van het leerbedrijf Jalaccount niet alleen voor. Eric Lijkwan heeft één van de klanten van zijn bedrijf, Vivid Gallary in Rotterdam, bereid gevonden de boekhouding uit te besteden aan vier studenten van het ROC. Deze studenten werken één middag per week aan de boekhouding van het Rotterdamse bedrijf. De supervisor die is belast met de dagelijkse leiding aan de studenten van het leerbedrijf is zelf ook een student van het ROC ID College. Hij loopt al langere tijd stage bij JalaSafe en kent het klappen van de zweep. Hij kan zijn medestudenten coachen tijdens het werk en de meest voorkomende vragen beantwoorden.

Revolutionaire software
Ook Softwareleverancier 7x24 levert een bijdrage aan het leerbedrijf en stelt een door hen ontwikkeld sofwarepakket kosteloos beschikbaar. Onderdeel van dit revolutionaire softwareproduct is de `Virtuele Accountant', een stuk software dat de boekhouding online accuraat en snel kan controleren. Na een proefperiode van een halfjaar heeft ROC ID College besloten voor dit softwarepakket te kiezen.

We beginnen klein
Lijkwan: "We geven studenten de kans hun competenties te verbeteren in een reële praktijksituatie. De studenten voeren de boekingsstukken in en een keer per maand controleer ik of dat goed gegaan is. Als er fouten gemaakt zijn, bespreek ik die met de studenten zodat ze daar iets van kunnen leren. Daar is het tenslotte om begonnen. Dat beperkt zich niet alleen tot de invoer van boekingsstukken. Als de studenten wat verder in hun opleiding zijn, wil ik ook de bedrijfsresultaten met ze analyseren en op grond daarvan een advies voor het bedrijf opstellen. Dat hoort ook bij het beroep waar ze voor opgeleid worden. We beginnen klein, met één bedrijf waarvoor de studenten de boekhouding doen. Later wil ik proberen meer bedrijven te interesseren voor de samenwerking met ROC ID College. Dan kunnen er meer teams van studenten in het simulatiebedrijf aan de slag."

Continuïteit is gewaarborgd
Rob Everaars, onderwijsmanager bij ROC ID College ziet het helemaal voor zich. "Als we wat verder zijn, maken we teams van drie studenten per bedrijf," legt hij uit. "Een student begint in het eerste jaar van zijn opleiding zijn carrière in het leerbedrijf. Vervolgens groeit hij in twee jaar tijd door, zodat hij in het laatste jaar van zijn opleiding de supervisie kan voeren over de studenten die dan weer aan het eerste en tweede jaar van hun opleiding bezig zijn. Zo worden de werkzaamheden niet alleen complexer en uitdagender voor de studenten, maar garanderen we ook de continuïteit van het leerbedrijf."

"We hebben van het bedrijf eerst de facturen gesorteerd. Die voeren we nu in. Dan merk je dat de praktijk toch anders is dan de theorie. Het is nu veel echter. We werken aan een echte administratie voor een echt bedrijf, dan doe je toch meer je best. Ik vind het werk in het bedrijf leuker dan een gewone les. Het is soms wel moeilijk, maar als het echt ingewikkeld wordt, kan ik het gelukkig vragen aan de coördinator die ons begeleidt", aldus een van de studenten.