Ingezonden persbericht


PERSBERICHT / MEDIA RELEASE

A1 Team Nederland beroofd van podium

Sepang, 23 november 2008

A1 Team Nederland was goed onderweg om veel waardevolle punten binnen te halen totdat de wedstrijdleiding genadeloos ingreep. Jeroen Bleekemolen werd beschuldigd van het veroorzaken van een ongeluk wat hij had kunnen voorkomen avoidable accident?, dit was de lezing van de officials. Bleekemolen reed uiteindelijk nog een sterke race en klom nog naar een achtste plaats.

Jan Lammers: ""Volslagen belachelijke beslissing, het was zo overduidelijk een normaal race-incident. Jeroen zat heel dicht achter Team Engeland die even afremde, daardoor moest Jeroen ook remmen en hij gleed even naar buiten tegen ex F1 rijder Narain Karthikeyan. Als je één ding wilt vermijden bij formule-auto racen dan is het wel contact met je voorwielen, om te denken dat je dat express zou doen is belachelijk. Het oordeel van de wedstrijdleiding is de bekritisering niet eens waard. Het is nota bene de start- en de eerste bocht van de race, bij de start van een marathon is het ook dringen. De beslissing staat in schril contrast met het contact van Team Zuid Afrika die tijdens de eerder verreden sprintrace zo ongeveer Maleisië torpedeerde, zij kregen geen straf."

"Qua snelheid hadden we makkelijk derde kunnen worden en waarschijnlijk zelfs tweede . Na onze 'drive-through penalty' was het een afweging; ofwel we gingen voor de snelste ronde in de race of we gingen toch nog voor de beste positie. We hebben voor het laatste gekozen en daarmee 3 belangrijke punten in de wacht gesleept, anders slechts 1. Wanneer je tijdens een ronde drie maal de powerboost gebruikt met verse banden dan kan je een snelste ronde rijden, alleen als je dan iemand moet inhalen heb je niets meer over. Vandaar dat we voor de inhaalmanoeuvres gingen waardoor Jeroen in laatste ronde nog voorbij Team China kon komen, "vervolgt Jan

"We hebben voor het laatste gekozen en daarmee 3 belangrijke punten in de wacht gesleept, anders slechts 1. Wanneer je tijdens een ronde drie maal de powerboost gebruikt met verse banden dan kan je een snelste ronde rijden, alleen als je dan iemand moet inhalen heb je niets meer over. Vandaar dat we voor de inhaalmanoeuvres gingen waardoor Jeroen in laatste ronde nog voorbij Team China kon komen."

"De sprintrace finishten we als zesde en we hadden de op één-na snelste ronde in de race, zelfs sneller dan ons collega-team Ierland dat later de Hoofdrace overtuigend wist te winnen. Onze pitstops gingen een stuk beter en we gaan door met ze nog verder aan te scherpen. Ik zie ons dit jaar nog wel een paar racen winnen als we ons niet laten ontmoedigen door dit soort stomme situaties. Het is wrang maar legale doelpunten worden ook nog wel eens afgekeurd, arbitrage is nu eenmaal een hindernis die je moet nemen als je deelneemt aan ongeacht welke sport.Ons team heeft hard gewerkt aan verbetering en dat is gelukt we hebben een competitieve auto en succes is een kwestie van tijd, hou me daar maar aan," aldus Jan Lammers.

In de Sprintrace rijd A1 Team Nederland vanaf de negende startpositie naar een zesde plaats. De race wordt gekenmerkt door een een enorme startcrash waarbij A1Team USA vol over de achterkant van de A1 Team India auto reed en waarbij ook A1 Team Brazilië betrokken was. Een herstart is het gevolg, daarbij kent A1 Team Groot Brittannië technische problemen, zij vallen ver terug en na vier ronden ook uit.

Dat betekent voor Bleekemolen een plek winst en in de eerste ronde weet hij ook nog Mexico in te halen, buitenom in bocht negen.

Voor het eerst dit seizoen is er een verplichte pitstop tijdens de Sprintrace. Veel landen komen direct bij het opengaan van de pitstraat in de vierde ronde naar binnen, A1 Team Nederland wacht een ronde, maar en weet met een goede stop Italië te passeren. A1 Team Nederland pakt met een zesde plaats drie punten. Zwitserland wint voor het eerst dit seizoen, gevolgd door Frankrijk en Nieuw Zeeland.

Bij de start van de Hoofdrace is het dringen in de eerste bocht. Bleekemolen komt vanaf een zesde plaats, raakt in het gedrang aan de binnenkant en komt daarbij in aanraking met Karthikeyan van India, die spint en uitvalt. Ook Zwitserland komt niet verder dan de eerste bocht.

A1 Team Nederland houd op dat moment de zesde plaats, vlak achter Groot Brittannië, USA en Libanon. Libanon en Groot Brittannië gaan er beiden af bij een inhaalactie en even later rijdt Frankrijk een band stuk, waarmee Nederland vlak achter Maleisië terechtkomt op een vierde plek.

Bij de eerste serie pitstops wint A1 Team Nederland wat tijd op Maleisië en Bleekemolen dicht het gat met Fauzy. Dan krijgt het team een drive through omdat Bleekemolen de aanrijding met India had kunnen vermijden volgens de wedstrijdleiding. Daarmee valt Nederland ver terug en komt als veertiende terug op de baan. Maleisië valt op dat moment ook terug na een ongepland en onnodig pitbezoek.

Jeroen laat vervolgens duidelijk zien dat de snelheid er wel degelijk inzit bij A1 Team Nederland en klimt gestaag een aantal plekken. Al snel rijdt Bleekemolen in de punten en in de laatste ronde weet hij ook nog China te passeren. Bijna wordt Brazilië ook nog ingehaald, maar dat lukt net niet meer voor de finishlijn.

Jeroen Bleekemolen; "We hadden vandaag weer pech. Het is jammer dat we een straf om niets krijgen. Bij de start zat ik vlak achter Groot Brittannië dat remde. Ik moest zelf ook remmen en ging daarbij iets naar buiten, tegen India aan. Ik had de keus of naar buiten of vol op de achterkant van Groot Brittannië rijden. Als ik dit had kunnen voorkomen had ik de stewards direct gelijk gegeven, maar dat kon ik met geen mogelijkheid. Voor de rest heb ik wel twee goede races gehad, ook leuk. We hadden de snelheid en ik kon gaten dichtrijden en veel mensen inhalen. We kwamen na onze drive through bijna helemaal achteraan terug en uiteindelijk weet je dan nog naar een achtste plek te rijden. Dat is goed, maar ik ben boos over weer een belachelijke straf die we krijgen".

De achtste plaats levert A1 Team Nederland nog wel drie punten op, waarmee het totaal op 26 punten komt. Ierland was oppermachtig en won de race, voor Portugal en A1 Team USA.

Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl

Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@A1teamned.com

A1 Team Netherlands
Katwijkerbroek 30
2223 XP Katwijk,
The Netherlands
T: +31(0)71 4017183
F: +31(0)71 4019170
E: press@A1teamned.com
I: www.A1teamned.com